INZERCE

V roce 2030 bychom měli jezdit až třísetkilometrovou rychlostí. Foto: Správa železnic

České dráhy vyhlásily tendr na nákup až 60 elektrických vlaků pro rychlíkové spoje

České dráhy plánují nakoupit komfortní bezbariérové elektrické jednotky pro rychlíkové spoje. Jejich maximální rychlost bude 200 km/h. Cestujícím nabídnou Wi-Fi, palubní informačně-zábavní portál nebo občerstvení. Avšak nebude to hned; dodávka prvních jednotek by se měla uskutečnit v roce 2025.

Obnova rychlíkových souprav je součástí Strategie 2030. „V rámci naší Strategie 2030 chceme během této dekády investovat do nových moderních vozidel kolem sta miliard korun. Jednou ze stěžejních oblastí je obnova dosluhujících rychlíkových souprav a jejich náhrada moderními vlaky. Nové jednotky už budou určené pro rychlost 200 km/h, jejíž zavedení se na několika úsecích připravuje,“ uvedl v tiskové zprávě předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.

S vítězem tendru uzavřou České dráhy rámcovou dohodu na výrobu až 60 jednotek s možností dodávky náhradních dílů a údržby dodaných jednotek formou Full-service.

České dráhy chtějí nakoupit bezbariérové elektrické jednotky pro maximální rychlost 200 km/h s kapacitou nejméně 300 míst k sezení s oddíly 1. a 2. třídy. Soupravy musí nabízet přepravu nejméně dvou invalidních vozíků, několika kočárků a většího množství jízdních kol. Jednotky budou minimálně dvousystémové pro napájení 3 kV DC a 25 kV AC. Dodány již budou s komunikačním systémem GSM-R a evropským vlakovým zabezpečovačem ETCS.

„Požadujeme komfortní řešení pro dálkové spoje, které je standardem u našich nových vlaků. Interiér bude řešen jako přehledný velkoprostorový s prostornými bezbariérovými nástupními plošinami, což je výhodou při častých zastávkách na rychlíkových linkách. Sedačky v obou třídách budou polohovatelné a vybavené stoly, elektrickými zásuvkami 230 V a USB konektory pro napájení drobné elektroniky cestujících,“ dodává Jiří Ješeta, člen představenstva ČD a náměstek pro osobní dopravu.

Jak jsme již dříve uvedli, během deseti let chtějí České dráhy do obnovy vlaků investovat až 100 miliard korun. V posledních letech a měsících investovaly třeba do nákupu moderních lokomotiv Siemens Vectron s provozní rychlostí až 200 km/h.

Tomáš Rovný