Při nakládání s uživatelskými daty dosahuje důvěra v banky mezi Evropany 54 procent a u Čechů dokonce 66 procent. Sociálním sítím na chvostu žebříčku věří pouhých 14 procent lidí v Evropě a 16 procent v Česku. Přestože důvěra je problémem, sdílení je nutností. Alespoň si to myslí tři pětiny Čechů. Podle nich by bez sdílení svých údajů nemohli využívat služby, které jednotlivé společnosti poskytují. Ukazuje to mezinárodní průzkum skupiny EOS, který se zabýval hodnotou dat z pohledu internetových uživatelů.
Důvěra ve zpracovávání údajů o zákaznících je zásadně ovlivněna typem instituce, která s daty nakládá. V Evropě si největší důvěru zákazníků zachovávají banky, s daty jim důvěřuje více než polovina (54 procent) lidí. Naopak nejmenší důvěru mají zákazníci v sociální sítě a komunikační služby, věří jim jen 14 procent Evropanů.
Bankám věříme
Důvěra Čechů v bankovní instituce je mezi Evropany neobvykle vysoká. Vyšší důvěře se bankovní instituce těší už jen v Severní Makedonii (67 procent) a například bankovnictvím proslulé Švýcarsko je až třetí (61 procent).
Nejméně věří zákazníci bankám ve Španělsku a Francii. „Vysoká důvěra v banky v České republice pramení zřejmě z pocitu vysoké regulovanosti bankovního trhu, který dosud není postižen žádným zásadním případem úniku dat či jejich prokázaným zneužitím,“ vysvětluje Vladimír Vachel z inkasní agentury EOS KSI.
Důvěra „z donucení“
Průzkum ukázal, že většina lidí má pocit, jako by neměla na výběr a sdílení dat bylo téměř vynuceno. Pokud by totiž data nesdíleli, nemohli by plně využívat služby, které společnosti poskytují, uvedly tři pětiny (66 procent) dotázaných.
Mezi největší zastánce tohoto názoru patří Makedonci (77 procent), Češi (61 procent) jej naopak spolu s Francouzi (58 procent) a Španěly (61 procent) podporují méně. Polovina Čechů také uvedla, že si není zcela vědoma, jak sdílení údajů zabránit či jaké nastavení změnit, aby ke sdílení nedocházelo. Tento výsledek Čechy zařadil mezi premianty Evropy, ostatní národy projevily v tomto ohledu daleko větší nevědomost.
Prodáte svá data za odměnu?
Rozsáhlá mezinárodní studie EOS „Jakou hodnotu mají data?“ byla provedena ve spolupráci s agenturou Kantar v první polovině roku 2020 na reprezentativním vzorku od 18 let v sedmnácti zkoumaných zemích.
Vyhodnocen byl vzorek vždy tisíce respondentů z Belgie, Bulharska, České republiky, Francie, Chorvatska, Německa, Polska, Rumunska, Ruska, Slovenska, Slovinska, Srbska, Španělska, Švýcarska, Spojených států a Velké Británie a vzorek tří set respondentů ze Severní Makedonie.
Účastníci odpovídali na otázky o tom, jak sami nakládají se svými údaji, jak je poskytují dalším stranám, o důvěře ve firmy a o připravenosti prodat data za odměnu.
(ede)