Český železniční průmysl i nadále táhne nahoru export, odvětví loni zaznamenalo růst o 2,3 procenta a obrat ve výši 133 miliard korun. Export z toho tvořil polovinu, stejně jako v roce 2023. Informovala o tom Asociace podniků českého železničního průmyslu (ACRI). „V železniční dopravě vidíme velký potenciál, a proto do ní vláda každoročně investuje desítky miliard,“ uvedl k výsledkům ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Generální ředitelka ACRI Marie Vopálenská poznamenala, že se český železniční průmysl dlouhodobě řadí mezi klíčové tahouny české ekonomiky. Tuzemským firmám se podle ní daří úspěšně získávat zakázky na nejnáročnějších trzích, kde ale často stojí proti nekalé asijské konkurenci, která využívá nefér obchodní praktiky – především nedovolené subvencování ze strany svých vlád.
„Díky tomu, že klíčovou prioritou českých firem jsou investice do inovací, vlastní výzkum či zkušebnictví a nejmodernější výrobní technologie, si české společnosti upevňují pozici na globální scéně. Střední Evropa a Česká republika se tak stále více stávají klíčovým centrem průmyslové produkce v oblasti dopravy,“ dodala.
ACRI upozornila na to, že dosahuje odvětví železničního průmyslu růstu i ve chvíli, kdy celkový vývoj průmyslové výroby v České republice v roce 2024 zaznamenal meziroční pokles o 1,4 procenta. Za celou Evropskou unii pak průmyslová výroba v roce 2024 meziročně klesla o 2,5 procenta a například v Německu se propadla meziročně o téměř pět procent.
Mohlo by vás zajímat
Oproti tomu si mohou členové Asociace podniků českého železničního průmyslu loňský rok připsat jako úspěšný, například společnosti Škoda Group loni objem nových zakázek napříč celým portfoliem vrostl oproti předchozímu roku téměř dvojnásobně. V oblasti výroby nových vlaků získala skupina kontrakty v hodnotě 20 miliard korun. Mezi významné projekty patří zakázka na elektrické jednotky pro Bulharsko, která představuje 50 procent všech českých zakázek do této země v roce 2024.
Škoda Group zároveň pokračuje ve spolupráci s domácím dodavatelským průmyslem, například u tramvají pro Prahu pochází 76 procent dodavatelů z České republiky. Další člen ACRI, Třinecké železárny, v roce 2024 vyrobil 241 tisíc tun kolejnic včetně železničního příslušenství, z nichž 84 procent směřovalo na export. Nedávno také železárny uvedly do provozu novou technologii tepelného zpracování kolejnic, která výrazně zlepšuje jejich užitné vlastnosti a byla vyvinuta interním technologickým týmem.
Společnost Bonatrans, největší evropský výrobce dvojkolí, loni dodal 204 tisíc kol a 56 tisíc náprav do 40 zemí světa. Mezi klíčové projekty patřily dodávky pro soupravy Coradia, Velaro, ComfortJet a metro v Singapuru, zatímco v USA zůstává majoritním dodavatelem pro příměstské vlaky a metra. Společnost investovala 461 milionů korun. Polovina dodaných výrobků je podle ACRI vlastní konstrukce nebo výsledkem vlastního výzkumu a vývoje.
CZ LOKO loni na svůj klíčový zahraniční trh v Itálii dodala přes 100 modernizovaných nebo nově vyrobených lokomotiv. Společnost DT – Výhybkárna a strojírna Prostějov v roce 2024 představila první českou vysokorychlostní výhybku s rychlostí průjezdu až 350 kilometrů za hodinu v přímém směru a 230 kilometrů za hodinu do odbočného směru. Výrazně také posiluje své exportní aktivity – například v Německu, Velké Británii a na dalších trzích. Pro letošní rok si firma domluvila kontrakty za 1,5 miliardy korun.
Jedenáct premiér
Jako úspěšný hodnotí uplynulý rok i společnost DAKO-CZ. Firma upevnila spolupráci s partnery jako Škoda Transportation, Stadler, Siemens, Pragoimex, Nymwag či Đuro Đaković a realizovala významné dodávky brzdových systémů, včetně trámcových jednotek pro nákladní vagóny, v Itálii. Na veletrhu InnoTrans představila 11 světových premiér, mezi něž patřilo spřáhlo pro nákladní vagóny, elektromechanická brzdová jednotka pro metro a koncept „DAKO digital ready“ zaměřený na digitalizaci.

Společnost AŽD působí podle ACRI je klíčovým partnerem v implementaci Evropského vlakového zabezpečovacího systému (ETCS) v České republice i v zahraničí. České firmy se loni prezentovaly mimo jiné na veletrhu InnoTrans 2024 v Berlíně, kde uzavřely zakázky přesahující miliardu korun.
Mezi hlavní úspěchy patří podle ACRI představení rychlovlaků ComfortJet pro vysokorychlostní tratě a nových tramvají pro německé město Bonn. CZ LOKO představilo modernizovanou lokomotivu EffiShunter 1000 a expanzi na skandinávské trhy. AŽD Praha demonstrovala nejnovější autonomní řešení pro železniční zabezpečení a dálkově řízené provozy. Výrobce Bonatrans představil inovativní kola a nápravové systémy.
V Indii vidí české podniky potenciál v projektu Vande Bharat Express a v dodávkách pro metro. S italskými partnery hovořily o možnosti výroby bezemisních regionálních vlaků za 800 milionů eur.