Ministerstvo dopravy novelizuje zákon o námořní plavbě. Podle úřadu je to nutné kvůli tomu, aby byla národní legislativa v souladu s aktuálními požadavky evropského práva. Podle mluvčí resortu dopravy Aleny Mühl novelizace zahrnuje využívání obnovitelných a nízkouhlíkových paliv v námořní dopravě a změnu zákona o správních poplatcích. Z připomínkového řízení k materiálu ale vyplývá, že se možná implementace normy nestihne včas.
Mluvčí ministerstva dopravy k nutnosti novelizace zákona v oblasti obnovitelných a nízkouhlíkových paliv upřesnila, že jde konkrétně o promítnutí usnesení nařízení Evropského parlamentu a Rady Evropské unie číslo 2023/1805 z 13. září 2023 a změně směrnice 2009/16/ES do českého právního řádu.
Nařízení je podle mluvčí účinné od 1. ledna 2025. „V České republice musíme nastavit především mechanismus sankcí a správního trestání a určit k tomu i konkrétní orgány státní správy. Nařízení patří mezi nové nástroje EU zacílené na zelenou ekonomiku a hospodářství a zaměřuje se na porovnání přechodu na obnovitelná a nízkouhlíková paliva a náhradní zdroje energie na trhu námořní dopravy Unie,“ sdělila Ekonomickému deníku mluvčí.
Ministerstvo podle ní zároveň předkládá změnu zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích. K jejich navýšení v oblasti námořní plavby dochází podle Mühl po více než dvou dekádách. „Je přitom nutné vzít v potaz, že toto navýšení je zcela racionální vzhledem k inflaci nebo například zavedení nových technologií tisku u vybraných mezinárodních dokladů, čímž se státu navyšovaly jejich pořizovací ceny,“ uvedla mluvčí, podle které novelizací jednotlivých položek zákona o správních poplatcích dochází k narovnání poměru mezi pořizovací cenou a platbou žadatele, zejména v případě průkazu způsobilosti k vedení námořní jachty.
Další oblastí, které se návrh novelizace týká, je detailnější rozdělení kategorií námořních jachet. Nově budou čtyři. Lodě se budou rozřazovat podle velikosti – tedy délkou trupu. „U nejmenší jachty bude cena zápisu ve srovnání s aktuálním stavem snížena, u největších jachet bude naopak navýšena. Cílem změny je spravedlivější rozkategorizování námořích jachet podle velikosti a nastavení odpovídající výše poplatků na jednotlivé kategorie,“ zmínila mluvčí ministerstva dopravy.
Návrh prošel připomínkovým řízením
K novele zákona o námořní plavbě už skončilo připomínkové řízení. Svou připomínku připojil i odbor kompatibility Úřadu vlády České republiky. Upozorňuje, že implementace nebude s velkou pravděpodobností zajištěna včas, neboť návrh není předkládán s dostatečným předstihem. „Navrhovaná účinnost zákona nevyhovuje požadavku nařízení 2023/1805,“ uvádí.
Zmiňuje také, že obdobně jako u nedávno předkládané novely zákona o civilním letectví, které se věcně týkala podobné agendy, je ke zvážení, zda jsou navrhovaná legislativní opatření dostatečná k řádné implementaci celého nařízení do českého vnitrostátního právního řádu.
U oblasti správní poplatků pak odbor kompatibility navrhuje, aby předkladatel posoudil u navrhovaných poplatků případný kontext unijního práva. „Stávající úprava nebyla vykazována jako implementační. Nyní se však navrhují nové poplatky, soulad je proto nutné zhodnotit,“ dodává.
Tereza Čapková