INZERCE

Baterie slovenského InoBatu, který zajistí pohon i pro elektrobusy SOR. Zdroj: tisková zpráva skupiny EP Industries

ČEZ vycouval ze spolupráce se slovenským výrobcem baterií InoBat

Česko-slovenská bateriová aliance se ruší pro nezájem. ČEZ podle zjištění Ekonomického deníku ukončil spolupráci se slovenskou firemní skupinou InoBat, která chystá výrobu baterií pro elektromobily a pro ukládání energie. ČEZ si prozatím vystačí se současnými dodavateli zařízení pro ukládání energie.

Pro připomenutí: ČEZ poskytl v polovině roku 2020 konsorciu InoBat částku 10 milionů eur ve formě konvertibilní půjčky – tedy s možností výměny za akcie. Jenže dnes už je tato spolupráce minulostí. „Konvertibilní půjčka byla ze strany InoBatu už splacena, takže ČEZ již není podílníkem ve společnosti,“ potvrzuje mluvčí ČEZ Roman Gazdík.

Ukončení spolupráce nechce ČEZ blíže komentovat, ale údajně za tím není nespokojenost s kvalitou produktů InoBatu ani opoždění při startu sériové produkce. Spíše to může být reakce na fakt, že současnou výši poptávky po velkokapacitních bateriích ČEZ dokáže pokrýt s využitím svých stávajících dodavatelů, jako je OIG Power v případě domovních bateriových úložišť.

Plány versus realita

Původní plány přitom byly velkolepé. Startup InoBat vedený Mariánem Bočkem v květnu 2019 podepsal memorandum o porozumění se Skupinou ČEZ a maďarským koncernem MOL. O rok později ČEZ poskytl již zmíněnou půjčku. „Spolupráce InoBat a ČEZ přesahuje hranice obou zemí. Díky tomuto partnerství vzniknou nové bateriové produkty, které se budou vyvážet do celé EU a také do zbytku světa,“ uvedl tehdy Marián Boček.

Nadšení do spolupráce před necelými třemi roky dával najevo také ČEZ „Naše partnerství s InoBat podtrhuje mezinárodní projekt spolupráce mezi Českou a Slovenskou republikou v oblasti elektromobility. Současně to představuje doplněk k dalším projektům ČEZ na poli těžby lithia v Krušných Horách za účelem výroby baterií pro elektromobily, stejně jako zvažovaný projekt gigatovárny na baterie v České republice,“ uvedl v roce 2020 místopředseda představenstva ČEZ Pavel Cyrani.

Zpoždění dva roky

Podle tehdejších plánů chtěl InoBat zahájit výrobu již v roce 2021, vyhlédl si lokalitu ve Voděradech nedaleko Trnavy. Využít k tomu chtěl bývalý výrobní areál společnosti Samsung. Ambiciózní plány přilákaly i další investory, z těch českých jmenujme třeba Czechoslovak Group (prostřednictvím slovenské dcery MSM Group) nebo Avant Private Equity investiční fond. Jenže uplynuly dva roky a sériová výroba stále neběží.

Jak na konci ledna uvedl slovenský týdeník Trend, výrobní linka je teprve na cestě z Číny. Do slovenské továrny dorazí zřejmě v březnu. InoBat uvádí, že má podepsané kontrakty s dvěma odběrateli, kterými jsou Lilium a Impact Clean Power Technology (ICPT). „Tyto kontrakty mají hodnotu 575 milionů eur během následujících 5 let, jde o odběr přibližně 3 GWh,“ uvedl výkonný ředitel InoBatu Pavol Krokoš.

David Tramba