INZERCE

Třívozový vlak Českých drah RegioPartner. Foto: České dráhy

České dráhy přepravily o tři procenta cestujících více, výsledky opět pokazil covid

České dráhy v loňském roce přepravily 120,7 milionu cestujících, což je o tři procenta více než v roce 2020. Přepravní výkon stoupl o 5 procent na 5,41 miliardy osobokilometrů. Většímu návratu cestujících na železnici zabránila pokračující pandemie a opatření proti šíření koronaviru.

Jak dnes uvedly České dráhy v tiskové zprávě, v Česku nejvíc klesala poptávka po cestování v době jarního lockdownu – od začátku března do poloviny dubna. V mezistátní dopravě zasáhl adventní turistickou špičku rakouský lockdown v závěru roku. Do zájmu o cestování se prakticky po celý rok promítalo snížení komfortu v důsledku povinného nošení respirátorů nebo nanoroušek ve veřejné dopravě a také distanční výuka ve školách.

„Dá se říci, že pandemie covid-19 nás zasáhla v uplynulém roce ještě více než v roce 2020. Další vlny nemoci a její mutace, lockdowny, distanční výuka, obava seniorů z nákazy během cestování nebo změna chování zákazníků v reakci na pandemii, kdy se řada kontaktů a jednání přesunula do virtuálního prostředí internetu, se přirozeně projevily i na železnici. Přesto se nám podařilo přepravit o 3 miliony cestujících víc než v roce 2020,“ řekl končící generální ředitel Českých drah Ivan Bednárik.

O něco lépe se dařilo v přepravním výkonu, který stoupl o pět procent na 280,6 milionu osobokilometrů. „Růst přepravního výkonu naznačuje, že se nám vrací cestující také v dálkové a v mezistátní dopravě, ve které jsme loni přepravili skoro o 400 000 cestujících víc. Přesto nám budou dlouhodobě chybět některé skupiny zákazníků, především turisté ze zámoří, kteří využívali vlaky pro cesty po Evropě i po samotném Česku,“ dodává k tomu Jiří Ješeta, náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.

„S vědomím pokračující covidové pandemie jsme připravili podnikatelský plán na loňský rok. Na jedné straně byl realistický odhad příjmů a na druhé razantně osekané náklady. Osobní, režijní a další. Hledali jsme úspory všude. Díky tomu bude hospodaření osobní dopravy v řádu miliard korun lepší, než tomu bylo v roce 2020,“ doplnil Ivan Bednárik. Podle jeho slov však ČD nebudou šetřit na investicích do nových vlaků a zázemí pro jejich údržbu.

Finanční výsledky za minulý rok zatím České dráhy nezveřejnily. Za rok 2020 skončily ve ztrátě 4,1 miliardy korun. V prvním pololetí minulého roku skupina ČD uzavřela své hospodaření ztrátou 217 milionů korun. Výsledek je meziročně lepší o téměř 1,8 miliardy korun, a to navzdory protiepidemickým omezením, která trvala déle a byla přísnější než před rokem.

Jak jsme uvedli v úterý 15. února, mimořádné jednání dozorčí rady Českých drah přineslo změnu na pozici nejvyššího vedení. Dle očekávání rezignoval generální ředitel Českých drah Ivan Bednárik. V představenstvu Českých drah končí i stávající místopředseda Václav Nebeský a člen Petr Pavelec. Vedením podniku byl dočasně pověřen Michal Kraus, nového šéfa vybere komise ve výběrovém řízení.

Tomáš Rovný