Pod dohledem mentora v Česku aktuálně řídí 24.048 sedmnáctiletých řidičů, za volantem chybují méně často než osmnáctiletí řidiči. Těch je oproti sedmnáctiletým více než dvojnásobek. Sedmnáctiletí řidiči loni způsobili šest nehod, osmnáctiletí 1106 nehod. Novinářům to dnes řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Program pro sedmnáctileté řidiče s mentory loni zavedla novela silničního zákona stejně jako řidičský průkaz na zkoušku nebo úpravu bodového systému.
Následkem nehod sedmnáctiletých byla čtyři lehká zranění. Nehody osmnáctiletých loni zapříčinily šest úmrtí, 31 těžkých zranění a 457 lehkých. Podle Kupky řidičské oprávnění skupiny B loni získalo 119.023 lidí, z toho 53.464 nových řidičů bylo ve věku 18 let. Ministerstvo dopravy loni evidovalo 40.717 mentorů sedmnáctiletých řidičů, 80 procent z nich bylo podle Kupky ve věkové kategorii 41 až 60 let.
Novela silničního zákona loni zavedla také řidičský průkaz na zkoušku po dobu dvou let od složení závěrečné zkoušky. V této dvouleté lhůtě musí řidič za spáchání závažných dopravních přestupků na dopravně-psychologický pohovor a školení pro začínající řidiče. Do konce roku stát evidoval 218.703 lidí s řidičským průkazem na zkoušku, závažný dopravní přestupek spáchalo necelé procento z nich, a to 1152.
Podle vedoucího oddělení BESIP ministerstva dopravy Tomáše Neřolda se programy BESIP loni zaměřovaly hlavně na seznámení veřejnosti s novinkami, které přinesla novela. Letos budou kampaně BESIP zaměřeny na motocyklisty. BESIP tak reaguje na meziroční nárůst počtu obětí nehod motocyklů. „Je ale potřeba říct, že významnou část těch nehod nezpůsobili motorkáři, ale řidiči, kteří jim nedali přednost, protože si jich nevšimli,“ řekl Kupka a dodal, že se kampaně zaměří také na zvýšení pozornosti těchto řidičů.
Mohlo by vás zajímat
Podle ředitele odboru agend řidičů ministerstva dopravy Stanislava Dvořáka policie v ČR loni zaznamenala meziroční pokles počtu dopravních přestupků, u kterých stát zvýšil bodový postih nebo je jinak znevýhodnil. O deset procent loni meziročně klesl počet osob, které řídily pod vlivem alkoholu, a to na 1357. Stejný pokles policie zaznamenala u významného překročení rychlosti, tedy o 40 kilometrů v hodině v obci a o 50 kilometrů mimo obec. Loni takto rychlost překročilo 257 řidičů. Přibližně o čtvrtinu řidičů méně loni používalo mobilní telefon za volantem, a to 17.370 řidičů. Největší pokles, o 44 procent, zaznamenala policie u nepřipoutaných řidičů a spolujezdců. Eviduje 24.491 takových případů.
Podle dat Centra dopravního výzkumu (CDV) jezdí mimo obce rychleji řidiči automobilů nad 3,5 tuny, uvedl Neřold. BESIP se proto v menších kampaních zaměří i na ně. Problematické je podle Neřolda i chybování řidičů při přejíždění do jiného pruhu. Ve vyhodnocování dopadů novely zákona na zvýšení bezpečnosti v provozu bude ministerstvo dopravy ve spolupráci s CDV podle Neřolda ještě pokračovat.