INZERCE

České dráhy v novém jízdním řádu nasadí více bezbariérových spojů Foto. České dráhy

České dráhy nasadí v novém jízdním řádu více bezbariérových spojů. Bude jich už 7 131

České dráhy dále rozšiřují nabídku dostupných bezbariérových spojů. Se změnou jízdního řádu v roce 2025 se počet dostupných spojení zvýší o 439 na celkových 7 131. To odpovídá 82,7 procent všech železničních spojení české železniční společnosti. Zejména používání moderních nízkopodlažních vlaků usnadňuje přístup osobám se sníženou pohyblivostí.

Druhá generace bezbariérových vlaků přináší měřitelná zlepšení pro osoby se zdravotním postižením. Vlaky jsou nejen klimatizované, ale jsou vybaveny i elektrickými přípojkami pro elektrické invalidní vozíky.

Snadnější přístup umožňují také nízkopodlažní vstupy, které jsou přizpůsobeny výšce moderních nástupišť – a to i bez asistence železničního personálu. To je výhodné nejen pro osoby na invalidním vozíku, ale usnadňuje to nastupování a vystupování i starším lidem, cestujícím s kočárky nebo jízdními koly a osobám s velkými zavazadly.

Pro zrakově postižené jsou ve stanicích akustická hlášení a na dveřích speciální tlačítka, která mohou být ovládána vysílači. Cestující se sluchovým postižením obdrží všechny důležité informace na displejích.

Díky novým vlakům RegioPanter a RegioFox jsou další trasy bezbariérové. Jedná se například o spojení mezi Chlumcem nad Cidlinou a Týništěm nad Orlicí, z Olomouce přes Přerov do Hranic na Moravě a Vsetín, a na Plzeňsku.

Na ostatních trasách, například mezi Přerovem a Břeclaví, nahradily nové vlaky starší modely, které stále vyžadovaly asistenci při nástupu. Cestující se zdravotním postižením mohou nyní cestovat po těchto trasách z velké části sami, aniž by si museli cestu předem rezervovat.

Kromě regionálních vlaků využívají České dráhy také moderní dálkové vlaky, jako je například ComfortJet. Tato vozidla nabízejí více míst k sezení pro vozíčkáře a jsou vybavena dalšími pomůckami, jako je Braillovo písmo, hmatové prvky a zvukové signály pro podporu osob s různým postižením. Rozšířil se také rozsah dostupných dálkových spojení: nový jízdní řád zahrnuje čtyři páry vlaků EuroCity, které spojují Prahu a Pardubice s polskými městy, jako je Vratislav, Bydhošť a region Baltského moře.

České dráhy mají v současné době kolem 860 vozidel uzpůsobených pro bezbariérové cestování, z toho přibližně 75 procent tvoří nízkopodlažní vozidla.

Těmito opatřeními chtějí České dráhy dále snižovat překážky v železniční dopravě a umožnit lidem se zdravotním postižením větší mobilitu a nezávislost.

(nik)