Rok 2023 byl ve znamení velkých změn. Správa železnic opravila nebo zmodernizovala celkem 542 km tratí. Nádražími prošlo denně v průměru více než 1,1 milionu cestujících a celkem 64 nádražních budov procházelo renovací, na další byly vypsány tendry či se spustily přípravné práce. Železničáři opravili přes čtyři sta přejezdů a dalších zhruba pět destítek jich bylo zrušeno, aby byla doprava bezpečnější. Právě na nich totiž často dochází k fatálním nehodám, jak v nedávném rozhovoru pro Ekonomický deník zkonstatoval šéf Drážního úřadu Jiří Kolář.
Infrastrukturu Správy železnic (SŽ) využívá denně téměř deset tisíc vlaků. Do listopadu najezdily spoje osobní dopravy zhruba 130 milionů vlakokilometrů, nákladní vlaky jich urazily přes 32 milionů. Kdyby koleje vedly přímo po rovníku, objely by vlaky českých dopravců zeměkouli více než čtyřtisíckrát.
V roce 2023 se opravdu dařilo modernizovat a opravovat železniční síť. Celkem 542 km tratí Správa železnic opravila pro zachování stávající kvality tratí nebo modernizovala pro zlepšení jejich parametrů. Tyto práce se netýkaly pouze kolejí samotných, ale také dalších součástí infrastruktury, jako je trakční vedení nebo sdělovací a zabezpečovací zařízení.
Rozpočet umožnil také pokračovat ve vysokém tempu obnovy nádražních budov. V roce 2023 byla dokončena rekonstrukce celkem 37 objektů, 12 oprav pokračovalo a dalších patnáct SŽ letos zahájila, řadu z nich v posledních týdnech roku.
Mohlo by vás zajímat
Nádražní budovy v novém
Začala například další fáze rekonstrukce havlíčkobrodské trati. Následujícím krokem je komplexní obnova stanice Vlkov u Tišnova následovaná úpravami na navazujícím traťovém úseku směrem do Křižanova. Přípravné práce ve Vlkově začnou ještě letos, nejintenzivnější stavební činnost je na obou místech naplánovaná od jara do podzimu příštího roku, hotovo má být podle plánů v prosinci.
V rámci modernizace vlkovské stanice dojde k úplnému odstranění nástupišť a podchodu. Vlaky budou zastavovat blíže obci, přímo za obecním úřadem. „Vznikne nová zastávka Vlkov-Osová, což výrazně zkrátí docházkovou vzdálenost obyvatelům Vlkova a nedaleké Osové. Dvě nová nástupiště budou dostupná prostřednictvím šikmých chodníků. Součástí rekonstrukce je také náhrada stávající nádražní budovy novým technologickým objektem,“ přiblížil generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Stavba zahrnuje rozsáhlou revitalizaci kolejí, včetně spodku a svršku, rekonstrukci mostů a propustků, trakčního vedení a modernizaci sdělovacího a zabezpečovacího zařízení.
Souběžně s modernizací stanice proběhne rekonstrukce jedenácti kilometrů trati z Vlkova do Křižanova. „Tato stavba ovlivní celý mezistaniční úsek a zastávky v Osové Bítýšce a Ořechově, které projdou přestavbou a získají bezbariérový přístup,“ doplnil Svoboda. Změny v poloměrech oblouků dovolí zvýšení traťové rychlosti z 100 km/h na 160 km/h. Během celé stavby se zrenovuje osm mostů, čtrnáct propustků a postaví se dvě opěrné zdi. V Ořechově se počítá s protihlukovou stěnou chránící mateřskou školu.
Obě tyto stavby budou probíhat v plném rozsahu příští rok. Zvětšení poloměrů oblouků a jejich přesun na novou stopu není možné provést za provozu, proto se i nadále řeší úplné zastavení vlakové dopravy od března do září příštího roku. Obě stavby musí být výlukově sladěny s modernizací Brna-Králova Pole.
Firmy Chládek & Tintěra a Elektrizace železnic realizují rekonstrukci vlkovské stanice s nabídkovou cenou 1 387 414 404 Kč. Modernizaci navazujícího úseku z Vlkova u Tišnova do Křižanova zajišťuje konsorcium firem Eurovia CS, Chládek a Tintěra Pardubice, GJW Praha a ELTRA s vítěznou cenou 1 803 087 246 Kč. Vysoutěžené částky jsou nižší, jak už bylo řečeno, než předpokládaly soutěže.
