INZERCE

České dráhy bojují s inflací. Zaměstnanci dostanou jednorázový příspěvek ve výši 7.500 korun. Foto: České dráhy

České dráhy kvůli omezení pohybu omezují regionální dopravu. Může se snížit kapacita přepravy

Kvůli omezení volného pohybu bude od příštího týdne v některých krajích mírně snížen rozsah regionální dopravy Českých drah. Vzhledem k dočasně snížené poptávce po cestování v důsledku omezení pohybu pak může být po dohodě s objednateli dopravy dočasně snížena kapacita některých spojů.

V souvislosti s omezením volného pohybu obyvatel bude od pondělí 8. března 2021 do odvolání upraven provoz vybraných regionálních linek Českých drah v některých krajích. V koordinaci s krajskými samosprávami bude od tohoto termínu mírně omezen rozsah regionální dopravy v Královéhradeckém, Pardubickém kraji a Kraji Vysočina. I nadále pak platí omezení některých večerních vlaků v okolí Prahy a Liberce.

„Vzhledem k dočasně snížené poptávce po cestování v důsledku omezení pohybu pak může být po dohodě s objednateli dopravy dočasně snížena kapacita některých spojů. České dráhy však budou i nadále zajišťovat základní dopravní obslužnost pro cestující, kteří cestují do zaměstnání nebo z jiných nezbytných důvodů. Změny v jízdním řádu průběžně doplňujeme do vyhledávačů spojení a aktuální informace najdou cestující i v aplikaci Můj vlak,“ lze se dočíst ne webu národního dopravce.

Schéma omezení regionálních linek ČD k 19., 24. říjnu, 2., 9., 30. listopadu, 13. prosinci 2020, 8., 18. lednu, 14. únoru a 8. březnu 2021. Ve fialově vyznačených úsecích je omezen provoz regionálních vlaků Českých drah, v červeně zvýrazněných úsecích je provoz vlaků dočasně přerušen. Foto: České dráhy

Praha a Středočeský kraj

Od 17. října 2020 je dočasně zrušen tzv. víkendový noční rozjezd vlaků ve 2:30 z Prahy do Středočeského kraje včetně vlaků v opačném směru s příjezdem do Prahy před 2:30. Konkrétně jde o linky S1 až S9 a S22. Od 2. listopadu 2020 je po 21. hodině prodloužen interval na páteřních tratích z Prahy do Středočeského kraje (linky S1, S2+S22, S4, S7 a S9) ze 30 na 60 minut. Popůlnoční rozjezd vlaků z Prahy je zachován. Od 6. března 2021 bude u některých osobních a spěšných vlaků dočasně snížena kapacita souprav.

Pardubický kraj

Od pondělí 8. března do 5. dubna 2021 bude v koordinaci s Pardubickým krajem mírně omezen rozsah regionální dopravy zajišťované Českými drahami. Úpravy se dotknou většiny tratí v regionu. Nepojedou některé vlaky v okrajových částech dne a vybrané posilové vlaky. Nabídka pro cestující, kteří dojíždějí do zaměstnání, bude zachována.

Královéhradecký kraj

V koordinaci s Královéhradeckým krajem bude od pondělí 8. března 2021 do odvolání mírně omezen rozsah regionální dopravy. Nepojedou některé časně ranní, pozdně večerní a víkendové spoje a také některé posilové spěšné vlaky mezi Hradcem Králové a Pardubicemi.

Liberecký kraj

Na základě požadavku Libereckého kraje je od 17. října 2020 na některých tratích omezen provoz vybraných spojů. Do odvolání nejedou půlnoční vlaky Českých drah s odjezdem v 0:35 z Liberce do Tanvaldu a Desné (Os 2600) a do Frýdlantu (Os 6340). U ostatních vlaků na tratích 034 Liberec – Frýdlant v Čechách – Černousy / Jindřichovice pod Smrkem a 036 Liberec –Tanvald – Harrachov může být podle vývoje frekvence cestujících operativně omezena kapacita souprav. Dále od 17. října nejedou víkendové výletní vlaky Sp 1488 / 1489 „Český ráj“ Praha – Nymburk – Jičín – Turnov a opačně. Od 8. března nepojede několik spojů na hranici Libereckého a Královéhradeckého kraje.

Od 18. ledna 2021 je v kooperaci s Kolejemi Dolnoslezskými obnoven provoz osobních vlaků v úseku mezi Harrachovem a Szklarskou Porębou. V tomto úseku tak znovu jedou všechny vlaky podle pravidelného jízdního řádu. Při cestě do / z Polska je nutné dodržovat ochranná opatření uvedená na stránkách Ministerstva zahraničních věcí ČR.

Od 30. ledna 2021 je v souvislosti s vládními opatřeními proti šíření COVID-19 do odvolání přerušen provoz lanové dráhy Českých drah na Ještěd.

