České dráhy zahájily na začátku týdne stavbu nové opravárenské haly ve Středisku údržby v Chebu. Projekt zajistí za více než 755 milionů korun bez DPH konsorcium firem TSS Grade a Berger Bohemia. Novou halu má dokončit a předat v polovině roku 2026. „Stavba o celkové délce 176 metrů umožní jednodušší manipulaci s vozidly bez nutnosti rozpojení ucelených souprav a usnadní tak servis moderních vlaků InterJet, RegioPanter a RegioShark,“ uvedl na své facebookové stránce ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Možnost manipulace s vozidly bez nutnosti rozpojení podle předsedy představenstva a generálního ředitele Českých drah Michala Krapince výrazně sníží časovou náročnost oprav a umožní je vracet rychleji zpět do provozu. „Hala bude vybavena jeřábem s nosností 12,5 tuny, servisní lávkou pro bezpečný vstup na střechu vozidel a montážními kanály ve všech kolejích,“ doplnil.

Součástí stavby, která nahradí stávající severní rotundu depa, budou i tři 165 metrové koleje. Hala také bude podle Českých drah vybavena moderními technologiemi, které pomohou snižovat její energetickou náročnost. Na střeše se počítá s instalací fotovoltaických panelů a technologií ke sběru a dalšímu využití dešťové vody. Vytápění bude zajišťovat plynová kotelna v kombinaci s tepelnými čerpadly.

Středisko údržby Cheb zajišťuje servis vlakových souprav pro dálkovou dopravu na ramenech Cheb – Plzeň – Praha a Cheb – Ústí nad Labem – Praha, obstarává také železniční kolejová vozidla pro regionální dopravu Karlovarského a část Ústeckého kraje. Je součástí Oblastního centra údržby (OCÚ) Západ se sídlem v Plzni. Kromě vlastních vozidel zajišťují zaměstnanci OCÚ Západ údržbu vozidel i dopravců Die Länderbahn CZ, Arriva vlaky a GW Train Regio.

Mohlo by vás zajímat

Výstavbu nové servisní haly uvítal i starosta Chebu Jan Vrba. „Město dlouhodobě usiluje o to, aby se z Chebu stal důležitý železniční uzel. Známá je například naše snaha přimět německou stranu k tomu, aby konečně zrealizovala dlouho slibovanou a stejně tak dlouho odkládanou elektrifikaci železniční trati na Norimberk, a přes Cheb tak opět mohly začít jezdit mezinárodní dálkové spoje, jako tomu bývalo v minulosti. Nová opravárenská hala, jejíž výstavba začíná, je přesně tím, co by mohlo význam chebského nádraží posílit. Velmi ji proto vítáme,“ uvedl při slavnostním zahájení stavby.

Vizualizace haly v současné zástavbě. Foto: České dráhy

České dráhy nedávno oznámily své plány na rozšíření vlastního servisního zázemí. Do roku 2031 chtějí investovat do rozvoje svého servisního zázemí přes 12 miliard korun. V tomto období vybudují čtyři nové haly údržby, dalších šest hal rozšíří a zmodernizují. Přímo do výstavby opravárenských hal investují podle ministra dopravy více než šest miliard korun.

Jak už dříve uvedl generální ředitel Českých drah Michal Krapinec, servis a péče o železniční kolejová vozidla je třetí pilíř podnikání Českých drah vedle osobní a nákladní dopravy.

„Další podobné stavby chystáme třeba v Českých Budějovicích nebo v Havlíčkově Brodě. Aktuálně také probíhají stavební práce na velké obnově vjezdové části Centra údržby Praha jih,“ poznamenal místopředseda představenstva Českých drah a náměstek pro servis Michal Kraus.

České dráhy chtějí investovat miliardy korun také do nových myček, hygienických kolejí pro čištění souprav a do moderního strojního zařízení a také do nových technologií, jako jsou například podúrovňové kolové soustruhy, zařízení nedestrukční defektoskopie nebo digitalizace procesů údržby.

(teč)