Růst českého železničního průmyslu by se letos mohl pohybovat okolo deseti procent, uvedla to Asociace podniků železničního průmyslu České republiky (ACRI). Export by se měl podle asociace udržet na úrovni přibližně 60 procent. ACRI v predikci vychází z průběžných zpráv od členů a z dlouhodobých kontraktů, které pokrývají dodávky na delší období. V roce 2023 byl obrat firem sdružených v ACRI 130 miliard korun. Objem exportu dosáhl 65 miliard korun.
„Naše firmy mají řadu nových příležitostí doma i v zahraničí. U nás je například soutěžení objednávaných výkonů ve veřejné vlakové dopravě do roku 2035 spojené s dodávkami nových vozidel,“ zmínila ACRI v příspěvku na sociální síti LinkedIn. Podle asociace zároveň sílí tlak na bezemisní udržitelnou mobilitu, a to nejen v rámci železnice, ale také v oblasti městské hromadné dopravy.
Současně jsou také podle ACRI v řadě států včetně České republiky v procesu rozsáhlé projekty modernizace železniční infrastruktury. „To vytváří příležitosti pro dodávky špičkových technologií v oblasti moderních digitálních systémů pro zabezpečení a řízení provozu a také komponent pro kompletní výstavbu nových tratí,“ uvedla ACRI.
Koncem července asociace informovala například o uzavření kontraktu mezi společností AŽD a stavební firmou Pnuik Kraków na dodávku zabezpečovacího a sdělovacího zařízení na železniční trati Kępno – Oleśnica v Polsku. Hodnota kontraktu činí 97,2 milionu zlotých, v přepočtu přibližně 572 milionů korun.
Pro českou společnost jde již o sedmou zakázku v Polsku. Projekt je spolufinancován Evropskou unií prostřednictvím nástroje KPO (Národního plánu obnovy). „Získání této zakázky potvrzuje dobré jméno, které si společnost AŽD na polském trhu vybudovala, a otevírá prostor pro získání dalších zakázek na okolních tratích. Každý další uzavřený kontrakt je oceněním doposud odvedené práce společnosti AŽD u našich severních sousedů a my si této důvěry velmi vážíme,“ uvedl tehdy generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle.
Jak informovala asociace na jaře, podniky českého železničního průmyslu, sdružené v ACRI, letos investují více než pět miliard korun do inovací. Investice mají směřovat nejen do inovací produktového portfolia, ale také do dekarbonizace výroby, budování energetické nezávislosti, do informačních systémů nebo kyberbezpečnosti. Inovace podle ACRI také pomáhají společnostem posilovat obchodní pozici na mezinárodních trzích.
Například Škoda Group v letošním roce investuje do výzkumu a vývoje nových vozidel a technologií více než dvě miliardy korun. Řádově stovek milionů korun dosahují investice do inovací a nových technologií u bohumínské společnosti Bonatrans, která se zaměřuje na výrobu železničních dvojkolí. Export do zemí Evropské unie u firmy činí 85 procent tržeb.
„Železniční průmysl je hnací motor pro výzkum, vědu a inovace. A to i díky svému výrazně exportnímu zaměření a potřebě uspět v nejnáročnějším konkurenčním prostředí. Právě díky inovacím a špičkovým technologiím může být český železniční průmysl natolik odvážný, aby šel i do složitějších teritorií a uspěl s výrobky s vysokou přidanou hodnotou v zemích, které patří mezi globální technologické lídry,“ poznamenala již dříve generální ředitelka ACRI Marie Vopálenská.
Do inovací průběžně investuje i další člen ACRI, Třinecké železárny, které vyrábějí kolejnice a železniční příslušenství. Letošní investice jde podle dřívějšího vyjádření technického ředitele železáren Henryka Huczaly do projektu, který se dotkne právě výroby kolejnic. Nová technologie jejich tepelného zpracování by měla být spuštěna v listopadu.
(teč)