Německý dopravce Deutsche Bahn (DB) poprvé začal používat vlastní velkoformátové 3D tiskárny s cílem usnadnit a zrychlit údržbu vozidel. Tisknout si bude díly a nástroje pro opravy vlaků. Společnost nainstaluje velkoformátové výkonné 3D tiskárny ve svých údržbářských dílnách v Norimberku a Neumünsteru. Zaměstnanci si budou moci navrhovat a tisknout vlastní nástroje i plastové náhradní díly do vlaků.
3D tisk představuje pro společnost klíčovou technologii, která jí umožňuje mít po ruce správné náhradní díly nezávisle na problémech dodavatelského řetězce a nedostatku surovin. Díky použití této technologie dopravce doufá, že zvýší dostupnost svého vozového parku. Zároveň uvedl, že je tato metoda rychlejší a efektivnější z hlediska zdrojů a někdy dokonce levnější než použití konvenčních výrobních metod.
Náhradní díly snadno a rychle
Deutsche Bahn od roku 2015 vytiskly více než 26 tisíc 3D tištěných dílů, a to od jednoduchých plastových háčků na kabáty až po 17kilové kovové komponenty pro vlaky ICE. Až dosud byly tyto díly tištěny s cizí pomocí. Nyní DB rozšiřují využití 3D tisku a vyrábí stále více položek samy. V rámci tohoto úsilí začlenily Deutsche Bahn 3D tisk jako nedílnou součást svého školícího programu.
„Naše vlaky by měly jezdit pro naše zákazníky, a ne stát v dílně. Díky 3D tisku můžeme rychleji obstarat náhradní díly a reprodukovat díly, které již sami nemáme k dispozici. Jsem hrdá, když vidím, kolik nápadů naši zaměstnanci vyvinuli pro využití 3D tisku a neustále vyvíjejí nové,“ říká členka představenstva DB pro digitalizaci a technologie Daniela Gerd tom Markotten.
Pomůcky pro rychlejší práci
V norimberské dílně tiskne provozovatel státních drah nástroje a pomůcky, které pomáhají zaměstnancům při jejich práci. Patří mezi ně třeba i šablony, kterými lze přilepit piktogramy nebo zakrýt světlomety při malování vlaků. Ušetří tak mnoho času, protože se šablonami trvá lepení čísel sedadel tři minuty místo osmi.
V rámci modernizačního programu zabere lepení zhruba 8 700 čísel sedadel pro všech 58 vlacích ICE, které mají být renovovány v Norimberku, o 730 hodin méně. V Norimberku se tisknou také montážní pomůcky, které usnadňují utahování obtížně přístupných šroubů.
Zaměstnanci mohou podávat návrhy na nové díly v interní soutěži DB.
Mohlo by vás zajímat
Speciální technické požadavky
V údržbářské dílně v Neumünsteru bude dopravce vyrábět plastové náhradní díly pro své vlaky, jako jsou větrací mřížky, madla a kryty. Některé z těchto náhradních dílů už totiž nejsou dostupné a lze je získat až po velmi dlouhé čekací době nebo za vysoké náklady. Stroje na 3D tisk v Neumünsteru dokážou zpracovávat materiály, které splňují speciální technické požadavky na komponenty ve vlacích, jako je třeba vysoká odolnost proti hoření.
Tomáš Rovný