Česko zavádí na železnici jednotný evropský zabezpečovací systém (ETCS). Ten má zajistit především bezpečnou jízdu bez zádrhelů, což v této chvíli ale neplatí. V rámci testovaní – teď na trati Olomouc – Uničov – Šumperk – provoz díky ETCS vázne a dopravu celkově komplikuje. Navíc, podle Spolku pro efektivní bezpečnou železnici, to bude Česko i dopravce zbytečně stát miliardy korun. Podle něj by ho například nemusely mít vozidla, která nejezdí na hlavních železničních koridorech, ale jen je překříží při přejezdu z regionální tratě. A strojvedoucí zase upozorňují, že řadu informací, které nejvyšší zabezpečení poskytuje, ani nevyužijí. Na aktuální situaci se proto Ekonomický deník zeptal Jiřího Koláře, ředitele Drážního úřadu, který dohlíží na bezpečnost provozování drah a drážní dopravy v Česku. 

Potřebují tedy jednotný evropský systém opravdu všechny vozidla, která se na kolejích v Česku pohybují?

Palubní část ETCS potřebují všechna vozidla, která se od 1. 1. 2025 budou pohybovat po koridorových tratích s výhradním provozem. Zavedením jednotného zabezpečovacího systému chceme zvýšit bezpečnost pomocí prvku, který je nezávislý na lidském faktoru. Pokud by na takovou trať zajíždělo vozidlo bez ETCS, musel by provozovatel dráhy dopravu organizovat s ohledem na tato vozidla a smysl jednotného zabezpečovače, a tím nezávislého dohledu, se vytratí. Systémy by v tu chvíli nebyly propojené a organizace dopravy by byla v dost komplikované variantě na manažerovi infrastruktury.

Pokud vím, Německo i další státy povolují smíšený provoz, který za přísných bezpečnostních podmínek umožňuje vjezd na tratě vybavené ETCS i hnacím vozidlům bez tohoto zabezpečovacího zařízení. Tam ovšem na rozdíl od České republiky nechávají v činnosti i národní zabezpečovač. 

Pokud bude trať v kategorii dráhy s výhradním provozem ETCS, je možné provozovat jen vozidla vybavená ETCS. Postupujeme v souladu s požadavky Evropské unie. Jaká vozidla tam dopravce ale nasadí, je čistě v jeho kompetenci a na jeho rozhodnutí. Co se týče stavebních strojů, je to jiná situace. Pokud je trať ve výluce, nemusí být pracovní stroje, které se na ní pohybují, vybaveny ETCS.

Ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář. Foto: Drážní úřad
Zákon o drahách č. 266/1994 Sb. říká, že na místní dráze nemusí být nainstalováno žádné zabezpečovací zařízení. Jenže se podle spolku v praxi vůbec nevyužívá. Proč?

Samozřejmě je možné požádat o změnu kategorie dráhy na dráhu místní, a to včetně všech s tím spojených souvislostí. Místní dráha je ze zákona definována následovně: Je to dráha místního významu oddělená od celostátní dráhy a regionálních drah. Dráha je oddělená, umožňuje-li přesun drážního vozidla na jinou dráhu jen s použitím zvláštního technického zařízení nebo slouží-li výhradně provozování neveřejné osobní drážní dopravy, osobní drážní dopravy pro potřeby cestovního ruchu nebo provozované historickými vlaky. 

Strojvedoucí upozorňují, že řadu informací, které nejvyšší zabezpečení poskytuje, ani nevyužijí. Naopak říkají, že neustálé sledování monitoru je odvádí od hlavní činnosti, což je právě bezpečný provoz.

Zaznamenali jsme problém s nejednotností zobrazovaných dat na různých displejích. Ty se posuzují notifikovanými osobami v rámci posuzování vozidel i samotného ETCS. My jako NSA, tedy národní bezpečnostní úřad, se zaměříme prostřednictvím Evropské agentury pro železnice (ERA) na jednotnost zobrazovaných dat. Budeme k tomu ale potřebovat podporu ze strany dopravců a integrátorů ETCS.

Podle dosavadních zkušeností na trati Olomouc – Uničov – Šumperk to zatím nevypadá, že by byla jízda plynulá. Na tamní provoz od loňského prosince výhradně dohlíží pouze evropský zabezpečovač, ale opakovně tady dochází k tomu, že vlaky ‚zabrzdí či úplně zastaví. A to právě kvůli ETCS.

K ověření komunikace mezi vozidlovou částí a traťovou částí ETCS slouží právě zkušební provoz. Případné nedostatky budou odstraněny, systém musí do budoucna fungovat spolehlivě. Ale ani v zahraničí se zavedení výhradního provozu ETCS na vybraných tratích neobešlo bez prvotních závad, ale ty byly postupně eliminovány.

Jaká je tedy reálná propustnost tratí, může ji ETCS opravdu brzdit?

Intenzivně se pracuje na identifikaci a odstranění příčin problémů, které se vyskytují na trati Olomouc – Uničov – Šumperk. Důsledkem výpadku komunikace je většinou zastavení vlaku, což může opravduzpůsobit krátkodobé komplikace v provozu. Jsme ale součástí Evropské unie a k zavedení ETCS jsme se zavázali v rámci mezinárodní spolupráce proto, aby mohl být vytvořen jednotný evropský železniční interoperabilní systém a vlaky mohly bez omezení přejíždět hranice evropských států. V rámci požadavků na interoperabilitu v rámci sítě TEN-T (Transevropská dopravní síť je síť silničních a železničních koridorů, mezinárodních letišť a vodních cest v EU – pozn. redakce) nelze používat jiný systém než ETCS.

Monika Ginterová