Realizace obou staveb je navržena na spolufinancování Evropskou unií z Fondu soudržnosti v rámci Programu Doprava 2021–2027. Národní financování zajistí Státní fond dopravní infrastruktury.
Další změny se týkají třeba Pardubic. Po dokončení úspěšné rekonstrukce výškové části budovy na tamním hlavním nádraží v září tohoto roku bude následovat další fáze prací. Před pár dny byl oficiálně vyhlášen tendr na renovaci odbavovací haly spolu s východním a západním křídlem.
Původní stavba z dílny architektů Karla Řepy, Karla Kalvody a Josefa Dandy začala fungovat v květnu 1958 a je památkáři vnímána jako nejkvalitnější funkcionalistické nádraží s hotelem v poválečném Československu. Rekonstrukce budovy se právě kvůli památkové ochraně i rozsáhlosti celého komplexu rozdělila na dvě etapy. „Držíme slib a vypisujeme soutěž na hlavní část rekonstrukce pardubického nádraží. Pokud půjde vše hladce, můžeme v polovině příštího roku zahájit práce a v roce 2026 předat opravené nádraží veřejnosti,“ upřesňuje generální ředitel Správy železnic. Druhá etapa zahrnuje rekonstrukci nádražní haly, východního provozního křídla a západního křídla s bytovým domem.
Centrální komunikační prostor nádražní výpravní haly s navazujícími službami pro cestující zůstane zachován. Nově dojde k rozšíření obchodních jednotek, přesunu čekárny pro matky s dětmi a k úpravě veřejných toalet. Východní křídlo bude sloužit pro zajištění provozu dráhy. Dojde k dispozičním úpravám v zázemí zaměstnanců a k rozšíření kancelářských prostor. Bezbariérový přístup zajistí výtah. V přízemí západního křídla se zachovají technologické místnosti. Komerční prostory s ordinacemi a lékárnou se budou nacházet v přízemí a v 1. patře. Počítá se i s komplexní rekonstrukcí bytové části.
Předpokládaná hodnota zakázky je 854 972 250 Kč. Stavět se má podle předpokladů 30 měsíců. Během prvního roku dojde k rekonstrukci východního křídla a poloviny haly, v dalším roce se bude pracovat na západním křídle a druhé části haly. Jako poslední se bude realizovat bytový dům. V průběhu stavby budou cestujícím k dispozici náhradní prostory s potřebným zázemím.
První etapu rekonstrukce nádraží zrealizovaly společnosti Chládek a Tintěra Pardubice a EUROVIA CS v režimu Design & Build, který zahrnuje vypracování projektové dokumentace i samotné stavební práce. Celkové investiční náklady dosáhly 574 milionů korun.
Změna čeká i velká města
V Praze se změna týká například oblasti smíchovského nádraží. Správa železnic hledá dodavatele, který připraví potřebnou projektovou dokumentaci, aby vdechl nový život i samotné nádražní budově. Předpokládaná hodnota veřejné zakázky činí 28 682 000 Kč bez DPH. Chystaná investice zahrne rekonstrukci hlavní části nádražní budovy a vybudování nového jižního křídla se službami. Hotovo má být v roce 2028.
Vybraný projektant zajistí zpracování dokumentace pro vydání společného povolení, respektive povolení záměru podle nového stavebního zákona, projektovou dokumentaci pro provádění stavby i výkon autorského dozoru v jejím průběhu. Stavba bude kombinovat rekonstrukci hlavní části nádražní budovy s odjezdovou halou a nahrazení dnešního jižního křídla čtyřpodlažní novostavbou, která bude sloužit cestujícím i široké veřejnosti. K dispozici zde budou komerční plochy, stravovací provozy, veřejné toalety, úschovní boxy a další potřebné zázemí.
