Lidé se vrátili zpět do vlaků, alespoň to vyplývá ze statistik Českých drah, které v roce 2023 meziročně přepravily o pět procent více cestujících. Konkrétně šlo o 164,4 milionu pasažérů, kteří ve spojích národního dopravce najezdili více než osm miliard kilometrů. Průměrná přepravní vzdálenost byla 49,1 kilometru.
„Také v loňském roce rostl zájem o cestování v našich vlacích. Ve srovnání s rokem 2022 jsme přepravili o 7,3 milionu více zákazníků,“ konstatoval předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec. Počet ujetých kilometrů se podle něj navýšil o 358 milionů.
Nejrychleji podle Krapince rostl počet cestujících na mezistátních linkách a také tam, kde České dráhy nasadily v uplynulých letech nová vozidla nebo kde došlo k významnému zkrácení cestovních časů. „Ke zlepšení ale nedochází pouze u vlaků dálkové a mezinárodní dopravy. Jsou mezi nimi i regionální vlaky,“ poznamenal Krapinec.
Dodal, že takovým příkladem úspěšné linky jsou spěšné vlaky mezi Plzní a Karlovými Vary, kde by měly České dráhy v příštích letech pořídit další dvě elektrické jednotky pro zvládnutí rostoucího zájmu cestujících.
„Vytížení většiny našich vlaků je už na předcovidové úrovni, a na některých linkách, hlavně těch mezinárodních, už dokonce přepravujeme více cestujících než v roce 2019. Celková čísla však nelze srovnávat s hodnotami roku 2019, neboť v mezidobí došlo ke změnám dopravců na některých linkách a provozních souborech,“ upozornil člen představenstva a náměstek pro osobní dopravu Českých drah Jiří Ješeta.
Jak podotkl, šlo především o trasy, které zákazníci využívají pro cesty na kratší vzdálenosti. „To ilustruje loňská průměrná cestovní vzdálenost, která je vyšší než v roce 2019,“ sdělil.
České dráhy také zároveň pro letošní rok dojednaly dodávku několika stovek nových vozidel, jak už Ekonomický deník informoval. Podle tiskového mluvčího Českých drah Lukáše Kubáta společnost převezme konkrétně 45 RegioPanterů, 59 RegioFoxů a osm osmivozových souprav ComfortJet.
„Během roku budeme pokračovat v přebírání 22 lokomotiv Siemens Vectron od leasingové společnosti RSL,“ přiblížil tiskový mluvčí. Doplnil, že cena vozidel, včetně modernizace dvaadvaceti vozů Stadler RS1 a šesti vozů Siemens Desiro, ale bez lokomotiv Vectron, má hodnotu přibližně 18,7 miliardy korun.
Dodávky jsou vyjednané s výrobci Škoda Group, polskou společností PESA, konsorciem Siemens Mobility–Škoda Group a Siemens Mobility.
(teč)