Německá pošta Deutsche Post ukončuje noční leteckou poštu pro vnitrostátní dopisy v rámci Německa. Společnosti Deutsche Post a DHL to oznámily v tomto komuniké. V zájmu udržitelnosti budou listovní zásilky na těchto trasách v budoucnu nově přepravovány výhradně po silnicích. řechod na silniční dopravu znamená podle Deutsche Post o 80 procent méně emisí CO2 na dotčených trasách.
V Německu se po 63 letech služby se v časných ranních hodinách na konci března uskutečnily poslední noční lety pro přepravu listovních zásilek mezi severním a jižním Německem. V časných ranních hodinách 28. března proběhly poslední noční lety společností Eurowings a Tui Fly, které přepravovaly dopisy do a ze severního a jižního Německa na trasách Stuttgart-Berlín, Hannover-Mnichov a Hannover-Stuttgart.
„V době klimatických změn již nelze ospravedlnit leteckou poštu pro vnitrostátní listovní zásilky v rámci Německa. Post & Parcel Germany skupiny DHL,“ uvedl k tomu provozní ředitel divize Deutsche Post a Post & Parcel Germany skupiny DHL Post Marc Hitschfeld.
Přechod na silniční dopravu znamená podle Deutsche Post o 80 procent méně emisí CO2 na dotčených trasách.
Mohlo by vás zajímat
Kdy se začaly dopisy v Německu převážet letecky? Dne 22. srpna 1961 podepsali tehdejší německý spolkový ministr pošt a telekomunikací Richard Stücklen (CSU) a předseda Deutsche Lufthansa AG smlouvu o letecké přepravě dopisů a pohlednic v rámci Spolkové republiky Německo bez příplatku za leteckou poštu. To znamenalo začátek sítě noční letecké pošty, která oficiálně zahájila provoz 1. září 1961 s cílem rychlejší listovní pošty v Německu.
V té době byly dopisy a telegramy jediným médiem pro rychlý přenos písemné komunikace – funkce, kterou již dávno převzala digitální média, jako je e-mail, WhatsApp atd.
Prvním partnerem v síti noční letecké pošty byla Lufthansa, která v té době obsluhovala všechny trasy s výjimkou leteckého koridoru do Berlína kontrolovaného západními spojenci (do roku 1990 obsluhovaného americkým dopravcem PanAm). V průběhu let přibyly další letecké společnosti, které obsluhovaly síť, přičemž Lufthansa ukončila své služby v roce 2008. Letiště ve Frankfurtu nad Mohanem sloužilo po desetiletí jako síťový uzel, ale v roce 2005 o tuto roli přišlo, protože ve Frankfurtu zakázalo noční lety.
Ještě v roce 1996 přepravovala Deutsche Post každou noc přibližně 430 tun listovních zásilek 26 letadly partnerských leteckých společností do 45 destinací. Nakonec to bylo jen 53 tun, přičemž šest letadel obsluhovalo trasy Stuttgart-Berlín, Hannover-Mnichov a Hannover-Stuttgart (každý v obou směrech). To představovalo asi 1,5 milionu dopisů vyslaných každou noc, což je v průměru zhruba 270 000 zásilek na jedno letadlo.
Politický a společenský konsenzus v Německu dnes do značné míry rozhodl, že zajištění rychlého doručení většiny vnitrostátních listovních zásilek do následujícího pracovního dne již není klíčovou součástí univerzální poštovní služby. Místo toho se mnohem více zaměřuje na sociálně-environmentální aspekty a dopady poštovních služeb.
V souladu s tím reformy německého poštovního zákona (PostModG), které jsou v současné době projednávány v německém parlamentu a očekává se, že brzy vstoupí v platnost, stanoví delší přepravní dobu pro listovní zásilky, což je ve většině zemí EU již dlouho normou.
Deutsche Post však bude i nadále zajišťovat rychlou přepravu listovních zásilek mezi severním a jižním Německem, mimo jiné nasazením dodávek Sprinter. To je možné také díky zkrácení objemu listovních zásilek a zkrácení doby třídění.
(nik)