INZERCE

Sčítání dopravy se uskuteční opět v roce 2025. Zdroj: ŘSD

Česko se připravuje na nové sčítání dopravy. To předešlé ovlivnila pandemie

Nakolik se zahušťuje provoz na dálniční a silniční síti a které úseky jsou nejvytíženější? To má zjistit nové sčítání dopravy, ke kterému stát přistupuje v pětiletých cyklech. Ředitelství silnic a dálnic České republiky (ŘSD) aktuálně vypsalo tendr v hodnotě 66 milionů korun na dodavatele sčítání, ke kterému by mělo dojít v roce 2025. Sčítat by se mělo podle informací ŘSD na 8850 úsecích napříč Českou republikou.

„Z celkového počtu požadujeme zhruba 6600 úseků sčítat ručně nebo prostřednictvím technických prostředků. Zbývajících 2250 úseků přebírá hodnoty z vedlejšího sčítacího úseku,“ uvedl Miroslav Mazal z týmu komunikace ŘSD. Data se budou sbírat na dálnicích, silnicích I. a II. třídy i některých silnicích III. třídy.

Jak Mazal upřesnil, kromě klasického ručního sčítání bude možné využít i modernější postupy a technologie. „V minulosti došlo k použití mobilních telefonů, nabízí se také zhruba 400 kusů automatických sčítacích stanic ve vlastnictví ŘSD, které slouží k určení přepočtových koeficientů pro další sčítací úseky,“ konstatoval.

Debaty se také vedou podle Mazala o budoucím využití aplikací, umělé inteligence, satelitního systému nebo dronů. Dosud ale podle Mazala bylo pro poskytovatele výhodnější využít metodu sčítání a rozřazení vozidel do jednotlivých kategorií za pomoci ručního sčítání.

V roce 2020 sčítání dopravy za přibližně 49 milionů korun zpracovalo konsorcium CDVAMP (Centrum dopravního výzkumu, VARS BRNO, ManpowerGroup). Ovlivnila ho také koronavirová pandemie, kvůli které se musel poslední celorepublikový sběr dat posouvat.

Podle Centra dopravního výzkumu se v terénu sčítalo na 6465 sčítacích úsecích, z toho na dálnicích I. a II. třídy na 120 úsecích, na silnicích I. třídy na 1790 úsecích, na silnicích II. třídy na 3148 úsecích a na silnicích III. třídy na 1407 úsecích.

Sčítání dopravy v roce 2020. Infografika. Zdroj: Centrum dopravního výzkumu

I přes vliv pandemie se ukázalo, že doprava v roce 2020 oproti roku 2016 narostla o deset procent. Jak ministerstvo dopravy po tehdejším sčítání uvedlo, nejzatíženějším úsekem na české silniční a dálniční síti je část dálnice D1 mezi připojením Pražského okruhu u Modletic a sjezdem na Říčany, kde po dálnici a souběžných vozovkách v celkem 10 jízdních pruzích denně projelo více než 103 tisíc vozidel. Následoval úsek dálnice D1 mezi Chodovem a Spořilovem, kde v šesti jízdních pruzích denně projelo v průměru téměř 90 tisíc vozidel.

Jako další nejvíce zatížený úsek se čtyřmi jízdními pruhy se ukázala i část dálnice D1 mezi křižovatkami Brno-centrum a Brno-jih se zhruba 76,5 tisíci vozidly za den, následovaná úsekem Pražského okruhu D0 mezi Slivencem a Ořechem, kde denně projelo v průměru více než 75 tisíc vozidel. Nejvytíženější na silniční síti byl úsek silnice I/43 v Brně mezi ulicemi Hradecká a Hapalova s více než 55 tisíci vozidly za den. 

V roce 2020 se ukázalo, že oproti roku 2016 došlo k patnáctiprocentnímu nárůstu dopravy na dálniční síti a devítiprocentnímu skoku nahoru na silniční síti. Na komunikacích se pohybovalo o šestnáct procent více těžkých vozidel, počet osobních vozidel stoupl o devět procent.

Tereza Čapková