České dráhy zahájily na začátku týdne stavbu nové opravárenské haly ve Středisku údržby v Chebu. Projekt zajistí za více než 755 milionů korun bez DPH konsorcium firem TSS Grade a Berger Bohemia. Novou halu má dokončit a předat v polovině roku 2026. „Stavba o celkové délce 176 metrů umožní jednodušší manipulaci s vozidly bez nutnosti rozpojení ucelených souprav a usnadní tak servis moderních vlaků InterJet, RegioPanter a RegioShark,“ uvedl na své facebookové stránce ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Možnost manipulace s vozidly bez nutnosti rozpojení podle předsedy představenstva a generálního ředitele Českých drah Michala Krapince výrazně sníží časovou náročnost oprav a umožní je vracet rychleji zpět do provozu. „Hala bude vybavena jeřábem s nosností 12,5 tuny, servisní lávkou pro bezpečný vstup na střechu vozidel a montážními kanály ve všech kolejích,“ doplnil.
Součástí stavby, která nahradí stávající severní rotundu depa, budou i tři 165 metrové koleje. Hala také bude podle Českých drah vybavena moderními technologiemi, které pomohou snižovat její energetickou náročnost. Na střeše se počítá s instalací fotovoltaických panelů a technologií ke sběru a dalšímu využití dešťové vody. Vytápění bude zajišťovat plynová kotelna v kombinaci s tepelnými čerpadly.
Středisko údržby Cheb zajišťuje servis vlakových souprav pro dálkovou dopravu na ramenech Cheb – Plzeň – Praha a Cheb – Ústí nad Labem – Praha, obstarává také železniční kolejová vozidla pro regionální dopravu Karlovarského a část Ústeckého kraje. Je součástí Oblastního centra údržby (OCÚ) Západ se sídlem v Plzni. Kromě vlastních vozidel zajišťují zaměstnanci OCÚ Západ údržbu vozidel i dopravců Die Länderbahn CZ, Arriva vlaky a GW Train Regio.
Mohlo by vás zajímat
Výstavbu nové servisní haly uvítal i starosta Chebu Jan Vrba. „Město dlouhodobě usiluje o to, aby se z Chebu stal důležitý železniční uzel. Známá je například naše snaha přimět německou stranu k tomu, aby konečně zrealizovala dlouho slibovanou a stejně tak dlouho odkládanou elektrifikaci železniční trati na Norimberk, a přes Cheb tak opět mohly začít jezdit mezinárodní dálkové spoje, jako tomu bývalo v minulosti. Nová opravárenská hala, jejíž výstavba začíná, je přesně tím, co by mohlo význam chebského nádraží posílit. Velmi ji proto vítáme,“ uvedl při slavnostním zahájení stavby.
České dráhy nedávno oznámily své plány na rozšíření vlastního servisního zázemí. Do roku 2031 chtějí investovat do rozvoje svého servisního zázemí přes 12 miliard korun. V tomto období vybudují čtyři nové haly údržby, dalších šest hal rozšíří a zmodernizují. Přímo do výstavby opravárenských hal investují podle ministra dopravy více než šest miliard korun.
Jak už dříve uvedl generální ředitel Českých drah Michal Krapinec, servis a péče o železniční kolejová vozidla je třetí pilíř podnikání Českých drah vedle osobní a nákladní dopravy.
„Další podobné stavby chystáme třeba v Českých Budějovicích nebo v Havlíčkově Brodě. Aktuálně také probíhají stavební práce na velké obnově vjezdové části Centra údržby Praha jih,“ poznamenal místopředseda představenstva Českých drah a náměstek pro servis Michal Kraus.
České dráhy chtějí investovat miliardy korun také do nových myček, hygienických kolejí pro čištění souprav a do moderního strojního zařízení a také do nových technologií, jako jsou například podúrovňové kolové soustruhy, zařízení nedestrukční defektoskopie nebo digitalizace procesů údržby.
(teč)