Začlenění polských společností do globálního dodavatelského řetězce a vybudování výcvikového střediska pro letouny F-35 v Polsku. To jsou jen některé z návrhů, které americká obranná společnost Lockheed Martin adresuje svým polským partnerům. Zatím vše nasvědčuje tomu, že polský průmysl bude do dodávek stíhaček 5. generace zapojen víc než ten český.
Zástupci společnosti Lockheed Martin hovořili o tom, jak posílit spolupráci při dodávkách F-35, během Mezinárodního veletrhu obranného průmyslu v Kielcích. Prezident mezinárodního rozvoje Lockheed Martin Aeronautics Jonathon Linn a ředitel pro rozvoj obchodu Robert Orzyłowski představili konkrétní plány pro polské letectvo a tamní obranný průmysl.
Zapojení polského průmyslu
Orzyłowski připomněl, že americká společnost působí v Polsku už tři desetiletí a v současné době spolupracuje s několika firmami z polské zbrojařské skupiny na 24 projektech. Lockheed Martin je navíc vlastníkem PZL Mielec.
„Budujeme kompetence v těch společnostech, které jsou součástí globálního dodavatelského řetězce společnosti Lockheed Martin,“ řekl Robert Orzyłowski. Zároveň informoval, že Vojenské elektronické závody v Zielonce a Vojenský letecký závod č. 1 v Dęblinu zdvojnásobí výrobu komponentů pro produkty Lockheed Martin.

Jonathon Linn doplnil, že PZL Mielec má vliv na výrobu každého letounu F-16 a Američané v této společnosti vidí velký potenciál. Je možné, že se v Polsku ve velkém rozjede výroba některých komponentů, instalovaných ve stíhačkách F-35. „Pracujeme také na koprodukci a společném designu raket. To budeme dělat v Polsku s polskými společnostmi, které nabídnou práci Polákům,“ oznámil Linn.
Další oblastí, kde hodlá Lockheed Martin spolupracovat s polským obranným průmyslem, je využití umělé inteligence a bezpilotních platforem, jako jsou autonomní letouny CCA (Collaborative Combat Aircraft), které mohou fungovat jako „wingman“.
Mohlo by vás zajímat
Výcvikové centrum pro F-35 ve střední Evropě?
Linn také nastolil otázku budování polských kapacit v oblasti provozu stíhaček F-35. Podle něj může být v Polsku zřízeno školicí středisko, které bude přínosem nejen pro polské specialisty. Země s malým počtem F-35, jako je Česko, by mohly využívat služby polského centra namísto utrácení financí za výcvikové nástroje. Podobně funguje americká základna Ebbing, kde se kromě polských pilotů F-35 cvičí Finové, Němci, Singapurci a za čas budou i Češi.
Linn připomněl, že do roku 2035 bude na starém kontinentu 500 stíhaček F-35. Z nich 20 % bude v rukou uživatelů ze střední Evropy, tedy potenciálních zákazníků polského výcvikového střediska. Dodávky prvních stíhaček pro Polsko jsou naplánovány na druhou polovinu roku 2026.
Česká republika si od americké zbrojovky objednala 24 strojů a už platí zálohové platby. Prvních šest kusů má být k dispozici v roce 2029, kdy má začít výcvik českých pilotů v USA. Do Česka mají první letouny dorazit v roce 2031 a plný počet by jich měl být v roce 2035.
11 projektů s Lockheed Martin
Na veletrhu IDET v Brně byly na konci května podepsány smlouvy o průmyslové spolupráci mezi Lockheed Martin, výrobcem F-35, a třemi společnostmi českého obranného průmyslu. V souvislosti s pořízením amerických bojových letounů 5. generace bylo podle ministerstva obrany vyjednáno 11 průmyslových projektů s Lockheed Martin a tři projekty s firmou Pratt & Whitney. Zapojí do spolupráce 13 českých podniků a univerzit. Spolupráce bude probíhat v oblastech výroba komponent, výzkum a vývoj, pilotní výcvik a údržba, servis a opravy.
Zástupci Lockheed Martin podepsali smlouvu s AERO Vodochody AEROSPACE, Vrgineers a VZLU AEROSPACE. „Tyto projekty představují zásadní pokrok v technologickém rozvoji průmyslu a České republiky jako celku, které jsou nezbytné k zajištění obranyschopnosti,“ řekla vrchní ředitelka sekce průmyslové spolupráce ministerstva obrany Radka Konderlová.
AERO Vodochody AEROSPACE se v souvislosti s F-35 zaměří na vývoj podvěsných kontejnerů nové generace určených pro průzkum.
Smlouva s VZLU AEROSPACE, které je českým národním centrem pro výzkum, vývoj, inovace a zkušebnictví pro letecký a kosmický průmysl, je zaměřená na aplikaci umělé inteligence v oblasti vývoje a testování letounů. Podle generálního ředitele firmy Josefa Kašpara projekt pokládá základy pro praktické nasazení umělé inteligence v letecké technologii. „Hlavním cílem je vybudovat infrastrukturu a rozvinout nové schopnosti v oblasti AI a strojového učení, které budou následně využity v návrhu letadel, pohonných systémů a avioniky.“
Oblast simulačních technologií pokrývá smlouva s firmou Vrgineers. Ta s Lockeed Martin už v minulosti spolupracovala. „Tehdy byl Lockheed Martin jednou z prvních společností ve vojenském průmyslu, které testovaly headsety nové generace od Vrgineers pro virtuální a smíšenou realitu určené k výcviku profesionálních pilotů. Od té doby jsme naše technologie plně integrovali se simulačním softwarem Lockheed Martin,“ uvedla firma.