V centrální části budovy s odjezdovou halou se odstraní přízemní přístavek a lidé se z ní dostanou přímo do haly nového jižního křídla. Na úrovni 1. nadzemního podlaží budou nově propojena obě křídla nádraží s podchody a celé území bude bezbariérové. Projekt je úzce provázán s okolními stavebními záměry včetně již zahájené rekonstrukce kolejiště stanice. Po rekonstrukci bude nádražní budova funkčně propojena se smíchovským dopravním terminálem v prostoru nad železniční stanicí, do jehož výstavby bude investovat hlavní město, i s novou lávkou přes kolejiště směrem k Dobříšské ulici.
Na začátku příštího roku ožije stavebním ruchemi také nejstarší pražské Masarykovo nádraží. Správa železnic vybrala zhotovitele, kterými budou společnosti STRABAG Rail a STRABAG. Celková hodnota prací dosahuje 3 389 439 768 korun. Historická stanice z poloviny 19. století si zachová svůj původní ráz, současně poskytne cestujícím veškeré potřebné zázemí. Výrazným architektonickým prvkem bude platforma nad celým kolejištěm. Cestující se z ní dostanou bezbariérově nejen na všechna nástupiště, ale i směrem na Florenc a do Hybernské ulice. S dokončením celé rekonstrukce se počítá v první polovině roku 2027.
Modernizace nádraží přinese zvýšení jeho kapacity, vlaky budou zastavovat u devíti namísto dosavadních sedmi kolejí. Všech šest nástupišť ve stanici bude mít bezbariérový přístup, jejich nová výška zajistí pohodlný nástup do vlakových souprav.
Nádraží přestane tvořit bariéru pro okolní území, a to díky platformě nad celým kolejištěm. Ta umožní nejen komunikační propojení Florence s Hybernskou ulicí a Masarykova s hlavním nádražím, ale nabídne i nový vestibul pro čekající cestující. Z něj se dostanou eskalátory, schodišti a výtahy rovnou na jednotlivá nástupiště. Část platformy se osadí zelení a vznikne tak klidová zóna přímo v centru metropole.
Rekonstrukcí projde celé kolejiště, veškeré technologie, trakční vedení a napájení. Stavba bude probíhat za provozu, vyžádá si pouze dílčí omezení odpovídající jednotlivým etapám realizace projektu.
Realizace stavby Modernizace a dostavba ŽST Praha Masarykovo nádraží je schválena ke spolufinancování Evropskou unií z Nástroje pro propojení Evropy (CEF).
Naplno běží také třeba modernizace trati z Prahy do Kladna s připojením na Letiště Václava Havla, brzy má přijít na řadu další úsek. Správa železnic nyní hledá zhotovitele stavby pro úsek mezi Prahou-Ruzyní a Kladnem. Přestavbou a zdvoukolejněním projde přibližně 15 kilometrů trati. Celkové náklady stavby dosahují téměř 8,6 miliardy korun, její realizace je rozvržena do čtyř let.
Současná jednokolejka z hlavního města do Kladna se změní k nepoznání. Stavbaři vybudují dvoukolejnou elektrifikovanou trať, kompletní modernizací projdou stanice Hostivice a Jeneč, stejně jako stávající zastávka Pavlov. Navíc budou nově zřízeny zastávky Hostivice-Jeneček a Velké Přítočno. Náhradou za stávající stanici Unhošť pak vznikne zastávka Malé Přítočno.
Všechny stanice a zastávky budou bezbariérové. Stávající traťová rychlost 80 km/h se i díky výstavbě přeložek zvýší až na 145 km/h. Pro lepší dostupnost a obsluhu území budou v blízkosti stanic a zastávek zajištěny přestupy na autobusovou dopravu. Stanice Hostivice a Jeneč a zastávka Malé Přítočno budou navíc doplněny záchytnými parkovišti P+R.
Změnit tvář se chystá i druhé nejvytíženější nádraží v Brně. „Stanice Brno-Královo Pole není jen železničním uzlem, ale také klíčovým bodem městské a příměstské dopravy. Zajišťuje spojení s Vysočinou a slouží jako vstupní brána do krajské metropole pro stále se rozvíjející obce Tišnovska. Toto nádraží se zařadí mezi moderní stanice splňující současné požadavky na pohodlné cestování,“ zdůraznil ministr dopravy Martin Kupka.
