Státem vlastněná akciová společnost MERO pracuje na rozšíření kapacity evropského ropovodu TAL. Už jsou vybraní dodavatelé technologií i speciální komponenty. Projekt TAL-PLUS počítá s navýšením kapacity evropského ropovodu, Česká republika bude díky tomu už od roku 2025 zcela nezávislá na ruské ropě. Díky rozšíření kapacity ropovodu TAL získá Česko ročně o 4 miliony tun ropy navíc, a to plně nahradí ruskou ropu z ropovodu Družba. „V projektu TAL-PLUS se nyní podařilo vybrat dodavatele technologií a komponentů, kterými se bude ropovod upravovat,“ uvedlo MERO.

MERO ČR pokračuje v práci na projektu TAL-PLUS, který zajistí Česku už od roku 2025 nezávislost na ruské ropě. Jde o jednu z nejvýznamnějších změn v oblasti novodobé české energetiky. Projekt počítá s tím, že se rozšíří kapacita evropského ropovodu TAL a Česko díky tomu získá o 4 miliony tun ropy ročně navíc.

V projektu se nyní podařilo vysoutěžit dodavatele a podepsat smlouvy na dodávky nejdůležitějších technologických komponentů. Právě s jejich pomocí dojde k významné modernizaci Transalpinského ropovodu, díky které bude dosaženo nejvyšší přepravní kapacity v jeho dosavadní historii. Na rozšíření kapacity spolupracuje MERO ČR přímo s konsorciem TAL.

„Práce na projektu TAL-PLUS jsou v plném proudu, důsledně plníme harmonogram aktivit a platí, že Česko bude od roku 2025 nezávislé na ruské ropě. Nyní se podařilo vysoutěžit a podepsat smlouvy s dodavateli důležitých technologií a komponentů, kterými budeme kapacitu ropovodu TAL navyšovat. Jedná se o pumpy a čerpadla, která patří mezi ty nejmodernější na trhu. Ty musí zajistit dopravu ropy z italského Terstu přes Alpy do Německa, jejich výkon je srovnatelný s elektrickými lokomotivami. Známí jsou už také dodavatelé průtokoměrů, frekvenčních měničů a bezpečnostních uvolňovacích ventilů, což jsou technologie velmi důležité pro zajištění spolehlivého chodu ropovodu. První instalace a úpravy přímo na ropovodu TAL jsou naplánovány na červenec příštího roku. Pracujeme také na projekční přípravě kompletních potrubních úprav a stavebních činností. Jedná se například o vybudování betonových základů, zastřešení či elektroinstalace. Technologickými změnami bude muset projít i Centrální tankoviště ropy v Nelahozevsi,” uvedl předseda představenstva MERO Jaroslav Pantůček.

Mohlo by vás zajímat

„TAL Group si je vědoma strategického významu projektu TAL-PLUS pro zajištění energetické bezpečnosti České republiky, a proto se důrazně zasazuje o jeho včasnou realizaci do konce roku 2024. Úspěšně jsme dokončili výběr dodavatelů, čímž jsme zajistili včasné dodávky materiálů potřebných pro realizaci projektu.
Rozšíření kapacity ropovodu probíhá s maximálním důrazem na bezpečnost a efektivitu provozu,“ uvedl generální ředitel TAL Alessio Lilli.

Projekt TAL-PLUS zajistí rozšíření kapacity ropovodu TAL. Česko díky tomu získá o 4 miliony tun ropy ročně navíc z italského přístavu v Terstu, tedy západní cestou přes ropovody TAL a IKL. Plně se tím nahradí dodávky ruské ropy, která nyní proudí do Česka ropovodem Družba.

Technologické úpravy na ropovodu TAL budou probíhat ve čtyřech evropských zemích – v Itálii, Rakousku, Německu a v České republice. Instalace nových čerpadel, motorů a úprava řídícího systému začne v červenci 2024 a poběží až do prosince 2024. Poté ropovod dosáhne maximálních výkonů a kapacity, která umožní nahrazení přepravní kapacity ropovodu Družba.

Ropovod Družba. Foto: MERO

Kromě úprav na ropovodu TAL budou nutné změny i na vstupu a výstupu z ropovodu IKL. Proměnou projde také Centrální tankoviště ropy v Nelahozevsi, kde je potřeba připravit infrastrukturu na masivnější průtoky nových dávek ropy a pozměnit postupy na její míchání a přesun do rafinérií.

Dohodu o intenzifikaci ropovodu TAL se podařilo MERO ČR dosáhnout po roce intenzivního vyjednávání. Smlouva byla se souhlasem všech podílníků TAL podepsána v květnu letošního roku. Díky modernizaci se ropovod stane jedním z nejvýkonnějších v rámci celé Evropy.

Cílem projektu TAL-PLUS je od roku 2025 navýšit dodávky ropy z ropovodu TAL pro Česko o 4 miliony tun ročně. Díky tomu získá nezávislost na ruské ropě. Náklady na jeho realizaci jsou odhadovány na 1,3 až 1,6 miliard korun a hradit je bude společnost MERO ČR.

ROPOVOD TAL

Ropovod TAL je spravován společenstvím TAL Group (TAL Consortium). Podílníky TAL jsou kromě MERO společnosti OMV, Shell, Rosněfť, ENI, C-BLUE BV (Gunvor), ExxonMobil, Phillips 66/Jet Tankstellen a Total.

Ropovod TAL funguje od roku 1967, budovat se začal v roce 1961.

Od té doby bylo přepraveno přes Alpy už 1,6 miliardy tun ropy, v roce 2022 ropovod TAL přepravil 37,1 milionu tun ropy. Do přístavu Terst ji přivezlo 402 lodí.

TAL pokrývá zhruba 50 procent potřeby dodávek ropy České republiky.

Přes TAL, resp. ropovod IKL, proudilo v roce 2022 do ČR zhruba 51 procent spotřebované ropy, dalších 49 procent bylo přivedeno ropovodem Družba. Celková roční spotřeba ropy v ČR je zhruba 8 milionů tun.

Společnost MERO ČR vlastní pětiprocentní podíl ve společenství TAL od roku 2012.

(nik)