INZERCE

Firna Heavy Machinery Services (dříve Legios) vyrábí a renovuje železniční vagóny. Ilustrační foto: Pixabay

Česká justice: Soudce Strnad „přehodil výhybku“ a poslal bývalou vagónku Legios do konkursu

Krajský soud v Českých Budějovicích poslal bývalou vagónku Legios, dnes Heavy Machinery Services, do konkursu. Vyplývá to z usnesení samosoudce a místopředsedy českobudějovického Krajského soudu Zdeňka Strnada Ten podle partnerského serveru Česká justice uvádí, že rozhodnutím soud „přehodil zavčas výhybku“.

Vagonka v Lounech, která se dříve jmenovala Legios, dluží věřitelům téměř 3,3 miliardy korun a od roku 2014 je v úpadku. „Soud tak tímto svým rozhodnutím – hodlá-li se přidržet terminologie užívané dlužníkem – naopak (s posvěcením odvolacího soudu) přehodil ještě zavčas výhybku a nasměroval věřitele k onomu světlu na konci tunelu, jakmile zjistil, že trať proponovaná dlužníkem vede po slepé koleji směrem k úplnému vyčerpání majetkové podstaty v zájmu koncernově spřízněné společnosti Legios Loco a.s., resp. jejích konečných vlastníků, a to vše na úkor a za bezmocného přihlížení dlužníkových věřitelů,“ uvádí se v usnesení z 26. června, které má Česká justice k dispozici.

Konkurs Strnad zdůvodnil mimo jiné tím, že úmysly dlužníka nemusí být vždy poctivé, což vyšlo najevo v řízení. „V insolvenčním řízení totiž vyšla najevo řada pochybení či postupů dlužníka, na která insolvenční soud stále ještě ve snaze poskytnout dlužníku prostor pro to, aby nejen jeho, ale rovněž věřitele přesvědčil o poctivosti svých úmyslů, reagoval zejména vydáním tří (již pravomocných a stále účinných) předběžných opatření. S ohledem na to, že v nich uvedené skutečnosti jsou zásadní i z hlediska tohoto rozhodnutí (neboť řada v nich popisovaných nedostatků v chování a činnosti dlužníka přetrvává do dneška, popř. se dokonce ještě zintenzivňuje) shrne soud níže jejich podstatný obsah, přičemž při svém dalším rozhodování z nich bude vycházet a pro úplnost na ně odkazuje,“ uvedl Strnad. Takový přístup je podle něj dlouhodobě nemožný.

Ten upozorňuje i na to, že vagonka nespolupracuje s insolvenční správkyní Petrou Hýskovou. „V tom, že dlužník usilující o povolení reorganizace a opakovaně deklarující své poctivé úmysly, neposkytuje součinnost policii, spatřuje soud jednak vzorový příklad jednání, kterého by se dlužník v této pozici dopouštět neměl, zároveň tato skutečnost věrně dokládá, že dlužník, ač opakovaně obviňuje insolvenční správkyni z nepravdivých tvrzení o jeho nesoučinnosti, nevychází zjevně vstříc ani jiným subjektům,“ uvádí se v usnesení.

Právě z tohoto důvodu již českobudějovický soud firmě již dříve zamítl reorganizaci, byť Heavy Machinery Services ji považovala za nejrozumnější a nejméně rizikové řešení, nejvýhodnější pro věřitele i zaměstnance. Vrchní soud však letos rozhodnutí zvrátil. Společnost osobu soudce Strnada dlouhodobě kritizuje.

Vagonka se do problémů dostala na podzim 2013, kdy na ni podala návrh na insolvenci slovenská Všeobecná úvěrová banka (VÚB) kvůli původně více než dvousetmilionové pohledávce. Společnost se během půl roku několikrát přejmenovala a na jaře 2014 soud vyhlásil její úpadek.

Celkové pohledávky za 3,285 miliardy korun přihlásilo 322 věřitelů. V červenci 2014 soud povolil reorganizaci na návrh HMS, příslušný návrh byl ale předložen až v únoru 2015.

Všeobecná úvěrová banka usilovala o to, aby soud reorganizaci podniku nahradil konkurzem. V dubnu 2017 banka informovala o tom, že už není věřitelem HMS, pohledávku postoupila švýcarské firmě Mitteleuropa Kredit & Immobilien AG.

Banka tvrdila, že insolvenční proces je zmanipulovaný tím, že jej ovládli věřitelé s fiktivními pohledávkami s vazbou na podnikatele Františka Savova. Z jednání u soudu již dříve vyplynulo, že Savov může být majitelem vagonky. I nevyjasněné vlastnické vztahy ve vagonce usnesení soudce Strnada opakovaně zmiňuje.

-epa-