Na konci loňského roku vypsaly České dráhy zadávací zařízení na dodání a servis vlaků napájených z trakčního vedení a velkokapacitních baterií. Na elektrifikovaných tratích jsou napájeny přímo z troleje, na neelektrifikovaných zajišťuje pohon elektřina akumulovaná v bateriích. Podle generálního ředitele Českých drah Michala Krapince je poptáváno 15 vlaků s dojezdem nejméně 80 kilometrů v bateriovém režimu pro Moravskoslezský kraj.

„Novými vozidly se bude jezdit bez přestupu mezi elektrifikovanými a neelektrifikovanými tratěmi. Cestujícím odpadnou přestupy mezi elektrickou a motorovou soustavou. Díky tomu nabídneme přímé spojení bez přestupů z různých koutů kraje, například z Krnova nebo Budišova nad Budišovkou přímo do centra Ostravy a zároveň nahradíme nové motorové vlaky a snížíme emise skleníkových plynů,“ konstatuje v tiskové zprávě generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.

Nasazení prvních bateriových vlaků se předpokládá v roce 2025. Předpokládaný objem investice zahrnující pořízení vlaků, vybraných náhradních dílů a servis po dobu patnácti let je 3.4 miliardy korun.

Bezemisní cíle

České dráhy tak pokračují v nastoupeném trendu, jednou z priorit Evropské unie do roku 2030 je totiž přechod hromadné dopravy na bezemisní fungování. Podle Středoevropské instituce pro rozvoj dopravy (SIRDO) tvoří fosilní paliva přes 95 procent konečné spotřeby energie v dopravě, což vede k vysoké produkci zdraví škodlivých látek, zejména oxidu dusíku, jemných prachových částic či polyaromatických uhlovodíků. Ve většině měst je doprava zároveň dominantním znečišťovatelem ovzduší, ve městech přitom žije cca 70 procent obyvatel České republiky.

K tomu nutno přičíst závazek převést do roku 2050 podstatnou část vnitrozemské nákladní přepravy, jedná se až o 75 procent, kterou zajišťuje silniční síť, na železniční a vodní cesty. Elektromotory mají ve srovnání se spalovacími 2,5krát vyšší účinnost a jejich výhoda spočívá rovněž v možnosti rekuperace, tedy zpětného získávání tepla, při brzdění. Celkově dochází při náhradě spalovacích motorů k poklesu spotřeby energie na cca 30 až 40 procent.

Baterie místo nafty

Kromě toho má česká železnice přes vysokou hustotu, nízkou elektrifikaci. Zatímco v Německu se jedná o 60 procent a v Rakousku dosáhla elektrifikace 71 procent, je v České republice elektrifikováno necelých 35 procent železniční sítě. Například v severovýchodních Čechách nejsou elektrifikovány ani páteřní sítě, což poskytuje značný prostor pro naftové hnací vozy. Podle studií jsou akumulátorové vlaky výhodné pro trasy Havlíčkův Brod – Ždár nad Sázavou – Nové město na Moravě, Nové Město na Moravě a Staré Město u Uherského Hradiště – Horní Lideč – Valašské Meziříčí.

Podle bývalého ministra dopravy a ředitele SIRDO Vladimíra Kremlíka, je pro financování nutno využit zdrojů Evropské unie, například Fondu pro spravedlivou transformaci, který v období 2021 – 2028 disponuje 44 miliardami korun. Podpořena by měla být území, která se z důvodu procesu na klimaticky neutrální ekonomiku EU potýkají s nemalými sociálně ekonomickými problémy, jedná se především o regiony, ve kterých dochází k omezení těžby uhlí – Moravskoslezský, Karlovarský a Ústecký kraj.

Mohlo by vás zajímat

Bateriové jednotky budou vybaveny zabezpečovacím a komunikačním systémem ETCS a GSM-R. Při napájení z troleje budou mít maximální rychlost 160 km/h, z baterie 120 km/h, baterie musí mít minimální dojezd 80 kilometrů. Pro inspiraci, osobní souprava Stadler Flirkt Akku dojela na jedno nabití na začátku loňského roku z Berlína do Warnemünde k Baltskému moři, což se rovná vzdálenosti 224 kilometrů. S nasazením těchto vlaků se počítá kromě Německa rovněž v Rakousku a Nizozemí.

Kromě toho budou jednotky obsahovat již zmiňovaný systém rekuperace, který umožní elektřinu vyrobenou při brzdění vrátit zpět do trakční sítě, nebo do baterií, díky čemuž se sníží energetická náročnost nových vlaků. Požadována je schopnost provozu několika spojených jednotek v jednom vlaku řízeném jedním strojvůdcem.

Obnova vozového parku za 100 miliard

České dráhy hodlají v rámci strategie 2030 investovat do obnovy vlaků až 100 miliard korun. V současné době mají objednáno 110 elektrických jednotek RegioPanter, 76 motorových jednotek PESA, 20 devítivozových expresních souprav ComfortJet a 50 elektrických souprav Siemens Vectron pro rychlost 230 km/h.

V blízké budoucnosti se může dostat do hry i domácí výrobce Škoda Group. Ten na začátku října 2022 představil v Berlíně na veletrhu Innotrans vývoj bateriového vlaku, který má mít při rychlosti 120 km/h dojezd cca 80 kilometrů.

Petr Bošnakov