Cestující v Královéhradeckém kraji, Praze a středních Čechách budou moci letos užívat dalších jednotky RegioFox Českých drah. „Letos budeme pokračovat dodávkou 21 jednotek, což znamená dalších skoro 2,5 tisíce sedaček v moderním interiéru s klimatizací, Wi-Fi, zásuvkami a dalšími službami,“ uvedl předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec. Do krajů dorazí i moderní motorové vozy RegioShuttle RS1 původem z Německa, které jsou známé pod názvem RegioSpider.
Ohledně RegioFoxů mají České dráhy podle Krapince na základě poptávky objednatelů veřejné dopravy v regionech zasmluvněno dodání celkem 106 jednotek z dílen polské společnosti PESA. V loňském roce jich z celkového počtu uvedly na koleje 56.
Během letošního roku národní dopravce uvede na tratě na severovýchodě Čech celkem 11 dalších RegioFoxů. V Královehradeckém kraji tak počet jednotek na konci letošního roku dosáhne 26 kusů. Dodávku dalších sedmi „lišek“ očekávají České dráhy v průběhu roku 2026. „Dle smlouvy by všechny letošní královéhradecké RegioFoxy měly být dodány během podzimu a budou připraveny na tradiční prosincovou změnu jízdních řádů,“ uvedly.
České dráhy počítají s jejich nasazením na spěšných a osobních vlacích mezi Hradcem Králové, Doudleby nad Orlicí (Rokytnice v Orlických horách) a Letohradem, kde nahradí často desítky let staré motoráky. České dráhy plánují pro linku na odjezdu a příjezdu z Hradce Králové model spojování dvou souprav, podobně jako u spěšných vlaků do Trutnova a Svobody nad Úpou, respektive Náchoda a Broumova.
Mohlo by vás zajímat
Dalších osm jednotek RegioFox bude na tratě nasazeno v Praze a Středočeském kraji. Regionální flotila tak bude čítat 18 RegioFoxů. Umístěny budou v depu v Rakovníku. Dokončení dodávek se uskuteční v Plzeňském kraji, kam dorazí dvě poslední Lišky.
Motorové jednotky RegioFox jsou bezbariérové, klimatizované vlaky s Wi-Fi sítí, elektrickými zásuvkami a USB konektory pro dobíjení cestovní elektroniky. Motorové jednotky jsou vybaveny motory Rolls-Royce s možností využívat nejnovější generaci šetrných paliv HVO, podle Českých drah představují jedny z nejekologičtějších dieselových vlaků v Evropě.
V letošním roce plánují České dráhy postupně nasadit do provozu i další moderní motorové vozy Stadler RegioShuttle RS1. Do konce roku by mělo sedm vozů zamířit do Středočeského kraje a dva vozy na sever Čech do Ústeckého kraje.
V rámci modernizace došlo u vozů původem z Německa k úpravě interiérů, u některých vozů a k dosazení klimatizace. Všechny jednotky mají mít k dispozici palubní Wi-Fi síť a elektrické zásuvky 230 V a USB pro dobíjení cestovní elektroniky.
RegioSpidery zamíří na Benešovsko
RegioShuttly RS1 budou ve Středočeském kraji zajišťovat provoz na Benešovsku. Tam budou obsluhovat spoje z Benešova u Prahy do Vlašimi, Sedlčan a Tábora a nahradí jedny z posledních motorových vozů řady 810 a motorové jednotky řady 814. Deponovány budou v táborském depu.
Sedm letos dodaných RegioShuttlů by pak hned v lednu roku 2026 měly doplnit další dva. V Ústeckém kraji se pak nové vozy zařadí mezi již provozované vlaky stejného typu a obslouží linky U21 Roudnice nad Labem – Bříza obec a U22 Vraňany – Straškov (– Bříza obec).
Motorové vozy RegioShuttle RS1 mají moderní nízkopodlažní koncepci. Dvojice motorů s celkovým výkonem více než 500 kW pohání všechny nápravy ve dvounápravových podvozcích. Maximální rychlost vozů je 120 kilometrů za hodinu a kapacita se pohybuje podle provedení kolem 70 míst k sezení, v současnosti tak představují prakticky jedinou moderní náhradu zbývajících motorových vozů řady 810.