Necelý měsíc před dalším zdražením dálničních známek, ke kterému má dojít v lednu, navrhl poslanec opozičního hnutí ANO Martin Kolovratník novelu zákona, jež má jejich ceny „zmrazit“. Argumentuje tím, že už ani letošní zdražení známek neodpovídá celkovému zlepšení dopravní sítě, délky dálnic a jejich kvalitě. Řidiči si od ledna za základní roční dálniční známku připlatí více o 140 korun, cena známky tak nově vzroste na 2440 korun.

Jednodenní známka se pak navýší o desetikorunu na 210 korun. Částky se poprvé zvyšují automaticky na základě takzvaného indexu růstu spotřebitelských cen a kvůli meziročnímu prodloužení dálniční sítě. Jak už Ekonomický deník informoval, hybridní vozidla s kombinovaným množstvím emisí platí 25 procent sazby časového poplatku.

U vozidel poháněných zemním plynem nebo biometanem zůstane podle resortu dopravy sazba časového poplatku poloviční. Poplatek za užívání dálniční sítě mají i nadále odpuštěný na základě evropské směrnice bezemisní vozidla na elektrický pohon nebo na vodík.

Cena celoroční známky se naposledy zvyšovala letos v březnu. Po dvanácti letech stoupla z 1500 korun na 2300 korun. „Vláda podle mě velmi agresivně až asociálně prosadila od letošního roku skokové zdražení známky o více než polovinu. Už toto zdražení je vysoké a neodpovídá celkovému zlepšení dopravní sítě, délky dálnic a kvalitě. Při zjednodušeném srovnání to nyní vychází tak, že český řidič platí za jeden kilometr dálnice skoro dvakrát tolik než rakouský,“ sdělil Ekonomickému deníku Kolovratník.

Mohlo by vás zajímat

Dodal, že i právě proto mu přijde neférové, že je součástí zákona věta o inflaci a kvůli ní se cena známky zvyšuje o dalších 140 korun. „Je to špatně i proto, že máme vysokou inflaci, lidem se zdražuje prakticky vše, klesá reálná hodnota mzdy a máme vysoké náklady na většinu položek v životě,“ uvedl s tím, že navrhuje kompromisní řešení.

„Nechci populisticky cenu snižovat, s vědomím, že výnos jde do dopravy a Státního fondu dopravní infrastruktury, jenom nabízím rozumný a férový kompromis – pozastavit inflaci a minimálně rok ponechat známku na stejné výši,“ upozornil.

V novele Kolovratník konkrétně uvádí, že předložený návrh usiluje o zmrazení ceny dálniční známky pro rok 2025 na úroveň roku 2024 a vychází z potřeby reagovat na rostoucí náklady, které dopadají na občany. V dalších letech by pak měla cena kuponu růst podle návrhu již podle obecných pravidel.

Poslanecký návrh na novelu zákona předložil Kolovratník proto, že v tuto chvíli podle něj není v Poslanecké sněmovně otevřený žádný zákon, kam by tuto aktivitu vložil formou pozměňovacího návrhu. Návrh předložil ve formě zrychleného čtení. Předlohu musí nejdříve posoudit vláda, která na to má lhůtu třicet dnů. „Pokud mi dá k návrhu v tomto týdnu stanovisko, v tom příštím můžeme věc během patnácti minut projednat,“ zmínil.

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) k automatickému zvýšení cen dálničních známek už dříve uvedl, že mechanismus automatické valorizace všech sazeb časového poplatku do zákona dali, aby cenu za užívání dálnic dlouhodobě udrželi na stabilní úrovni, která podle ministra odpovídá vývoji cen a rozsahu dálniční sítě. „Důležité také je, že veškeré peníze z dálničních známek vracíme do výstavby a údržby dálnic, fakticky tedy těm, kteří je platí,“ poznamenal začátkem října také ministr dopravy.