INZERCE

Slavnostní zahájení provozu první plnicí stanice na vodík v areálu pumpy Benzina v Praze-Barrandově za účasti ministra dopravy Martina Kupky. Foto: Orlen Unipetrol

Chcete vodík za 278 Kč/kg? Orlen Unipetrol spustil první plnicí stanici na Benzině v Praze-Barrandově

Rafinérská a petrochemická skupina Orlen Unipetrol uvedla v pátek do provozu první vodíkový plnicí stojan pro automobily a autobusy v Praze. Nachází se v areálu čerpací stanice na Barrandově v jižní části metropole. Do roku 2030 chce Orlen Unipetrol – dle informací ve vydané tiskové zprávě – provozovat 28 vodíkových plnicích stanic.

„Postupně realizujeme cíle našeho strategického rozvoje směrem k emisní neutralitě, které chceme dosáhnout nejpozději do roku 2050. Klademe důraz na rozvoj petrochemického segmentu, dekarbonizaci, digitalizaci, recyklaci a využívání alternativní zdrojů energie včetně biopaliv a vodíku. Jen do roku 2030 investujeme tímto směrem 35 miliard korun,“ popsal plány skupiny Orlen Unipetrol její generální ředitel Tomasz Wiatrak.

Ministerstvo dopravy výstavbu vodíkové stanice na Barrandově podpořilo v rámci Operačního programu Doprava 2. „Dle současného plánu čisté mobility by v České republice do roku 2025 mělo být 12 vodíkových stanic a 80 stanic pak do roku 2030,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka, který se slavnostního zprovoznění plnicí stanice osobně zúčastnil.

Orlen Unipetrol tak dále rozšířil své aktivity v oboru alternativních paliv a pohonů. Ve své síti Benzina, která je se 431 stanicemi nejpočetnějším řetězcem v Česku, nabízí nabízí na 56 čerpacích stanicích zkapalněný propanbutan (LPG), na 46 stanicích stlačený zemní plyn (CNG) a na 55 lokalitách v síti Benzina jsou dispozici dobíjecí body pro elektromobily (těch je zde celkem 225).

První auta na vodík už v Česku jezdí

Přístup k vodíku jistě uvítají první nadšenci, kteří si v Česku pořídili vozidla Toyota Mirai s vodíkovými palivovými články. Těch u nás podle tiskové zprávy firmy Toyota Central Europe – Czech jezdí deset. Mirai je sedan o délce téměř pět metrů. Na jedno natankování, které trvá maximálně pět minut, ujede až 650 kilometrů. S tankováním byl dosud problém – teprve loni zahájila provoz menší plnicí stanice v Ostravě.

Toyota Mirai u plnicí stanice s vodíkem. Foto: Toyota Central Europe – Czech (tisková zpráva firmy)

Plnicí stanice Benzina na pražském Barrandově je plně samoobslužná, přístupná široké veřejnosti v non-stop režimu a vhodná pro plnění osobních i nákladních aut a autobusů. Cena vodíku na čerpacích stanicích Benzina byla stanovena na 278 korun za jeden kilogram (plná nádrž tak vyjde na zhruba 1500 korun).

Jedním z prvních uživatelů nejspíš bude Orlen Unipetrol, který ve své flotile firemních vozů provozuje pět vodíkových automobilů Toyota Mirai. Zájem otestovat autobus s pohonem na vodík již dříve avizoval pražský dopravní podnik.

V roce 2030 by však podle odhadů Ministerstva dopravy České republiky mohlo být na českých silnicích až 50 000 vozů na vodíkový pohon. „Již máme rozpracovány konkrétní plány na produkci vodíku za pomoci elektrické energie s ekologicky čistých zdrojů, jako je slunce, vítr nebo teplo v zemské kůře. Do roku 2030 chceme vyrábět 4,5 tisíce tun vodíku s nízkou uhlíkovou stopou, což představuje pohon pro zhruba 30 tisíc automobilů,“ doplnil Tomasz Wiatrak.

(dtr)