V dopravním značení stezek pro cyklisty a chodce je chaos. Ministerstvo dopravy ve svém metodickém pokynu vyslalo vzkaz úřadům obcí s rozšířenou působností, Státnímu fondu dopravní infrastruktury (SFDI) a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), aby se na nejednotné značení zaměřily. Podle resortu dopravy se to týká především míst, kde stezky křižují výjezdy z parkovišť, továren, čerpacích stanic, výjezdy z pozemků nebo z jiných účelových pozemních komunikací.
Problematická jsou podle metodického pokynu i místa, kde jedna stezka přechází v jinou. Podle ministerstva dopravy často v takových místech dochází ke shlukování velkého množství dopravních značek na malém území, což má podle resortu za následek vznik nepřehledných situací vedoucích až k takzvanému přeznačkování.
„Cílem ministerstva dopravy je dosažení co nejefektivnějšího užívání dopravních značek tak, aby vzniklé dopravní řešení bylo přehledné, uživatelsky přívětivé, srozumitelné a současně bezpečné. To vše za vynaložení přiměřených nákladů,“ uvádí úřad v metodickém pokynu.
Ucelený systém
Dodává také, že dopravní značky, světelné a akustické signály, dopravní zařízení a zařízení pro provozní informace musí tvořit ucelený systém a smějí se užívat jen v takovém rozsahu a takovým způsobem, jak to nezbytně vyžaduje bezpečnost a plynulost provozu na pozemních komunikacích nebo jiný důležitý veřejný zájem.
Podle resortu dopravy ale byla v provozu identifikována řada křížení stezek s jinou pozemní komunikací, které buď nejsou dostatečně výrazné a splývají s okolím tak, že je řidiči identifikují pozdě, anebo vůbec. Jedná se také o místa s nadbytečným počtem svislých dopravních značek, která často podle ministerstva dopravy vedou k tomu, že je pro cyklisty pohodlnější a rychlejší jet v hlavním dopravním prostoru komunikace spolu s motorovými vozidly než využít cyklostezku. Zároveň tím dochází také ke vzniku zbytečného vizuálního smogu.
Mohlo by vás zajímat
A v čem vidí resort dopravy hlavní příčiny chaotického dopravního značení? Například v chybějící širší koncepci využití a rozvoje daného území, upřednostnění jednoduchého a rychlého řešení bez komplexního posouzení souvislostí nebo například možném nedostatku finančních prostředků na lepší infrastrukturní řešení – je levnější vedení cyklostezky po chodníku než vybudování samostatné komunikace.

Příčinou ale může být i neznalost platné legislativy a různých možností řešení značení. Právní rámec pro dopravní značení podle úřadu poskytuje především zákon o provozu na pozemních komunikacích a vyhláška č. 294/2015 Sb., kterou se zákon o provozu na pozemních komunikacích provádí. Dalším nesprávným předpokladem může být i nesprávný pocit, že více značek bude znamenat bezpečnější komunikace.
Ministerstvo dopravy zároveň doporučuje na místa křížení stezek s výjezdy z parkovišť, továren, čerpacích stanic, z pozemků nebo z jiných účelových pozemních komunikací využít variantu vodorovné dopravní značky V 8 „Přejezdy pro cyklisty“, případně dát dopravní značky P 6 „Dej přednost v jízdě“.