INZERCE

Nejmodernější z nejmodernějších. Lokomotiva Siemens Vectron. Zdroj: České dráhy

České dráhy koupí 50 lokomotiv Siemens Vectron, první z nich převezmou v roce 2025

České dráhy podepsaly se společností Siemens Mobility Česká republika smlouvu na nákup padesáti vícesystémových elektrických lokomotiv Siemens Vectron MS. Součástí smlouvy je plný servis na 15 let. Nové vectrony budou do Česka dodávány postupně od prosince roku 2025.

Nové lokomotivy s maximální provozní rychlostí 230 km/h jsou připraveny pro provoz na konvenčních i vysokorychlostních tratích. České dráhy je nasadí na mezistátní spoje do Německa, Rakouska, na Slovensko a do Maďarska. Konkrétně se má jednat třeba o spoje Praha – Berlín – Hamburk, Praha – Vídeň – Graz nebo Praha – Budapešť.

Díky vysokému trakčnímu výkonu 6,4 MW, kterým lokomotivy Vectron disponují, budou dopravovat expresní vlaky rychlostí až 230 km/h. Výhodou je snadný a rychlý obrat vlaků v koncových stanicích, na hlavových nádražích či v úvraťových stanicích. To zvyšuje produktivitu vozidel i personálu, šetří čas cestujících i zjednodušuje provoz.

„S lokomotivami Vectron od společnosti Siemens máme velmi dobré zkušenosti. V současnosti provozujeme už 18 strojů a další používá naše dceřiná firma ČD Cargo. Věříme, že na ně navážou stejně příznivé reference i s další generací Vectronů,“ uvedl k nákupu Michal Kraus, místopředseda představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah pro servis.

Lokomotivy pro České dráhy budou vyrobeny v závodě Siemens Mobility v Mnichově-Allachu a postupné dodávky začnou v prosinci 2025. Kromě jednotného evropského vlakového zabezpečovače ETCS budou vybaveny digitální radiostanicí GSM-R a dálkovou diagnostikou.

Společnost Siemens Mobility již prodala 1 327 lokomotiv Vectron, odebralo je celkem 61 zákazníků. Lokomotivy Vectron dosud najely více než 500 milionů kilometrů a jsou v současné době schváleny pro provoz ve většině zemí EU a také v Norsku, Srbsku, Švýcarsku a Turecku.

Tomáš Rovný