Kraj Vysočina

V koordinaci s Krajem Vysočina bude od pondělí 8. března 2021 do odvolání omezen provoz vybraných regionálních vlaků v Kraji Vysočina. Omezení se ve většině případů týká pracovních dnů, kdy budou zrušené některé regionální spoje v úsecích Havlíčkův Brod – Světlá nad Sázavou – Ledeč nad Sázavou, Havlíčkův Brod – Jihlava – Telč – Dačice město, Havlíčkův Brod – Humpolec a také „školní“ spoj mezi Pelhřimovem a Táborem. O víkendu také nepojedou spěšné vlaky mezi Jihlavou, resp. Havlíčkovým Brodem a Znojmem.

Jihočeský kraj

V souvislosti s uzavřením škol nepojede od 4. března 2021 „školní“ vlak Os 8731 (Třeboň – České Velenice) a od 8. března 2021 spoje Os 18407 / 18412 (Pelhřimov – Tábor a zpět).

Plzeňský kraj

Od soboty 6. března 2021 do odvolání bude u dvou párů přímých rychlíků Praha – Plzeň – Klatovy – Železná Ruda-Alžbetín zajištěna přeprava v úseku Klatovy – Železná Ruda-Alžbětín motorovou soupravou. V Klatovech tak bude nutné přestoupit. Od stejného data nepojede pár spěšných vlaků Sp 1702 / 1705 mezi Plzní a Železnou Rudou-Alžbětínem.

Jihomoravský kraj

V koordinaci s Jihomoravským krajem a Krajem Vysočina je i nadále až do odvolání zrušen pár víkendových půlnočních spojů mezi Brnem a Zastávkou u Brna / Náměští nad Oslavou. Jde o spoje náhradní autobusové dopravy za vlaky Os 4863 (odj. ze Zastávky u Brna do Brna ve 22:42) a Os 4800 (odj. z Brna hl.n. do Náměšti nad Oslavou v 00:38). Žádné další regionální spoje na území Jihomoravského kraje omezené nejsou.

Olomoucký kraj

V souvislosti se zrušením nedělního večerního rychlíku R 917 z Brna do Olomouce je zrušen i časně ranní spěšný vlak Sp 1437 z Olomouce do Šumperku. Vlak Os 3619 jede v posunuté časové poloze (odj. z Bludova ve 21:20, odj. z Hanušovic ve 22:01, příj. do Jeseníka ve 22:56). Ostatní regionální vlaky na území Olomouckého kraje jedou bez omezení.

Moravskoslezský a Zlínský kraj

Provoz regionálních vlaků v Moravskoslezském kraji je zajištěn bez omezení. Stejně tak jako v kraji Zlínském.

Mezistátní regionální doprava s Německem

Provoz přeshraničních regionálních vlaků, které ČD a jejich partneři zajišťují mezi Ústeckým, Karlovarským a Plzeňským krajem a německými spolkovými zeměmi Sasko a Bavorsko, je od 14. února 2021 dočasně přerušen.

Linka Děčín – Bad Schandau – Sebnitz – Rumburk

Vlaky této linky nejedou od neděle 14. února 2021 v úseku Dolní Žleb – Dolní Poustevna.
V úsecích Děčín hl.n. – Dolní Žleb a Dolní Poustevna – Rumburk budou vlaky zajištěné náhradními motorovými soupravami. Od 18. února 2021 platí na této trati mimořádný jízdní řád. Odjezdy z Dolní Poustevny do Rumburku a z Dolního Žlebu do Děčína jsou upraveny tak, aby byly v koncových stanicích zajištěny přestupy do dalších směrů.

Linka Karlovy Vary – Johanngeorgenstadt

Vlaky této linky jedou od 14. února 2021 jen v úseku Karlovy Vary – Potůčky a zpět, dále do Johanngeorgenstadtu nezajíždějí.

Linka Cheb – Vojtanov – Zwickau

Vlaky na této lince nahrazují ČD od neděle 14. února 2021 v úseku Cheb – Vojtanov – Plesná a zpět náhradní autobusovou dopravu, v úseku Plesná – Bad Brambach a zpět nejedou.

Linka Marktredwitz – Cheb – Aš – Hof

Od 14. února 2021 jsou vlaky této linky na české straně zajištěné jen v úseku Cheb – Aš. V úsecích Marktredwitz – Cheb a Aš – Hof nejedou. Zastávky Pomezí nad Ohří a Cheb-Skalka nejsou obsluhovány vlakovou dopravou.

Linka Cheb – Schirnding – Nürnberg

Provoz spěšných vlaků této linky je v přeshraničním úseku od 14. února 2021 přerušen.
Linka Domažlice – Furth im Wald

Vlaky z Domažlic do Furth im Wald a zpět, které České dráhy zajišťují o víkendech, od 14. února 2021 dočasně nejedou.

