Veřejná dobíjecí infrastruktura se v zemích Evropské unie postupně rozšiřuje. V říjnu v členských zemích EU fungovalo 821 782 veřejných dobíjecích bodů pro 6,2 milionu bateriových elektrických vozidel kategorie M1 a N1. V Česku je v evidenci 5646 dobíječek, což zemi v absolutních číslech řadí na 14. místo. Informovalo o tom Centrum dopravního výzkumu.
Přes polovinu dobíjecích bodů, 57 procent, se nachází ve třech zemích. Jde o téměř 470 tisíc dobíječek. Z toho jich je 21,2 procenta v Nizozemsku, 18,4 procenta ve Francii a v Německu 17,5 procenta.
V zemích Evropské unie připadá podle Centra dopravního výzkumu v průměru 7,5 bateriových elektrických vozidel (kategorie M1 a N1) na jeden veřejný dobíjecí bod, v Česku je tento podíl 5,2, v ostatních zemích V4 jde o 14,6 vozu v Maďarsku, 6,5 v Polsku a 3,3 na Slovensku. Ze všech provozovaných veřejných dobíjecích bodů v Česku bylo 3964 běžných (70,2 procenta AC), 1 238 výkonných s rychlým dobíjením (21,9 procenta DC do 149 kW) a 444 vysoce výkonných s velmi rychlým dobíjením (7,9 procenta DC 150+ kW).
„Ve srovnání se zeměmi EU máme vyšší podíl bodů ve výkonových spektrech 50 až 150 kW, zatímco u nás je to přibližně pětina (20,47 procenta), v zemích EU jen něco přes pět procent. Trendem v oblasti veřejného dobíjení elektromobilů je bezesporu nejen postupné rozšiřování infrastruktury, ale také její posilování, či chcete-li zrychlování,“ uvedl k číslům Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu.
V Česku bylo podle něj k dispozici 444 veřejných dobíjecích bodů s velmi rychlým dobíjením 150+ kW, tedy 7,9 procenta. V zemích EU je tento podíl o jeden procentní bod vyšší tedy 8,9 procenta. „V tomto ohledu se tedy nikterak výrazně od evropského průměru nelišíme,“ dodal.
Zatímco v absolutním počtu veřejných dobíjecích bodů jsme podle Kaduly mezi zeměmi EU na 14. místě, v počtu bateriových vozidel kategorií M1 a N1 se řadíme na 17 místo, proto dosahujeme podle něj v podílu vozidel na dobíjecí bod nižších hodnot než většina zemí EU.
Z dat webu Čistá doprava, která podle Centra dopravního výzkumu vycházejí ze zdrojových dat Evropské observatoře pro alternativní paliva a Evropského sdružení výrobců automobilů vyplývá, že od ledna do října letošního roku bylo v EU registrováno 1,17 milionu nových osobních bateriových elektromobilů, meziročně o 4,9 procenta méně, z toho v Česku 8695, meziročně o 61,3 procenta více.
(teč)