Podle nejnovějšího žebříčku evropských železničních operátorů, který sestavila Evropská federace pro dopravu a životní prostředí (Transport & Environment), se české společnosti RegioJet a České dráhy umístily na předních příčkách. RegioJet obsadil třetí místo, zatímco České dráhy se umístily na šesté pozici z celkem 27 hodnocených dopravců.

RegioJet získal vysoké hodnocení zejména díky příznivým cenám jízdného a komfortu pro zákazníky. Tento soukromý dopravce nabízí kvalitní služby za dostupné ceny, což ho činí atraktivní volbou pro široké spektrum cestujících.

České dráhy byly oceněny za přepravní komfort a nabídku různých slev. Jako národní dopravce poskytují širokou škálu služeb a spojení, což přispívá k jejich vysokému umístění.

Význam pro českou železniční dopravu v rámci evropského trhu

„Umístění obou společností mezi nejlepšími evropskými dopravci potvrzuje úroveň železniční dopravy v České republice. RegioJet a České dráhy tak přispívají k budování pozitivního obrazu Česka na evropské úrovni,“ komentuje zprávu Petr Moravec, výkonný ředitel Svazu osobních železničních dopravců (SVOD Bohemia), a podotkl: „Jejich pozice na evropském přepravním trhu se výrazně posílí také s platností nového jízdního řádu od nadcházející neděle 15. prosince, kdy tito dopravci nabídnou cestujícím další nová spojení i podstatně vyšší kvalitu služeb.“

Nový jízdní řád: Největší technologický a provozní posun na české železnici od éry Pendolina

Od 15. prosince 2024 vstupuje v platnost nový jízdní řád železniční dopravy, který přináší zásadní inovace. Mezi klíčové změny patří nasazení prvních bateriových vlaků na českých kolejích, nasazení moderních rychlovlaků ComfortJet na mezinárodních linkách, výrazná modernizace regionálních spojů nasazením jednotek RegioPanter a RegioFox a zavedení nových mezinárodních spojení, jako je Baltic Express do polského Trojměstí.

Česko také posiluje svou roli středoevropského železničního hubu, což nepřímo potvrzuje i zvýšená přítomnost moderních českých vlaků na zahraničních tratích. Čeští dopravci tak přispívají ke zlepšení komfortu a efektivity cestování, a to nejen v České republice, ale i na důležitých mezinárodních trasách.

Mohlo by vás zajímat

„Rozmach našeho působení v zahraničí lze bezesporu označit za největší skok od příchodu Pendolina na české koleje a odráží ambici posunout českou železnici na špičku středo- a východoevropské dopravy. Kdysi jsme bývali popelkou, ale dnes je kvalita našich služeb spolu s napojením na další dopravní systémy téměř srovnatelná například s rakouskými drahami,“ říká Petr Moravec.

Zcela nová technologie duálních souprav BEMU

Nový jízdní řád přináší hned několik klíčových novinek. Poprvé v historii budou na českých tratích nasazeny duální akutrolejové jednotky (BEMU), které zajistí bezemisní provoz na neelektrizovaných úsecích, například na trase Veřovice – Ostrava.

Na dálkových mezinárodních spojích budou nasazeny moderní rychlovlaky ComfortJet, které nabídnou cestujícím klimatizaci, Wi-Fi a špičkový komfort. Tyto soupravy budou jezdit především na mezinárodních spojích do Berlína a Hamburku.

Regionální doprava se dočká rozsáhlé modernizace vozového parku. V Jihomoravském kraji budou cestující nově využívat moderní elektrické jednotky RegioPanter na dalších trasách. Nově obslouží například čerstvě elektrizovanou trať Brno – Zastávka u Brna.

Na tratích v Plzeňském kraji, včetně úseku Plzeň – Železná Ruda, se objeví moderní motorové jednotky RegioFox. Například v Olomouckém kraji se pak na většině elektrizovaných tratí cestující dočkají obnovy vozového parku díky nasazení nové generace jednotek RegioPanter.

Česko jako křižovatka mezinárodních spojů

Součástí změn je i výrazné posílení mezinárodních spojů, které potvrzuje rostoucí význam České republiky jako středoevropského železničního uzlu. Mezi nejvýznamnější novinky patří zavedení čtyř párů vlaků Baltic Express, které propojí Prahu s polským Trojměstím (Gdaňsk, Sopoty, Gdyně). Toto nové spojení výrazně zkrátí cestovní dobu mezi Českem a Polskem. Dále bude obnoveno přímé spojení mezi Chebem a Norimberkem a rozšířen počet spojů mezi Českou republikou a Německem, zejména v letních měsících.

Pokračuje také soutěžení zakázek ve veřejné železniční dopravě, které přináší větší zapojení soukromých dopravců, zajišťuje pozitivní změny a zvyšuje dlouhodobou ekonomickou udržitelnost veřejné dopravy. Kvalita služeb, modernizace vozového parku a vyšší četnost spojů jsou stále častějšími výsledky těchto soutěží. Konkurence mezi dopravci na klíčových vnitrostátních komerčních i mezinárodních spojích, například na trasách Praha – Ostrava, vytváří přirozený tlak na zlepšování nabídky a inovace, z čehož těží zejména cestující.

Čeští železniční dopravci nejen zlepšují kvalitu vnitrostátní dopravy, ale zároveň se stále více stávají reprezentantem moderní železniční dopravy na evropské úrovni. Nové vlaky jako ComfortJet posílí vnitrostátní dopravu, ale budou hrát významnou roli i na zahraničních tratích, například na úseku Drážďany – Berlín. Rozšíření moderního vozového parku a nová mezinárodní spojení přinášejí komfortní a ekologické cestování, ale také významné ekonomické a prestižní přínosy pro Českou republiku.

Nový jízdní řád pro rok 2025 je podle Petra Moravce důkazem, že čeští železniční dopravci dělají další kroky k modernizaci provozu a služeb a k budoucnosti. Cestující se mohou těšit na vyšší komfort, rychlejší spojení a lepší propojení s evropskou železniční sítí.

Dobře fungující železniční doprava je důležitým předpokladem k dosažení Evropských strategických cílů. Vyšší podíl energeticky a environmentálně efektivní železnice na přepravě cestujících se nedá nařídit, železnice si své cestující musí zasloužit.

„Je před námi ještě dlouhá cesta. Podle statistik EU je pouze 59 procent cestujících spokojeno s dochvilností a spolehlivostí železniční dopravy. Na zpoždění nebo zrušení spoje se kromě dopravců podílí také kvalita a kapacita železniční infrastruktury,“ řekl Petr Moravec.

„Proto si vážíme ocenění členů našeho sdružení na mezinárodním poli, ale souhlasíme se závěry průzkumu, že klíčovým faktorem úspěchu železniční dopravy je modernizace, zkapacitnění dopravní cesty a další rozvoj digitalizace služeb provozovatelů železniční infrastruktury,“ uzavírá Petr Moravec.