Jízdenky nakupujte on-line

České dráhy podle svého sdělení neustále provádějí úklid a dezinfekci souprav. Zvláštní pozornost věnují čištění všech součástí vybavení, se kterými přichází cestující do kontaktu (kliky, madla, tlačítka apod.). Provádí se i několikrát za den při vratném čištění. Odstavené soupravy ČD dezinfikují ozónem, který likviduje viry a bakterie. Tímto procesem také dochází k čištění klimatizace. Vozidla odstavená k údržbě dopravce čistí také dezinfekčními postřiky.

Na základě mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví ČR, vyhlášeného proti šíření infekční nákazy COVID-19, platí od 1. března 2021 povinnost používat ve vlacích a v dalších prostředcích veřejné dopravy respirátory třídy FFP2 nebo jiné ochranné pomůcky s obdobnými vlastnostmi. Prosíme cestující, aby toto nařízení respektovali a chránili tak nejen sebe, ale také své spolucestující a vlakový personál.

„Cestující také prosíme, aby k nákupu jízdenek využívali přednostně on-line prodejní kanály (e-shop nebo aplikaci Můj vlak) a v případě nákupu jízdenek u pokladen ve stanicích nebo od vlakového personálu upřednostňovali bezhotovostní platby,“ žádá cestující národní dopravce.

Na dráze se testuje po stovkách

České dráhy testují část svých zaměstnanců už dva týdny. Stovky testů provedly zejména u personálu, který jezdí do Německa, vedle toho se zaměstnanci nechávají testovat i individuálně u smluvní pojišťovny. Pro současné plošné testování si celá skupina zajistila přes 90.000 testů, ty si budou provádět sami pracovníci jednou týdně. Společnost to vyjde na několik milion korun měsíčně. Řekla to mluvčí státního dopravce Gabriela Novotná. Testy spustily i dceřiné firmy drah.

České dráhy jako největší tuzemský dopravce otestuje tisíce zaměstnanců. Celá skupina včetně osobního a nákladního dopravce a dalších dceřiných společností zaměstnává přes 23 500 zaměstnanců. Testování se sice nebude týkat všech, část zejména administrativních zaměstnanců totiž pracuje z domova, všichni strojvůdci, vlakový personál, technici, dispečeři, pokladní a další však na testy musí.

Dráhy zahájily testování už dříve, kvůli protikoronavirovým podmínkám testují v posledních týdnech zaměstnance, kteří působí na linkách do Německa. Jde o strojvůdce a další vlakový personál Českých drah i ČD Cargo. Dráhy u nich zatím provedly stovky testů. Vedle toho podle mluvčí pokračuje standardně také individuální testování zaměstnanců prostřednictvím smluvního zdravotnického zařízení.

Nyní spouštějí po zavedení vládní povinnosti testování i ostatních zaměstnanců. „Současné plošné testování realizujeme primárně formou samotestování. Pro Skupinu ČD máme v této fázi zajištěno přes 90.000 testů, které postupně distribuujeme k zaměstnancům v rámci celé republiky. Frekvence testování bude jednou týdně a řádově nás plošné testování zaměstnanců vyjde na několik milionů korun měsíčně,“ uvedla Novotná.

Povinné testování se netýká pouze dopravců, společnost s ním počítá i v dalších dceřiných firmách ve skupině. Například v opravárenské DPOV provedli od začátku tohoto týdne téměř 400 testů.

Povinné testování zahájili nebo připravují i ostatní dopravci. Například RegioJet spustil testování mezi pracovníky v úterý. „Testováni budou všichni zaměstnanci, kteří jsou a budou v práci. To znamená, například palubní personál, prodejci, ale i lidé v kancelářích. Celkem jde o stovky zaměstnanců,“ popsal mluvčí Aleš Ondrůj. Testy předem objednal i Leo Express, dodávku očekává v příštím týdnu. Testování by se vzhledem k aktuálně omezenému provozu mělo týkat několika desítek zaměstnanců. Arriva koupila v minulých dnech testy za 2,5 milionu korun. Celkové náklady na testování však budou podle mluvčího Jana Holuba odvislé od četnosti a cen testů. Klíčové budou také kompenzace státu. Společnost se navíc nyní potýká s nedostatkem řidičů. Kritická je situace například na Plzeňsku nebo východě Čech.

Povinné testování dnes začalo v podnicích nad 250 zaměstnanců. Firmy ho musejí u všech pracovníků dokončit do 12. března. Společnosti s 50 až 249 zaměstnanci mají povinné testování zahájit v pátek a dokončit ho 15. března.

Tomáš Rovný, čtk