České domácnosti i nadále pokračují ve snaze šetřit výdaje za energie. V lednu počet samoodečtů provedených například zákazníky ČEZ Prodej přesáhl 275 000, což je čtyřnásobek oproti počtu samoodečtů zaslaných v lednu 2022, jak uvedla firma.
Samoodečet není nic jiného než opsání čísla spotřeby z displeje elektroměru a jeho předání dodavateli a distributorovi k dalšímu zpracování. Právě na základě spotřeby nastavuje dodavatel zálohy, které platí zákazník za odběr elektřiny. Pokud je spotřeba nižší, jsou nižší i zálohy.
Nejjednodušším způsobem, jak samoodečet zadat, je přes webovou samoobsluhu, která funguje podobně jako internetové bankovnictví.
Zadání samoodečtu přes samoobsluhu je otázkou několika vteřin a tento způsob využívá například více než 70 procent zákazníků ČEZu. K provedení samoodečtu není potřeba zadat nic víc, než číslo na displeji elektroměru, zbytek vyplní za zákazníka aplikace sama.
Konkrétně v lednu zákazníci zadali zákazníci ČEZu 275 873 samoodečtů, z toho 80 procent přes internetovou samoobsluhu Můj ČEZ. Oproti tomu loni v lednu zadali zákazníci 57 731 samoodečtů.
Mohlo by vás zajímat
„Samoodečet je ideální způsob, jak mít svou spotřebu pod kontrolou a sledovat, zda není zbytečně příliš vysoká. Jsme rádi, že zákazníci v samoodečtech pokračují i v letošním roce. I my tak budeme moct lépe sledovat, jak se vyvíjí jejich spotřeba,“ uvedl generální ředitel ČEZ Prodej Tomáš Kadlec.
Samoodečet je dobré zadávat jednou měsíčně, ne vícekrát, protože distribuční společnosti častější samoodečty neuznávají.
Počet samoodečtů zasílaných zákazníky začal stoupat v průběhu loňského roku, zejména s přechodem na zastropované ceny, kdy samoodečty pomáhaly nastavit co nejlépe zálohy. Zákazníci ČEZu loni zadali 1,4 milionu samoodečtů, tedy tři a půlkrát více než v roce 2021.
Jen v samotném posledním čtvrtletí jich provedli zákazníci ČEZu 738 000, více než za celý rok 2021. Samoodečty ukázaly, že řada domácností energiemi aktivně šetří, takže i přes změnu ceníku na cenové stropy zůstala výše jejich záloh na stejné úrovni.
Inspiraci, jak účinně snížit svou spotřebu, nabízí ČEZ i prostřednictvím svého poradenského portálu. Rady a tipy konkrétně pro svou domácnost na něm hledalo již milion a půl uživatelů.
(nik)