Itálie obnovuje svůj železniční vozový park a tendr v hodnotě 800 milionů eur zajímá i české firmy. Podle Asociace podniků železničního průmyslu České republiky (ACRI) se jedná o nákup nejméně 150 bezemisních vlakových souprav, které nahradí stávající zastaralé elektrické a dieselové jednotky, a to zejména v jižní části Itálie. Obměna se týká regionálních a příměstských vlaků. Nové soupravy by měly mít elektrický nebo vodíkový pohon.
„Do roku 2026 má jít o 53 vlaků, které nahradí stejný počet stávajících vozidel, a zároveň o 100 nově navržených souprav vyvinutých z recyklovatelných materiálů a pokrytých fotovoltaickými panely. Investice bude realizována s podporou veřejných financí,“ uvedla generální ředitelka ACRI Marie Vopálenská.
Možná účast českých firem na tendru byla podle ACRI i jedním z témat mise do Milána, Říma a Bari, která se uskutečnila v rámci ekonomické diplomacie ministerstva zahraničních věcí v druhé polovině března. Cesty se zúčastnili zástupci společností Škoda Group, CZ Loko, AMiT, Dako-CZ a MSV Elektronika. Jednali s tamními dopravci FNM Group a Trenitalia a setkali se také s viceprezidentem Svazu italského průmyslu Confindustria Francescem Divellou.
V současnosti se Škoda Group v Itálii podílí podle ACRI na zakázkách za více než 250 milionů eur. Jde například o dodávky nových tramvají pro severoitalské město Bergamo nebo o dodávky vozů pro noční vlaky. Zde se jedná o spolupráci s italským výrobcem kolejových vozidel společností Titagarh Firema. Pro italský Janov řeší Škoda Group v kooperaci s výrobcem Solaris zakázku na 112 trolejbusů, které mají ve výbavě i trakční baterie.
Mohlo by vás zajímat
Škoda Group v roce 2022 v italské Florencii kvůli vstupu na nový trh založila také dceřinou firmu. Italský trh už delší dobu zajímá i společnost AMiT, která se zaměřuje na řídicí systémy a elektroniku. Potenciál vidí na italském trhu i výrobce brzdových systémů společnost Dako-CZ.
„Švýcarské společnosti Stadler dodává brzdové komponenty do čtyřvozových souprav FLIRT pro italský region Valle d’Aosta a také spolupracuje na projektu s názvem Ferrovie Appulo Lucane na dodávku DMU a BMU jednotek,“ informovala ACRI. Firma zároveň v minulém roce uzavřela na veletrhu Expo Ferrovaria smlouvu s italskými železničními opravnami Cosmef WM na dodávku náhradních dílů.
(teč)