Palubní část jednotného evropského zabezpečovače (ETCS) už má nainstalovanou 400 vozidel Českých drah. Do konce letošního roku chce státní dopravce dovybavit systémem ještě 66 vozů ze stávající flotily a plánuje nákup 54 jednotek s ETCS. České dráhy také informovaly, že proškolením na systém už prošlo více než 700 strojvedoucích.

Podle člena představenstva a náměstka generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu Jiřího Ješety v rámci zkušebního provozu ujedou vlaky Českých drah pod dohledem ETCS řádově několik tisíc kilometrů denně. Jde podle něj o vlaky, které jsou vybaveny vlakovým zabezpečovačem v režimu switch-on a kde je proškolený strojvedoucí a zapnutá traťová část ETCS.

„Jsou to například koridory od slovenské a polské hranice přes Bohumín do Břeclavi, z Břeclavi přes Brno do České Třebové nebo z Přerova přes Českou Třebovou do Prahy, z Berouna přes Plzeň do Chebu. Na trati z Uničova do Olomouce jsme první osobní dopravce v Česku, který zahájil výhradní provoz pod dohledem ETCS. České dráhy se také aktivně účastní testování ETCS a zátěžových testů celého systému v různých místech Česka,“ sdělil Ješeta.

Podle Českých drah probíhá průběžně instalace ETCS do vozidel takzvaných perspektivních řad. Jde například o lokomotivy řady 750, jednotky RegioSpider 841 a 841.2, RegioSharky, elektrické jednotky 660/ 661 InterPanter, RegioPantery první generace nebo příměstské elektrické jednotky 471 CityElefant. „Všechna nová vozidla, které České dráhy pořizují, už mají nainstalovanou palubní jednotkou evropského zabezpečovače ETCS,“ informovaly dráhy.

Mohlo by vás zajímat

Pokračuje také školení strojvedoucích na obsluhu vozidel vybavených ETCS. U Českých drah školením prošlo už více jak 700 strojvedoucích, další více než stovka je nyní v zácviku.

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) už dříve oznámil, že chce, aby se do testování ETCS zapojili od 1. srpna všichni dopravci bez rozdílu velikosti, kteří mají vozidla s ETCS a pojedou po tratích vybavených zabezpečovačem.

Na spuštění zabezpečovače se chystá také společnost RegioJet, podle mluvčí Alexandry Janoušek Kostřicové mají systém ETCS nainstalovaný, anebo se bude do srpna instalovat, čtyři lokomotivy TRAXX MS2 a tři Vectrony. „V dalších 18 lokomotivách TRAXX MS3 čekáme na schválení systému ETCS Drážním úřadem, i když je systém ETCS již instalován a funkční. Našim cílem je získat patřičná povolení do konce roku,“ uvedla mluvčí.

To samé se podle ní týká i dalších šesti lokomotiv TRAXX MS3, které bude letos RegioJet přebírat od výrobce, společnosti Alstom. „Celkově se tedy jedná o 24 lokomotiv TRAXX MS3, u kterých je našim cílem získat v nejbližší době povolení Drážního úřadu pro spuštění ETCS,“ dodala Alexandra Janoušek Kostřicová.

Systém se musí přenastavit

Ministerstvo dopravy také aktuálně řeší, že musí nechat systém ETCS překonfigurovat. Zátěžové testy ETCS, které prováděla Správa železnic v březnu a poté v červnu zjistily, že takzvaná „prodleva systému“, která byla v České republice nastavena na 18 sekund, je krátká a způsobuje zbytečné poplachy a nouzová zastavení vlaků.

Mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka v minulosti Ekonomickému deníku sdělil, že na posledním jednání k ETCS, kterého se zúčastnili i zástupci dodavatele traťové části, došlo k dohodě, že zhotovitel do konce letošního roku urychlí práce na úpravě tohoto parametru na nejvytíženějších koridorových úsecích. Na dalších částech tratí dojde k úpravě později.

Česká republika by měla spustit výhradní provoz ETCS na vybraných úsecích hlavních tratí od ledna příštího roku. Na některých místech se zvažuje i dřívější start provozu.

Jednotný evropský vlakový zabezpečovací systém se skládá ze dvou základních částí. Traťová část je součástí železničních tratí a zajišťuje přenos informací k vlakům. Mobilní část je instalovaná na drážních vozidlech, přijímá informace z traťové části a předává je strojvedoucímu, případně automaticky zasáhne a vlak zastaví.

(teč)