Průměrné stáří kompletního vozidlového parku Českých drah dosahovalo ještě před čtyřmi lety 34 let, aktuálně je to o tři roky méně. „Nebyla to pro nás dobrá vizitka, rozhodli jsme se, že se z toho proinvestujeme a omládneme. Jdeme proti času,“ popsal na konferenci Ekonomického deníku a České justice Financování dopravy předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec. Dodal, že v horizontu 10 let by České dráhy měly srazit věkový průměr vozového parku na 20 let.
Úspěchy Českých drah pod Krapincovým vedením ocenil na konferenci jak ministr dopravy Martin Kupka (ODS), tak hejtman Plzeňského kraje Kamal Farhan (ANO). Oba zdůraznili, že Krapincem dosažené kladné hospodaření Českých drah umožňuje modernizaci vlakových souprav a vyšší komfort pro cestující.

Cesta k dalšímu omlazení drah povede podle Krapince opět přes investice. V loňském roce České dráhy podle generálního ředitele proinvestovaly téměř 19 miliard korun. „Na koleje se nám povedlo nasadit 22 tisíc nových sedaček. To je bezprecedentní číslo, které předtím trvalo dekádu. My jsme to zvládli za dva roky. V tomto trendu bychom velmi rádi pokračovali, to je cesta do budoucnosti,“ zdůraznil na akci Krapinec s tím, že to ocení i cestující.
Omlazení vozového parku Českých drah je ještě výrazněji vidět u věku hnacích vozidel a jednotek, jako jsou například takzvané CityElefanty nebo RegioPantery, kde spolu se začátkem letošního roku klesl průměrný věk na 17 let. Vozový park Českých drah byl ještě před čtyřmi lety podle Krapince robustní a disponoval až 137 vozovými řadami.
Tři roky v zisku
Mohlo by vás zajímat
Investice do moderních vozů umožňuje i to, že se drží poslední roky České dráhy v zisku. Národní dopravce prošel těžkým obdobím v covidových letech, kdy se mu v roce 2020 nakumulovala ztráta ve výši čtyř miliard korun, v roce 2021 to pak byly dvě miliardy korun. „Nám se to v 2022 podařilo otočit do černých čísel a byli jsme 14 milionů korun v zisku, v roce 2023 jsme byli za skupinu už čtyři miliardy korun v zisku. Údaje za loňský rok ještě nemůžeme uvádět, ale můžeme naznačit, že se opět bude jednat o nižší miliardy zisku,“ uvedl Michal Krapinec.

Vlajkovou lodí státního dopravce jsou aktuálně soupravy ComfortJet, v loňském roce jich přebraly osm. Do konce letošního roku plánují České dráhy provozovat 14 z 20 objednaných souprav. Nasazeny budou na spoje z Prahy přes Ústí nad Labem a Drážďany do Berlína a později i na vlacích z Prahy do Brna a dál do Rakouska, na Slovensko a do Maďarska. „Je to to nejlepší, co na českých kolejích můžete potkat,“ uvedl k tomu Krapinec. Upřesnil také, že jde o devítivozovou soupravu, která může dosahovat rychlosti 230 kilometrů za hodinu a stojí přibližně 650 milionů korun. K tomu se ovšem musí připočítat ještě nové hnací vozidlo, lokomotiva Siemens Vectron speciálně upravená na maximální rychlost 230 km/h.
Vstříc budoucnosti se České dráhy vydaly i s pomocí bateriových vlaků. První čtyři jednotky už nasadily v Moravskoslezském kraji. „Kouzlo bateriového vlaku je v tom, že je schopen jezdit pod trakcí, kdy si bere elektřinu z troleje a v případě neelektrizovaného úseku stáhne sběrač a jede na baterii, která má dojezd přibližně osmdesát kilometrů,“ uvedl Krapinec a doplnil, že je to vymyšlené tak, aby se vlak nemusel v konečných stanicích „dobíjet“.

