INZERCE

České dráhy udělaly stlačovací zkoušku jednoho ze svých lehátkových vozů Bcmz. Tento typ vozu se poškodil v tragické nehodě u Pardubic. Foto: České dráhy

České dráhy prověřují lehátkové vozy. Ve zkouškách zatím obstály

České dráhy testují konstrukci svých lehátkových vozů typu Bcmz. Jeden z nich už prověřili ve zkušebně kolejových vozidel Výzkumného ústavu kolejových vozidel také stlačovací zkouškou. Ta žádný konstrukční problém rámu ani skříně vozu podle informací Českých drah neodhalila. Státní dopravce k testům přistoupil po nedávné tragické vlakové nehodě v Pardubicích, kde došlo k závažnému poškození tohoto typu vozu, a zemřeli čtyři lidé.

Všech devět vozů ve vlastnictví Českých drah by mělo projít mimořádnou kontrolou do konce června. České dráhy investují podle vyjádření dopravce do těchto mimořádných prohlídek a zkoušek několik milionů korun.

„“Výsledky stlačovací zkoušky nám potvrdily, že řada Bcmz při dodržení správných postupů údržby nevykazuje stopy konstrukční chyby. Podrobili jsme ji přitom tomu nejsilnějšímu zatížení, které je platnými normami předepsané,“ uvedl k výsledkům zkoušky ředitel odboru servisu kolejových vozidel Českých drah Jiří Ota.

Místopředseda představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah pro servis Michal Kraus doplnil, že všechny dosud provedené kontroly a testy ukazují, jsou vozy v dobrém technickém stavu, který připsal modernizaci po jejich nákupu.  

Čtěte také: Vlaková nehoda urychlí zavedení ETCS v Pardubicích, ale i jinde

Mimořádná kontrola Českých drah je zaměřena především na stav rámu a skříně vozů. Podrobně se také kontrolují sváry a koroze rámu i skříně vozů. „V tuto chvíli prošly kontrolou tři vozy, u žádného z nich nebyly zjištěny nedostatky, které by bránily v jejich provozu. Státní dozor vykonal i Drážní úřad, který neshledal v údržbě a stavu těchto vozidel žádný problém,“ sdělily České dráhy.

Státní dopravce provozuje celkem devět lehátkových vozů Bcmz834, které odkoupil od Rakouských spolkových drah (ÖBB). Údržbu vozy absolvovaly v roce 2015, v letech 2021 až 2023 pak prošly celkovou modernizací.

RegioJet vozy vyřadil

Cestu úplného stažení vozů Bcmz z provozu zvolila společnost RegioJet, jejíž vlak se při nehodě střetl s vozem ČD Cargo. Vozy navíc podle RegioJetu selhaly už v roce 2018 při nehodě v Salzburgu. „Tato opakovaná zkušenost nás vedla k rozhodnutí provést důkladné šetření a na základě principu předběžné opatrnosti následně vyřadit tyto vozy z provozu z důvodu podezření na závažný konstrukční nedostatek,“ uvedl již dříve majitel firmy Radim Jančura.

Materiální škody srážky vlaků odhadl ministr dopravy Martin Kupka na 110 milionů korun. Foto: Drážní inspekce

Jak uvedla mluvčí společnosti Alexandra Janoušek Kostřicová dopravce zároveň RegioJet zahájil proces, který je znám jako „Safety Alert“, který slouží k oznámení technických nálezů Evropské železniční agentuře (ERA). Ta následně informace distribuuje dalším dopravcům.

„Safety Alert má za cíl informovat o technických zjištěních podobně, jak je to běžné v leteckém průmyslu po vážných incidentech, kdy se doporučení okamžitě vydávají všem provozovatelům stejného typu dopravního prostředku. Toto se mělo stát už v roce 2018 na základě velmi podezřelé nehody v Salcburku, kde se stejným způsobem zlomily dva vagony stejného typu a výrobce,“ sdělila mluvčí.

Vlakovou nehodu, kdy strojvedoucí RegioJetu nerespektoval návěstidlo v poloze „Stůj“, stále vyšetřuje policie pro podezření z trestného činu obecného ohrožení z nedbalosti. Okolnosti a příčiny nehody, která si vyžádala čtyři mrtvé a 27 zraněných, prověřuje také Drážní inspekce.

(teč)