Tisíce regionálních vlaků a stovky dálkových spojů Českých drah v současnosti nabízí připojení k internetu prostřednictvím palubní sítě Wi-Fi. Letos přibude dalších více než 300 vozidel a celkový počet vozů, ve kterých je Wi-Fi dostupná, tak přesáhne 2000. Jak dále České dráhy uvedly v tiskové zprávě, s ohledem na lepší dostupnost sítě bývají instalovány zařízení dvou různých operátorů.

„Wi-Fi připojení k internetu je jedna z nejčastěji požadovaných služeb ze strany objednatelů dopravy i ze strany našich cestujících. Kvalitní připojení a možnost využívat čas na cestě například k vyřizování e-mailů je velkou předností vlaku oproti cestování automobilem. Proto doplnění souprav kvalitní Wi-Fi sítí věnujeme velkou pozornost,“ říká Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.

České dráhy mají nyní pokryto 766 vozů pro dálkovou dopravu od expresních jednotek Pendolino, Railjet a InterJet po běžné rychlíkové vozy. V letošním roce probíhá instalace Wi-Fi routerů do dalších 50 osobních vozů 2. třídy a vozů kombinujících 1. a 2. třídu. Od příštího jízdního řádu budou do provozu nasazovány také moderní expresní netrakční jednotky ComfortJet. Ty postupně rozšíří park dálkových vozů s Wi-Fi o dalších 180 vozů.

„Značnou pozornost věnujeme také Wi-Fi v regionální dopravě. Aktuálně je Wi-Fi palubní sítí pokryto skoro tisíc vozidel regionálních vlaků počínaje vícevozovými jednotkami, jako jsou CityElefanty, RegioPantery nebo RegioSharky, po jednotlivé osobní a motorové vozy. V letošním roce je doplní dalších skoro 300 vozidel. Jsou to jak úplně nové jednotky RegioPanter a RegioFox, tak starší vozidla typu RS1 nebo RegioNova, do kterých bude Wi-Fi instalovaná letos,“ doplnil Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.

České dráhy se připravují také na zavedení nových standardů v bezdrátové komunikaci v nových vlacích ComfortJet. V nich budou poprvé sériově instalované Wi-Fi routery využívající technologii 5G, které zajistí rychlejší a stabilnější připojení k internetu i při průjezdu tunely nebo místy s horší kvalitou pokrytí veřejnou bezdrátovou sítí. Před instalováním do jednotek ComfortJet nyní probíhá testování celé technologie v jedné z elektrických jednotek řady 471 CityElefant v pražské aglomeraci.

Mohlo by vás zajímat

K datu prosincové změny jízdního řádu pro letošní rok uváděly České dráhy značku palubní Wi-Fi síť ve vlaku už u 3190 spojů. Z toho bylo 512 spojů dálkových a zbývajících více než dva a půl tisíce regionálních.

(red)