INZERCE

Vlak Českých drah. Ilustrační snímek. Foto: ČD

České dráhy obhájily u Moody’s rating se stabilním výhledem. Doufám, že končí nesmyslné srovnávání s Českou poštou, řekl Krapinec

Mezinárodní ratingová agentura Moody’s potvrdila hodnocení úvěrové spolehlivosti Českých drah (ČD) na známce Baa2 a považuje tak dlouhodobý dluh firmy za středně kvalitní, oznámily ČD ve své zprávě. Společnost tak obhájila rating i přes rekordní zadlužení. To podle výroční zprávy činilo loni 68 miliard korun, meziročně o zhruba dvacet miliard více. To, že výhled úvěrové spolehlivosti zůstává stabilní navíc znamená, že ho agentura v nejbližší době neplánuje měnit.

„Moody’s má k dispozici veškeré informace o našem hospodaření, rizicích i rozvojových plánech firmy. Její hodnocení je objektivní a nezávislé. Doufám, že tím končí nesmyslné srovnávání Českých drah s Českou poštou a strašení, že nás čeká podobný osud. Potvrzení úrovně ratingu vnímáme tak, že je náš byznys model zdravý a udržitelný,“ říká předseda představenstva a generální ředitel ČD Michal Krapinec. Mezinárodní ratingová agentura Moody´s sleduje České dráhy průběžně celý rok a obvykle na jaře vydává pravidelné hodnocení. Tentorkát rating na úrovni Baa2 se stabilním výhledem potvrdila i s tím, že se některé klíčové ukazatele zásadní pro hodnocení dokonce meziročně zlepšily.

Moody´s ve svém hodnocení zohledňuje také investiční plán Českých drah a financování investic z externích zdrojů. ČD uvedly, že ze srovnání s jinými evropskými dopravci jako DB, SNCF, SNCB nebo Comboios de Portugal je zjevné, že jejich poměr dluhu k EBITDA je mnohdy i významně vyšší než v případě Českých drah. Na úrovni základního úvěrového hodnocení jsou tak na tom často hůře a k lepšímu celkovému ratingu jim pomáhá jen nižší míra liberalizace v jejich zemích a vyšší úroveň podpory státu. 

Zkvalitnit služby nejde jinak než investicemi, zdůraznil Krapinec

„České dráhy oproti tomu fungují na mnohem více liberalizovaném trhu s menší mírou státní podpory. Půjčené prostředky jsou určeny výhradně na obnovu a modernizaci vozidlového parku. Finanční náklady spojené s nákupem vlaků jsou pak zohledněny závazkovými smlouvami s objednateli veřejné dopravy. Zkvalitnit služby pro cestující nejde vzhledem k historickému investičnímu dluhu jinak než investicemi. A i když jsou s ohledem na rozsah námi zajišťované dopravy velké, můžeme si je dovolit a důsledně je plánujeme,“ dodal Krapinec. 

V průběhu tří let nasadí České dráhy na pravidelné spoje 229 nových vlaků a lokomotiv. Desítky jednotek RegioFox a RegioPanter již letos postupně míří do krajů a příští rok se na dálkových linkách objeví nové vozy ComfortJet, které patří k tomu nejlepšímu, co evropské železnice v současné době zákazníkům nabízejí.

(mig)