Už přibližně za dva roky nabídne komfortnější cestování díky moderní nádražní budově, která poslouží i jako zázemí pro přilehlý dopravní terminál. Přestaví se také kolejiště, všechna nástupiště budou bezbariérová. Stávající podchod se rozšíří, zároveň propojí přednádraží s Myslínovou ulicí.
Jedním z hlavních prvků začínající modernizace je stavba nové, dvoupatrové nádražní budovy, která nabídne moderní design a funkcionalitu. Prosklený objekt bude mít v přízemí pokladny, obchodní prostory a toalety. Uprostřed haly budou eskalátory vedoucí do vyvýšené části s lavičkami pro cestující a dalším komerčním prostorem. Stávající budova ustoupí nově budované už v červenci příštího roku. Po dobu její výstavby bude zázemí pro cestující zajišťovat provizorní čekárna s kapacitou 250 osob u prvního nástupiště.
Přestaví se kolejiště v celé stanici. Vzroste kapacita pro odstavování souprav dálkových vlaků, pro potřeby nákladní dopravy dojde k prodloužení vybraných kolejí. Současně vzniknou nová nástupiště s moderním zastřešením. Stávající podchod se rozšíří, nově povede napříč celým nádražím až do Myslínovy ulice. Bezbariérový přístup k vlakům zajistí výtahy, nový informační a orientační systém pak usnadní cestování nejen ve stanici, ale i na přilehlých zastávkách Brno-Lesná, Brno-Řečkovice a Česká.
„Práce budou probíhat nejen v samotné stanici, ale také na první koleji od Brna-Maloměřic až po Kuřim. Rekonstrukci navíc úzce koordinujeme s modernizací stanice Vlkov a úseku do Křižanova a také se stavbami města a kraje přímo v Brně,“ doplnil Svoboda.
Na novou budovu se může těšit i Ostrava. Správa železnic vypsala další tendr na celkovou rekonstrukci rozsáhlé památkově chráněné budovy, jedná o vrcholné dílo architekta Josefa Dandy z roku 1967 ve Vítkovicích. Cílem stavby je její komplexní obnova a nové uspořádání vnitřních dispozic s důrazem na komerční využití. Součástí prací bude také rozsáhlá renovace obvodového pláště, skládajícího se z tzv. boletických panelů. Plánuje se i vylepšení přednádražního prostoru.
Památkově chráněný objekt nádraží v Ostravě-Vítkovicích už nevyhovuje současným potřebám. Připravovaná modernizace přinese kompletní obnovu a nové využití pro současný provoz naddimenzované budovy.
„Rekonstrukce výrazně zvýší komfort pro cestující a zároveň vytvoří nové prostory pro komerční využití. Zaměříme se na exteriér i interiér budovy. Okna a obvodový plášť se vymění, využijí se moderní a esteticky odpovídající materiály,“ přiblížil generální ředitel SŽ.
Zateplení objektu bude z vnitřní strany, aby se nenarušily fasádní plochy s původním obkladem. Renovace interiéru budovy proběhne v souladu s požadavky památkářů, zachovají se stávající materiály a umělecká výzdoba.
V přízemí se budou nacházet kanceláře a pokladny dopravců, infostánek města Ostravy, sociální zázemí pro zaměstnance a technologické prostory. Bude zde také nová čekárna pro cestující. V dalších dvou nadzemních podlažích vzniknou prostory pro obchod a služby a kanceláře. Bezbariérový přístup na nástupiště zajistí výtah, nádraží dostane nový orientační a informační systém.
Součástí projektu je také instalace stojanů na kola a vytvoření parkovacích ploch pro automobily, včetně nabíjecí stanice pro elektromobily a elektrokola. Vše proběhne v úzké spolupráci s městskou částí Ostrava-Vítkovice, která bude spolupracovat na revitalizaci přednádražního prostoru.
Předpokládaná hodnota veřejné zakázky činí 340 624 763 korun. Zahájení stavby se předpokládá v dubnu příštího roku, dokončení za dva roky. Celkové investiční náklady dosahují výše 404 miliony korun.
