Zachování funkčnosti firmy a sociální smír, tak nazval kolektivní vyjednávání mezi zaměstnanci a vedením Českých drah předseda představenstva Ivan Bednárik.
Největší český železniční dopravce uzavřel s odborovými centrálami Podnikovou kolektivní smlouvu na příští rok. Ta je ovlivněna pandemickou situací, kdy České dráhy postihly miliardové ztráty. To pocítí i zaměstnanci.
„Protiepidemická opatření a covidem způsobená změna cestovních návyků lidí nás připravila o tržby v řádu miliard korun. Současně s tím dochází ke skokovému nárůstu externích nákladů, které nelze z naší strany nijak ovlivnit. To pochopitelně limituje možnosti zaměstnavatele zvyšovat platy a rozšiřovat benefity,“ přibližuje současnou situaci Ivan Bednárik.
Platy a benefity
Uzavřená Podniková kolektivní smlouva zajišťuje v roce 2022 růst mezd v tarifních třídách 1 až 12, tedy u většiny provozních pracovníků, o 4 %. U dalších zaměstnanců bude růst mezd v průměru o 3 až 3,5 %.
Bez výraznějších změn je zachována většina dosavadních ustanovení, jako je délka pracovní doby, různé formy příspěvků včetně penzijního připojištění a jiné benefity.
Úpravy se dotknou dovolených u pracovníků, kteří bezprostředně nezajišťují provoz vlaků. Přibližně 4 200 zaměstnanců, kteří měli dosud nárok na šestitýdenní dovolenou, bude mít nově pět týdnů. Zároveň také došlo k úpravě kondičních ozdravných pobytů u skupiny zaměstnanců, kteří nenesou největší zodpovědnost za bezpečnost vlakové dopravy.
„To nám pomůže lépe plánovat práci a zvýšit efektivitu,“ vysvětluje Ivan Bednárik a uzavírá: „Změny, na kterých jsme se nakonec dohodli, mají cenovku do 400 milionů korun navíc ve výdajích pro příští rok. Musíme ale myslet na budoucnost, abychom našim lidem zajistili práci i za pět, deset, dvacet let. České dráhy nejsou rozpočtová organizace, na svůj rozvoj, obnovu vozidel a všechny výdaje si musejí vydělat obchodní činností.“
(ede)