České dráhy mají velké plány na rozšíření svého servisního zázemí. Chystají výstavbu čtyř nových hal údržby a dalších šest stávajících zmodernizují. Celkem chce státní dopravce do roku 2031 investovat do rozvoje údržby a servisu přes 12 miliard korun. Podle předsedy představenstva a generálního ředitele Českých drah Michala Krapince je servis a péče o železniční kolejová vozidla třetí pilíř podnikání Českých drah vedle osobní a nákladní dopravy.

 „Naším cílem je zajistit ve spolupráci s vhodnými partnery komplexní péči o naše vozidla a nabídnout provozní údržbu i periodické obnovy také dalším vlastníkům vozidel v Česku a v zahraničí. První zakázky na servisování vozidel v našich provozech už máme,“ uvedl. Jde podle něj například o elektrické jednotky Moravia Jihomoravského kraje nebo o motorové jednotky části dopravců na Liberecku.

„Tento segment podnikání máme zájem dál rozšiřovat a podporovat,“ zmínil Michal Krapinec. V květnu by měla začít stavba nové haly údržby v Chebu, ve fázi realizace je rozšíření haly v Šumperku a letos se počítá i s výstavbou nové haly v Havlíčkově Brodě.

Více než miliarda korun bude podle informací Českých drah směřovat do výstavby nových hygienických kolejí a zdvoukolejnění spojení Střediska údržby Praha jih se sítí Správy železnic. Další zhruba 3,5 miliardy korun zamíří do obnovy a zřízení odstavných kolejišť, prohlížecích kanálů, zřízení nového podúrovňového soustruhu na Moravě pro provoz ve východní části republiky nebo konverze trakce a dalších stavebních úprav ve střediscích údržby po celé České republice.

Mohlo by vás zajímat

České dráhy také vyčíslily, že přibližně 1,5 miliardy korun pak půjde na pořízení strojních investic, jako jsou zvedáky, mobilní zvedací plošiny nebo vysokonapěťové zkušebny.

Státní dopravce v současnosti provozuje přibližně dva tisíce hnacích vozidel a téměř 1800 osobních vozů. V rámci modernizace má v plánu v následujících deseti letech do obnovy vozidel investovat až 160 miliard korun.

Myčka vlaků v Havlíčkově Brodě. Foto: České dráhy

„Nová vozidla potřebují moderní zázemí pro údržbu. Proto musíme s obnovou vlaků investovat do servisního zázemí a technologií, které nám umožní naplno využívat výhody jejich konstrukce, jako jsou například výměnný systém komponentů nebo vzdálená diagnostika a přenos dat o závadách mezi vozidly a depem,“ uvedl k tomu místopředseda představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah pro servis Michal Kraus.

Podle Krause se počítá v rámci investic s ochranou životního prostředí. U myček bude fungovat technologie recyklace vody a další stavby budou disponovat tepelnými čerpadly a fotovoltaickými články. „Cílem Českých drah je získat energeticky úsporné opravárenské haly s nízkými náklady na provoz a s vysokým přínosem pro ochranu našeho životního prostředí a klimatu. Zároveň nabídnou našim zaměstnancům špičkově vybavená pracoviště a moderně řešené sociální zázemí,“ zmínil.

Některé nové objekty již byly uvedeny do provozu. Například v roce 2021 byla dokončena moderní hala údržby v Brně-Maloměřicích, v roce 2022 hala v Plzni a v roce 2023 byla zprovozněna nová železniční myčka v Havlíčkově Brodě. 

(teč)