Lidé cestující mezi rakouskou a slovenskou metropolí brzy ušetří patnáct minut. Od konce roku 2025 totiž budou první vlaky na rakouské straně jezdit na souvislé dvoukolejné trati. Slovensko na své části trati opravuje viadukt a elektrifikuje. Hotovo chce mít do roku 2023, nicméně s druhou kolejí zatím nepočítá.
Cesta mezi Vídní a Bratislavou po železnici aktuálně trvá okolo jedné hodiny. Díky modernizaci a částečně i rozšíření trati mezi oběma městy se do budoucna počítá se čtvrthodinovým zkrácením doby jízdy. Rakušané zatím položili okolo pěti kilometrů nové trati.
Propojení hlavních měst
Stavební stroje aktuálně pracují na modernizaci stanic a zastávek, stejně jako na rozšíření stávající trati a na její elektrifikaci mezi Siebenbrunn-Leopoldsdorf a Schönfeld-Lassee.
„Na této trase budou k dispozici modernizované vlakové stanice a zastávky a všechny úrovňové přejezdy budou nahrazeny podjezdy nebo nadjezdy. Se začátkem plánování úplné expanze jdeme o krok dále a zvyšujeme kapacitu linky na novou úroveň,“ říká ředitel ÖBB-Infrastruktur Franz Bauer.
Rakušané si pochvalují i plánovaný bezbariérový přístup k veřejné dopravě a také lepší nabídku P&R. Z rozšíření služby budou podle nich těžit hlavně lidí dojíždějící z jednotlivých regionů.
Na rakouské straně se zatím podařilo položit více než pět kilometrů nové trati mezi Schönfeld-Lassee do stanice Siebenbrunn-Leopoldsdorf. A ve staveniště se aktuálně proměnil úsek mezi Vídní a Marcheggem, který se nachází poblíž státní hranice se Slovenskem. Hotová a provozuschopná je více než polovina nadjezdů a podjezdů, které se na trase nacházejí.
Nově i druhá kolej
ÖBB-Infrastruktur rozdělilo práce na trati do několika modulů. V prvním z nich, mezi lety 2016 a 2018, došlo na rozšíření vídeňské sekce. Vlaky zde mohou jezdit po dvojkolejné a elektrifikované trati z vídeňského Stadlau do nově postavené stanice Vienna Aspern Nord.
Práce v dolnorakouské sekci pokračují od srpna 2018. V rámci druhého modulu, který se týká právě dolnorakouské části, je plánováno zmíněné rozšíření dvoukolejné tratě mezi Siebenbrunn-Leopoldsdorf a Schönfeld-Lassee.
Třetí část projektu se zaměřuje na samotné zdvojkolejnění. Práce byly zahájeny letos v dubnu. První vlaky by zde mohly po souvislé dvojkolejné trati jezdit od konce roku 2025.
Dvě stě kilometrů za hodinu
Slovensko před pár dny oznámilo podpis smlouvy na přípravu projektové dokumentace železničního viaduktu, který se na slovenské části trati nachází. Zároveň počítá s tím, že po dokončení modernizace by vlaky mezi Bratislavou a Vídní mohly jezdit až dvousetkilometrovou rychlostí.
Trať na slovenské straně bude plně elektrifikovaná, nicméně zatím zůstane jen jedna kolej. Případným rozšířením se teprve bude zabývat studie proveditelnosti.
Lucie Přinesdomová