„Jsme na to hrdí, je to takový trochu národní produkt, aktuálně máme pod smlouvou dodávku dalších 15 kusů bateriových vlaků a opět do Moravskoslezského kraje,“ uvedl Krapinec. Dodání očekávají České dráhy v průběhu jízdního řádu 2026/2027. Tím ale s bateriovými vlaky nekončí, naopak. „Chystáme velkou rámcovou smlouvu,“ zmínil generální ředitel Českých drah. Jednání se vedou prakticky se všemi kraji. „Snažíme se je přesvědčit o výhodách této technologie,“ dodal Krapinec.
Současné směřování Českých drah na konferenci Ekonomického deníku a České justice Financování dopravy ocenil také ministr dopravy Martin Kupka. Českým drahám se podle Kupky pod současným vedením daří opakovaně dosáhnout pozitivního hospodářského výsledku nejen celé skupiny, ale i za osobní dopravu, což nebývalo zvykem.

O hospodaření Českých drah se v rámci konference Financování dopravy pozitivně vyjádřil také hejtman Plzeňského kraje Kamal Farhan. „Obecně jsem tomu rád, víme, že v minulosti České dráhy byly v červených číslech,“ zmínil. To, že jsou České dráhy aktuálně v černých číslech, Farhana těší i proto, že jsou jedním z dominantních dodavatelů pro Plzeňský kraj. „Máme s nimi dobrou zkušenost,“ uvedl.
Ministr Kupka vyzdvihl také to, že se zároveň investuje do vozového parku a toho, aby ho dokázala společnost sama spravovat. „Pro obraty vozidel je klíčové zajistit, i z hlediska regulací Evropské unie, pravidelnou údržbu po přesně uvedeném počtu ujetých kilometrů, což klade znovu a znovu větší nároky na zázemí společnosti,“ zmínil Kupka. Kompletní servis vozidel podle něj jedna z věcí, která se dává dohromady a je výrazně lepší, než před třemi lety.

Investice do servisního zázemí mají pokračovat i letos. K loni zahájeným stavbám nových opravárenských hal v Chebu a Havlíčkově Brodě se v průběhu roku přidá výstavba nové servisní haly v depu v Českých Budějovicích a také začne rekonstrukce servisního zázemí v Olomouci.
Udržet si podíl
České dráhy by si měly podle ministra udržet pokud možno co největší podíl na trhu, který je historicky v osobní dopravě více než osmdesátiprocentní. Zbývajících necelých 20 procent tvoří soukromí dopravci. „Jde o to zajistit dlouhodobě takový model fungování Českých drah, aby představoval na českém trhu opravdu nejvyšší dosažitelnou kvalitu a zároveň pevné zázemí hlavního dopravce, který přirozeně bude čelit konkurenčním výzvám i šťouchancům, ale to k životu patří,“ konstatoval Kupka.

Celkem na koleje uvedly v loňském roce České dráhy 144 nových elektrických, motorových a netrakčních jednotek a elektrických lokomotiv. Z hlediska modernizace vozidlového parku šlo o rekordní rok. Konkrétně poslaly České dráhy na koleje osm dvouvozových elektrických RegioPanterů, 46 třívozových RegioPanterů, 56 motorových jednotek RegioFox a už zmíněné čtyři bateriové vlaky. Do provozu nasadily také osm souprav ComfortJet pro dálkové linky a převzaly zároveň také 22 lokomotiv Siemens Vectron. Tempo chtějí udržet i letos.
České dráhy vypraví během roční platnosti jízdního řádu zhruba 2,4 milionu spojů, které ujedou přibližně 119 milionů kilometrů. Průměrný denní počet vlaků je 6605. Díky modernizacím vlaků meziročně přibylo například 439 bezbariérových spojů, 798 spojů s palubní Wi-Fi sítí nebo 1430 vlaků, které jsou vybaveny elektrickými zásuvkami.
Poděkování za podporu konference Financování dopravy patří společnostem Brněnské komunikace, a.s. a Tiscali Media, a.s.