Pár věcných připomínek z Česka a k tomu smršť nesouhlasných reakcí z Německa a Rakouska. S takovým výsledkem skončilo zjišťovací řízení v rámci procesu EIA u nového jaderného zdroje v Temelíně. Investor, kterým je ČEZ, teď musí nechat zpracovat podrobnější dokumentaci, která bude na připomínky reagovat.
Pro připomenutí: ČEZ si zvolil areál Jaderné elektrárny Temelín pro umístnění prvního modulárního reaktoru. Dodavatelem technologie má být britský Rolls-Royce SMR, se kterým ČEZ úzce spolupracuje a koupil v něm majetkový podíl. Podle optimistické varianty by mohl nový 470megawattový reaktor být hotový v roce 2034. Tedy o dva roky dřív než velké bloky v Elektrárně Dukovany II.
ČEZ musí doplnit dokumentaci
Posuzování dopadu záměru na životní prostředí (EIA) začalo podáním oznámení loni v listopadu. Příslušným úřadem je zde Ministerstvo životního prostředí ČR. To nyní vyzvalo investora ke zpracování dokumentace. Přidalo k tomu seznam několika desítek oblastí, na které se má zaměřit. Patří mezi ně třeba následující body:
- zdůvodnit potřebu záměru z hlediska energetických a strategických potřeb ČR, a to i se zohledněním výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů
- doplnit argumentaci k opodstatnění uvažovaného záměru jako malého modulárního reaktoru (SMR) vzhledem k navrženému výkonu až 500 MW
- posoudit efektivitu zvolené technologie z hlediska množství generovaného radioaktivního odpadu na jednotku vyrobené elektrické energie
- posoudit vhodnost lokality z hlediska seizmických poměrů, a to s důrazem na umístění v blízkosti Hlubockého zlomu
- popsat prvky pasivní i aktivní bezpečnosti reaktoru
- prověřit a vyhodnotit možnost přepravy stavebního materiálu po železnici
- zohlednit předpokládanou kumulaci s plánovanou výstavbou „velkých“ bloků Elektrárny Temelín II
Maximální možné využití železniční dopravy ve svém vyjádření k záměru požadovala obec Temelín. Na kumulaci dopadu výstavby menšího reaktoru a velkých temelínských bloků upozornilo město Týn nad Vltavou. Státní úřad pro jadernou bezpečnost si vyžádal studie zaměřené na bezpečnostní kritéria, a to včetně nakládání s jaderným odpadem z chystaného bloku.
Rakušané a Němci protestují
Poměrně věcné byly také české ekologické organizace. Kritizovaly fakt, že ČEZ v oznámení z konce loňského roku neuvedl konkrétní zvolenou technologii. Ale i to, že pod zavádějícím názvem „malý modulární reaktor“ ČEZ prosazuje stavbu poměrně velkého bloku o výkonu téměř 500 megawattů.
Z rakouské strany přišlo 51 vyjádření, která vesměs nešetří ostrou kritikou. Rakušanům vadí, že se jedná o design reaktoru, který je teprve ve fázi vývoje. Požadují, aby se záměr odložil na dobu, až bude reaktor Rolls-Royce SMR licencován k použití ve Velké Británii. Celé posuzování záměru je tak „předčasné, spekulativní a potenciálně zavádějící.“ Ministerstvo životního prostředí dále obdrželo 52 vyjádření z Německa, která jsou obsahově podobná těm rakouským.
Co stojí a může stát v Temelíně
Nový modulární blok má být umístěn jižně od areálu současné Jaderné elektrárny Temelín, kterou tvoří dva 1000megawattové jaderné bloky ruského typu VVER-1000. Ty zahájily provoz v letech 2000 a 2002. Podle původních plánů měly být v temelínské lokalitě čtyři bloky. Výstavba dvou zbývajících byla pozastavena už v roce 1990. Pokus o jejich dostavbu skončil krachem poté, co ČEZ se souhlasem vlády na jaře 2014 ukončil temelínský tendr bez výběru vítěze.
Plány na třetí a čtvrtý blok v Temelíně ožily po rozhodnutí vlády z loňského ledna, že uchazeči o stavbu nových reaktorů v Česku mají předložit nabídky na čtyři bloky. Soutěž následně vyhrála korejská společnost KHNP. Letos v červnu s ní státem ovládaná firma Elektrárna Dukovany II podepsala závaznou smlouvu na stavbu dvou bloků APR1000 v Dukovanech. Současně došlo k podpisu nezávazné opce na stavbu dvou bloků stejného typu v Temelíně.