Staniční část, obdobně jako v Havířově, se zmodernizuje v rámci navazujícího projektu. Jedná se o stavbu Optimalizace traťového úseku Ostrava-Kunčice (mimo) – Ostrava-Svinov/Polanka nad Odrou, která se bude týkat nejen příslušných traťových úseků, ale především samotné vítkovické stanice. Zahájení této investice se plánuje na druhou polovinu roku 2026 s dokončením v roce 2029.
Nový kabát i pro mešní objekty
Nový kabát získávají nejen velké památkově chráněné budovy, ale také objekty na nádražích v menších obcích a městech. Správa železnic vypsala například soutěž na obnovu budovy v Jaroměři.
Modernizace rozsáhlé nádražní budovy, která byla spolu se skladištěm, poštou, vodárenskou věží, výtopnou, točnou a kolejištěm prohlášena kulturní památkou, naváže na rekonstrukci staniční části, která probíhala v letech 2018 a 2019. Nová dvě nástupiště jsou přístupná podchodem s výtahy a citlivě napojena na historickou budovu z 19. století. Kompletně se opravilo kolejiště a vše související s železniční infrastrukturou.
Zbývá obnova samotné nádražní budovy, která je zastřešením napojena na nový autobusový terminál. Vedle renovace fasády, střechy, výměny oken a dveří se počítá s úpravou vnitřních dispozic, díky které dojde k rozšíření komerčních a kancelářských prostor. V objektu se postaví nové toalety a obnoví se provoz restaurace, respektive její bufetové části.
Stavba může podle průběhu soutěže začít na jaře příštího roku a potrvá 18 měsíců. Předpokládaná hodnota stavebních prací činí 179 712 552 korun.
Rekontruovat se bude také nádražní budova ve Františkových Lázních. Správa železnic podepsala smlouvu se zhotovitelem, práce provedou společnosti Metrostav DIZ a AVERS, které podaly nejnižší nabídku ve výši 182 478 588 korun. Fasáda objektu získá původní historickou podobu, modernizací projdou vnitřní prostory. Práce se rozběhnou v závěru letošního roku a skončí na jaře 2025.
Nádraží ve Františkových Lázních je součástí památkové rezervace, celá rekonstrukce budovy se proto bude provádět v souladu s požadavky památkářů. Její výsledek má být působivý. Střeše a fasádě se vrátí původní vzhled, a to jak barevností a materiály, tak i modelací historických říms. Stavební úpravy v interiéru pak zahrnou kompletní obnovu podlah, stěn a podhledů a repasi dveří. Zmodernizuje se odbavovací hala i pokladny. V horních patrech dojde k úpravě prostor celkem jedenáct bytů.
Renovací projde také hlavní vchod do odbavovací haly a zřídí se přístupové chodníky přímo na 1. nástupiště. Všechny vstupy budou bezbariérové. V těsné blízkosti budovy se vybudují cykloboxy, parkovací stání pro kola i místa s možností nabíjení elektrokol.
Renovace nádraží má za sebou první úspěch ještě před samotným startem prací – v soutěži o Stavbu Karlovarského kraje získal projekt rekonstrukce 1. místo v hodnocení odborné poroty. Projektovou dokumentaci zpracovala společnost APRIS 3MP.
Za vyšší bezpečnost
Letošní přesná data o počtech cestujících ještě nejsou k dispozici, nicméně v roce 2022 však na základě dat dopravců využilo česká nádraží denně více než 1,1 milionu cestujících.
Správa železnic v letošním roce spustila zároveň bezpečnostní kampaň Budeš nám chybět, která mimo jiné upozorňovala na bezpečné chování na přejezdech. I přesto, že počty nehod může snížit především zodpovědné chování řidičů na úrovňových kříženích, finanční prostředky mířily také do zvýšení jejich zabezpečení. Opravou nebo modernizací tak prošlo zhruba 400 přejezdů po celém Česku. Dalších pět až šest desítek by pak do konce roku mělo být zcela zrušeno.
Cestující stále častěji využívají rovněž služeb asistence na nádražích. SŽ dhaduje, že letos pomůže do vlaků bezmála dvaceti tisícům lidem, oproti předchozímu roku jde téměř o třetinový nárůst. Zaměstnanci pomáhají cestujícím při orientaci na nádraží nebo při nástupu do vlaku pomocí mobilní plošiny. Asistenci si lidé mohou objednat předem přes internet.
Monika Ginterová