INZERCE

Zkušební provoz s jednotným zabezpečovacím systémem ECTS byl zahájen na trati Olomouc – Přerov – Břeclav. Foto: České dráhy

České dráhy testují provoz pod dohledem jednotného evropského zabezpečovacího systému. Připravují na něj další strojvedoucí a vozidla

České dráhy jezdí od dubna ve zkušebním provozu pod dohledem ETCS na trati Olomouc – Přerov – Břeclav. Jízdy osobních vlaků Českých drah pod dohledem ETCS začaly s 30 strojvedoucími a lokomotivami řady 362. V druhé polovině roku se zkušební provoz pod dohledem ETCS rozšíří na další tratě v Česku, proto pokračuje zaškolení strojvedoucích a zvyšuje se počet vozidel, která jsou vybavena mobilní částí ETCS.

„Bezpečnost železniční dopravy je pro nás jednoznačnou prioritou a zavádění moderního vlakového zabezpečovacího zařízení ETCS je součástí našich plánů na její prohloubení. Nyní mámě smluvně zajištěnu montáž palubních jednotek ETCS na více než 400 současných vozidel a závazně jsme objednali 246 nových vozidel, která budou mít instalované ETCS už z výroby. Aktivně se tak připravujeme na výhradní provoz pod dohledem ETCS na vybraných koridorech od 1. ledna 2025,“ říká Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.

Na provoz pod dohledem ETCS se připravují také strojvedoucí v dalších regionech Česka. Ve výcviku jim pomáhají instruktoři v Olomouci, v Brně, Plzni a v Praze.

Díky ETCS má strojvedoucí před sebou na monitoru přehledně zobrazené maximální rychlosti pro část trati před vlakem, brzdné křivky, zobrazení blížící se cílové rychlosti, např. její snížení, popřípadě místo zastavení u návěstidla zakazujícího další jízdu. V případě, že by strojvedoucí na snížení rychlosti adekvátně nereagoval, pak zabezpečovací systém automaticky zasáhne a vlak zastaví.

V druhé polovině roku se zkušební provoz pod dohledem ETCS rozšíří na další tratě v Česku, proto pokračuje zaškolení strojvedoucích a zvyšuje se počet vozidel, která jsou vybavena mobilní částí ECTS. Foto: České dráhy

ETCS (European Train Control System) je jednotný evropský vlakový zabezpečovací systém. Jeho cílem je odstranit různé národní systémy, umožnit interoperabilní provoz lokomotiv napříč Evropou, zvýšit rychlost vlaků, propustnost tratí a zvýšit bezpečnost železničního provozu. Skládá se ze dvou základních částí. Traťová část je součástí železničních tratí a zajišťuje přenos informací k vlakům. Mobilní část je instalovaná na drážních vozidlech, přijímá informace z traťové části a předává je strojvedoucímu, případně automaticky zasáhne a vlak zastaví.

(ede)