INZERCE

Tyto bezpilotní stroje chce začít ve velkém vyrábět český výrobce Primoco UAV. Zdroj: prezentace spol. Primoco UAV

České Primoco UAV získalo pro své bezpilotní drony evropské povolení k provozu

Český výrobce bezpilotních letounů Primoco UAV získal evropské oprávnění k provozu svých strojů UAV One 150. Jde o celosvětově první případ, kdy byl certifikát LUC vydán pro evropský letoun s pevným křídlem. Celkově se jedná o pátý certifikát v Evropě, ty předchozí se týkají strojů s rotující nosnou plochou.

Oprávnění LUC společnosti umožňuje v rámci rozsahu osvědčení provádět letové činnosti s vnitřním schvalováním provozu na úrovni společnosti. Jde o nejvyšší oprávnění, kterého lze na základě stávajících evropských předpisů dosáhnout. Primoco chce certifikát využít k vývojovým, zkušebním a výcvikovým letům, ale také k provádění kontroly kritické infrastruktury státu i k dalším činnostem.

„Na získání certifikátu jsme pracovali osmnáct měsíců, přičemž díky vysokým standardům naší společnosti jsme pro jeho získání nemuseli zásadně upravovat procesy v naší firmě. Při přípravě podkladů pro vydání certifikátu jsme zúročili naše sedmileté zkušenosti, včetně provozu letounu v několika evropských zemích. Chtěl bych poděkovat všem našim zaměstnancům, kteří se na získání certifikátu podíleli, ministerstvu dopravy, které nám poskytlo potřebnou podporu, i akcionářům, kteří nám důvěřovali a chápali význam tohoto dokumentu pro náš další rozvoj,“ uvedl generální ředitel a zakladatel společnosti Ladislav Semetkovský.

Společnost Primoco UAV SE byla prvním českým žadatelem o certifikát LUC a je prvním subjektem, který jej získal. Společnost je kromě civilního oprávnění LUC schválena i jako projekční a výrobní organizace dle vojenských standardů EMAR 21. Bezpilotní letoun Primoco UAV One 150 prochází certifikací dle normy NATO STANAG 4703. Certifikát by měl podpořit prodej letounu a zvýšit podíl firmy na trhu s bezpilotními drony.

Hlavním trumfem stroje UAV One 150 má být mimořádná výdrž, díky které může ve vzduchu při cestovní rychlosti 100 až 150 km/h strávit bez přestávky více než 15 hodin. Dolet tak dosahuje až 2000 kilometrů. Maximální vzletová hmotnost 150 kg a užitečné zatížení 30 kg umožňují letouny One 150 využívat pro nejrůznější druhy nasazení v rámci civilních i vojenských operací. Tyto stroje jsou v současnosti využívány například pro kontroly produktovodů a distribučních sítí v energetice, zajišťování pohraniční a pobřežní bezpečnosti, monitorování požárů či při pátracích a záchranných akcích.

Vývoj tržeb firmy Primoco UAV zůstává pod očekáváním. Zdroj: Dealing Fio banky

Primoco UAV SE je veřejně obchodovatelná společnost, která své akcie uvedla na konci roku 2018 na trh Start pražské burzy. Zájem o tyto akcie je zatím poměrně slabý, což se ukázalo i při emisi nových akcií v květnu loňského roku. Z nabízených 655 tisíc akcií jich investoři upsali jen něco přes 364 tisíc. Důvodem může být i to, že reálné finanční výsledky zatím zaostávají za plánem, který firma v minulosti avizovala.

Tomáš Rovný