INZERCE

Internet, sociální sítě. Ilustrační fotografie. Foto: Pixabay

ČEZ varuje: Na internetu se znovu objevují klamavé reklamy. Je to podvod, nenechte se nachytat

Na internetu se objevila nová vlna klamavých reklam, které jsou lživé a zneužívají dobrého jména společnosti ČEZ a jejích představitelů. Oznámila to dnes energetická společnost ve svém prohlášení. Podvodníci své útoky často maskují jako novinové články a posilují je prostřednictvím „deep fake“ videí. ČEZ nemá s těmito reklamami nic společného a zajišťuje jejich stažení. „Apelujeme na všechny uživatele, aby si podezřele výhodné nabídky investicí nejprve důkladně prověřili,“ varuje ČEZ.

Falešné reklamy lákají uživatele k investování prostřednictvím fiktivní platformy CEZ Group Investments nebo na údajný nový způsob automatického obchodování s kryptoměnami, který prý ČEZ vyvinul.

Podvodníci je mají velmi do detailů rozpracované: tváří se jako seriózní novinový článek, využívají zcela smyšlená vyjádření představitelů společnosti ČEZ, fotografie z našich tiskových zpráv a záběry z reklamních videí ČEZ.

V poslední době se dokonce v reklamách objevily metody „deep fake“, kdy si tvůrci vyberou videozáznam s konkrétní osobou a pomocí počítačových technologií jeho či její projev „přemluví“. Takto „zfalšované“ video pak má napomáhat vzbudit v inzerovanou službu větší důvěru. V některých podvodných článcích, které jsme zachytili, tímto způsobem zneužívají dokonce i vrcholné představitele České republiky.

„Podvodné články a videa většinou odkazují na externí stránky, které pod příslibem nereálných zisků vyzývají uživatele k registraci. Apelujeme proto ještě jednou důrazně na všechny, kdo se s takovou reklamou setkají, aby tyto stránky ignorovali, a především aby odmítli registraci a nezadávali žádné osobní údaje. Bohužel se nám již ozvalo několik desítek lidí, kteří po registraci a zaplacení ´vložného´ o své peníze přišli,“ varuje mluvčí skupiny Alice Horáková.

Celou věcí se velmi intenzivně zabývá právní oddělení ČEZ společně s útvarem compliance a útvarem ochrana Skupiny ČEZ.

„Již jsme podali několik trestních oznámení a s provozovateli internetových platforem (např. Facebook, Youtube apod.) jednáme o stažení a zablokování reklam. Bohužel, jedná se o běh na dlouhou trať, protože jejich tvůrci jsou prakticky nedohledatelní. Některé reklamy již byly na náš podnět staženy, ale objevují se stále nové. Nejlepší obranou tedy zůstává obezřetný a skeptický přístup běžných uživatelů internetu. Skupina ČEZ žádné investiční služby tohoto typu nikdy neposkytovala a neposkytuje,“ podotýká Horáková.

„Pokud tento typ podvodné reklamy zaznamenáte na sociálních sítích, budeme rádi, když na dané síti na tento příspěvek upozorníte, tj. nahlásíte jej jako podvodný. Čím více hlášení provozovatel dostane, tím pravděpodobněji bude daná reklama zablokována, čímž pomůžete především dalším uživatelům, kteří by se mohli nachytat,“ dodala Alice Horáková.

(ede)