České dráhy začaly nově nasazovat na spojení mezi Prahou a Berlínem také moderní dálkové vlaky ComfortJet. Vlaky budou jezdit v dočasné konfiguraci osmi vozů. Dva vlaky přepravují cestující v berlínských spojích EC 178/175 a EC 176/177 z Prahy do Berlína a zpět, oznámila společnost.

„Nasazením vlaků ComfortJet na prestižní lince  Praha – Berlín symbolicky zahajujeme novou etapu uvádění našeho nejmodernějšího vlaku do provozu,“ uvedl předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.

V uplynulém období se společnost v úzké spolupráci s výrobním konsorciem Siemens Mobility a Škoda Group zaměřila na testování a ladění všech vlakových systémů tak, aby byla schopna nabídnout cestujícím maximální komfort nových vozů již od první cesty, pokračuje Krapinec.

Aktuální využití vlaků ComfortJet na trase Praha – Berlín:

Mohlo by vás zajímat

EC 178 Berliner: Praha hl.n. (6:28) – Drážďany Hbf (8:54) – Berlín Gesundbrunnen (11:02),

EC 175 Berliner: Berlin Gesundbrunnen (12:44) – Dresden Hbf (15:10) – Praha hl.n. (17:24),

EC 176 Berliner: Praha hl.n. (8:28) – Drážďany Hbf (10:54) – Berlín Gesundbrunnen (12:53),

EC 177 Berliner: Berlin Gesundbrunnen (14:44) – Dresden Hbf (17:10) – Praha hl.n. (19:24).

Postupně se ComfortJety budou objevovat na vlacích Vindobona nebo Metropolitan. Svou maximální rychlost 230 km/h budou po zavedení ETCS v Německu využívat například mezi Berlínem a Hamburkem a v budoucnosti ji budou moci využívat i na dalších tratích např. na nové rakouské trati Koralmbahn nebo na prvních úsecích vysokorychlostních tratí v Česku.

ComfortJet v bodech

  • moderní netrakční vratná devítivozová jednotka s řídicím vozem,
  • čelní řídicí vůz 1. třídy, vložený vůz 1. třídy, vložený vůz s restauračním oddílem a oddílem 2. třídy, vložený víceúčelový vůz 2. třídy (dětské kino, místa pro osoby na vozíku apod.), 4 vložené vozy 2. třídy, koncový vůz 2. třídy (oddíl pro přepravu jízdních kol),
  • v kompletní sestavě má ComfortJet 99 sedadel v 1. vozové třídě, 456 sedadel ve 2. vozové třídě,
  • restaurační oddíl s 18 místy k sezení a možností zakoupení teplých nebo studených pokrmů i dalšího občerstvení během cesty, s moderní kuchyní s technologií zchlazené stravy a vícemodálním konvektomatem pro její ohřev, kávovarem, výčepem piva a myčkou pro ekologické opakovatelné používání nádobí,
  • velkoprostorový klimatizovaný interiér,
  • tlakotěsnost celé soupravy (důležitá především při jízdách vyššími rychlostmi) chránící cestující před tlakovými rázy a tím i zaléháním v uších při průjezdu tunely nebo míjení vlakových souprav, a zároveň napomáhající vytvořit tichý a dlouhodobě čistý interiér,
  • koncový vůz s možností čelního průchodu do posilových vozů,
  • vnitřní bezbariérovost včetně širokých trvale otevřených mezivozových přechodů, mezi oddíly a nástupními prostory automatické posuvné dveře ovládané fotobuňkou,
  • nástupní dveře ovládané tlačítky a systém selektivního odblokování nástupních dveří, který umožňuje centrální uzavření a zablokování dveří proti otevření ještě před rozjezdem vlaku a jejich odblokování po zastavení vlaku pouze na straně k nástupišti,
  • ergonomická polohovatelná sedadla v 1. třídě v uspořádání 2+1 s koženým potahem a ve 2. třídě v uspořádání 2+2 s textilním potahem, místa jsou za sebou (letecké uspořádání) i proti sobě (vis-á-vis),
  • sklopné stolky u míst za sebou a pevné stoly mezi sedadly v uspořádání sedadel proti sobě,
  • nadokenní police pro běžná zavazadla a stojany pro rozměrná zavazadla,
  • individuální lampičky na čtení integrované do odkládací police na zavazadla v 1. i ve 2. třídě,
  • bezdrátové nabíječky mobilních telefonů v 1. třídě,
  • zásuvky 230 V a USB konektory typu A a C pro napájení přenosné elektroniky cestujících,
  • inovativní technologie oken umožňující snazší průchod signálu mobilních telefonů do soupravy při zachování tepelně-izolačních vlastností skel, v oknech vysouvací rolety proti slunci,
  • bezdrátová datová síť Wi-Fi pro internetové připojení,
  • zábavní a informační palubní portál,
  • elektronický audiovizuální informační systém s LCD monitory a elektronický rezervační systém,
  • bezbariérové řešení pro cestování osob na vozíku zahrnující 3 místa pro vozíky, bezbariérové WC, elektrické zdvihací plošiny pro nástup / výstup osob na vozíku a zásuvky pro dobíjení akumulátorových baterií elektrických vozíků, cestující na vozíku mají k dispozici sklopné stoly,
  • pro nevidomé a slabozraké osoby je vlak vybaven tlačítky v haptickém provedení a nápisy v Braillově písmu,
  • dětské kino, dětská stolní hra na vyhrazených místech, sklopný pult pro přebalování kojenců, místa pro uložení kočárků,
  • místa pro uložení 12 jízdních kol (včetně zásuvek po nabíjení elektrických kol) a objemných zavazadel,
  • na jednom konci je jednotka vybavena tradičním UIC rozhraním, které umožňuje připojení a průchod do dalších vozů klasické stavby,
  • schválení pro provoz v České republice i v okolních evropských státech (Německo, Polsko, Rakousko, Slovensko, Maďarsko a Dánsko),
  • protipožární systém a systém překlenutí účinku záchranné brzdy umožňující provoz ve velmi dlouhých tunelech, např. Koralmský (32,9 km), Semmeringský úpatní (27,3 km) nebo podmořský Fehmarnský (17,6 km),
  • možnost provozu na vysokorychlostních tratích,
  • jednotky ComfortJet budou v cílovém stavu provozovány s lokomotivami Siemens Vectron s maximální rychlostí 230 km/h.

Letos by dráhy měly obdržet skoro 140 nových elektrických, motorových a netrakčních jednotek a elektrických lokomotiv. Když budeme počítat každý vůz a článek jednotek samostatně, je to zhruba 440 jednotlivých vozidel. Přepočteno na sedačky uvedou České dráhy do provozu víc jak 22 tisíc míst v klimatizovaných a bezbariérových vlacích s palubní Wi-Fi.

(nik)