INZERCE

České dráhy mají dostat 3,24 miliardy za prodej majetku. O 7 mohou přijít

Na konci loňského roku schválila vláda záměr převodu značného majetku Českých drah (především nádražních budov a pozemků) do rukou Správy železniční a dopravní cesty.

Samotný prodej ale musí provést orgány Českých drah, a.s. Řídící výbor Českých drah, plnící funkci valné hromady akciové společnosti, sice minulý týden uložil představenstvu a dozorčí radě, aby pokračovaly v procesu zajištění této transakce, připojil ale významnou podmínku. „Jestliže to bude pro akciovou společnost České dráhy ekonomicky výhodné i s ohledem na budoucí strategii rozvoje společnosti a pokud to bude v souladu s obhajitelným obchodním zájmem a s principem péče řádného hospodáře.“

Snaha ministerstva dopravy, tak zřejmě naráží na obavy z celkové  ekonomické nevýhodnosti záměru pro České dráhy a z potenciální kolize s trestním právem. České dráhy by se měly zbavit majetku za 3,24 mld. Kč. Odlišná metoda ocenění (tzv. nákladová) přitom dříve prodávanému majetku přisuzovala hodnotu 10,44 mld.Kč. České dráhy tak mají nyní převést majetek za hodnotu o 7,2 mld. Kč nižší v porovnání s původním znaleckým posudkem.

Na konci ledna vypracoval právní odbor Českých drah analýzu pro představenstvo, která poukazuje na řadu závažných překážek převodu majetku. „Existuje důvodná obava, že realizace převodu za ocenění výnosovou metodou by poskytla důkaz společnosti Regiojet v soudním sporu, což by pravděpodobně vedlo k povinnosti ČD, a.s. vrátit nedovolenou veřejnou podporu ve výši cca 7 mld. Kč“ píše se v analýze.  

Součástí převodu železničních stanic je i pražské hlavní nádraží. „S ohledem na restrukturalizaci italského národního dopravce není zřejmé, zda a jak bude nadále zajištěno ručení za dosavadní neplnění developera.“ Finanční vyjádření možných dluhů se odhaduje na řády stovek milionů korun. Pražské hlavní nádraží se navíc prodává téměř za hodnotu ročního nájmu.

ČD se přípravou převodu části závodu dlouhodobě detailně zabývají a v této souvislosti spolupracují s právními kancelářemi CÍSAŘ, ČEŠKA, SMUTNÝ s.r.o., advokátní kancelář, Kinstellar, s.r.o., advokátní kancelář, WEIL, GOTSHAL & MANGES s.r.o. advokátní kancelář a White & Case (Europe) LLP, organizační složka a VKŠ, advokátní kancelář, které vypracovaly právní posouzení k jednotlivým oblastem spojených s převodem části závodu.

Přestože na převodu pracuje široká škála advokátních kanceláří, nebyly doposud všechny pochybnosti adekvátně vyvráceny.

Podle některých odborníků, oslovených Ekonomickým deníkem, je prodej nádraží racionálním řešením, nicméně je nezbytné pečlivě posoudit, má-li to být v rámci uceleného balíku nebo by bylo ekonomičtější realizovat prodej po částech. Pak by šlo za jednotlivé objekty získat částku řádově vyšší. Řešením by mohlo být i vyčlenění předmětného majetku do samostatné divize Českých drah, která by zajistila nejen odpovídající provoz a údržbu, ale také lepší obchodní  využití prostor.

(red)