Státem ovládaná společnost Český Aeroholding (ČAH) vydělal za prvních osm měsíců loňského roku přes 2 miliardy korun. Řehoř navrhuje úplný prodej ČSA.
Na včerejším jednání Hospodářského výboru poslanecké sněmovny představil Václav Řehoř, předseda představenstva ČAH, hospodářské výsledky Českého Aeroholdingu za prvních osm měsíců roku 2015.
Státem zcela vlastněná společnost vydělala za uvedené období 2,4 miliardy korun před zdaněním. Bez zájmu posluchačů zhruba půlhodinové prezentace nezůstaly ani výsledky Českých aerolinií, jediné dceřiné společnosti Aeroholdingu, kde má stát pouze menšinový, 20% podíl. ČSA se podle Řehoře dostaly do černých čísel „poprvé po osmi nebo devíti letech“, když od ledna do srpna 2015 vykázaly provozní zisk ve výši 83 milionů korun. Za celý loňský rok se pak odhaduje, že ČSA vydělá zhruba čtvrt miliardy, přičemž více jak polovina tohoto zisku plyne z provozování přímé linky Praha – Soul.
Václav Řehoř hovořil také o strategii Českého Aeroholdingu a o tom, co se mu za poslední rok a půl povedlo a co nikoli. Několikrát z jeho úst zaznělo, že by se Český Aeroholding, respektive stát, měl zbavit zbývajícího podílu v ČSA. Podle Řehoře díky menšinovému podílu nemůže stát stejně nic ovlivnit. Navíc se prý vystavuje riziku, že při ohromné „křehkosti“ ČSA budou chtít zbývající velcí vlastníci (Korean Airlines a Travel Service) po státu požadovat pomoc, kdykoli se ČSA dostanou do problémů.
„Zisk, který ČSA nyní vytvořily, jim postačí tak na přežití zimy. Největší zisk se začíná tvořit tak od března, zima představuje výrazně nižší objemy letů. ČSA jsou velmi křehkou společností, i když jsou momentálně v provozním zisku,“ řekl Řehoř. „Koncept národního přepravce již neexistuje,“ dodal Řehoř s tím, že chtěl zdůraznit, že skutečně nemá smysl, aby stát ČSA držel ve svém majetku za každou cenu. „Český Aeroholding má nyní cenu zhruba 70 miliard korun, z toho 69,5 miliardy tvoří Letiště. V ČSA není žádný majetek, žádný finanční polštář,“ uzavřel toto téma Řehoř.
Jako velmi zajímavá se jeví koncepce dalšího rozvoje Letiště Václava Havla Praha, coby další dceřiné společnosti ČAH. Cílem je podle Řehoře vybudovat v Praze Letiště světových parametrů, které by mohlo pravidelně přijímat lety, obsluhované největšími dopravními letadly světa, Airbusy A380. Pražské letiště by mělo do budoucna být schopno zajistit nabídku pravidelných přímých letů do všech hlavním měst Evropy a do zaoceánských destinací by se mělo z Prahy létat maximálně s jedním přestupem.
K tomu je ovšem třeba navýšit přepravní kapacitu letiště, což se ovšem neobejde bez vybudování druhé vzletové a přistávací dráhy. Ta současná však ještě není využita ze sta procent, což lze řešit drobnými investicemi a zefektivněním letových plánů. „Jakmile však objem přepravených osob dosáhne 14 až 15 milionů ročně, je to právě ten okamžik, kdy je vhodné začít budovat druhou ranvej,“ oznámil Řehoř.
Poté, co předseda představenstva odprezentoval ekonomické výsledky a vize Českého Aeroholdingu, začaly padat dotazy přítomných poslanců. Většina z nich vesměs směřovala k tomu, jak se ČAH angažuje ve vyřešení dopravní obslužnosti Letiště Václava Havla. Václav Řehoř reagoval v tom smyslu, že Český Aeroholding do budoucna počítá spíše s variantou, že na letiště bude jezdit rychlovlak. Pro tuto chvíli se prý snaží dopravní obslužnost zajistit autobusy, které pendlují mezi letištěm a stanicí metra Veleslavín na trase A. Vidí to však jako řešení, které není dlouhodobě udržitelné.
Zdá se tedy, že Český Aeroholding vidí svou roli především v efektivním provozování a rozšiřování Letiště Václava Havla. Alespoň v tomto duchu vyzněla prezentace předsedy představenstva Václava Řehoře.
-usi-