INZERCE

Uhelný důl, těžba uhlí. Foto: Pixabay

Černé uhlí je nedostatkové i v Polsku. Do Česka se musí dovážet z Kanady či Austrálie

Útlum těžby černého uhlí na Ostravsku zvyšuje závislost České republiky na dovozu. Ten pochází stále hlavně z Polska, avšak roste objem importu ze Spojených států amerických, Kanady i Austrálie. Evropa již většinu uhelných dolů zavřela, tudíž musí dovážet chybějící palivo ze zámoří nebo z Ruska.

Nemalý ohlas vyvolala v českých médiích zpráva o přepravě australského černého uhlí lodí po Labi do Děčína. Dále už na místo spotřeby v ostravském regionu putovalo palivo vlakem. Česká televize citovala spolumajitele společnosti EVD-Evropská vodní doprava Lukáše Hradského, podle kterého se jednalo o první zkušební jízdu, aby si zákazník ověřil, že tato cesta pro přepravu uhlí je reálná.

Na území České republiky zbývá v provozu poslední černouhelný důl, provozuje jej státem vlastněný podnik OKD ve Stonavě na Karvinsku. Loňská produkce OKD dosáhla podle nedávno zveřejněných statistik ministerstva průmyslu a obchodu 2,18 milionu tun (1,47 milionu tun koksovatelného a 705 tisíc tun energetického černého uhlí). Na pokrytí domácí spotřeby to ovšem nestačilo – dalších 4,16 milionu tun černého uhlí se muselo dovézt. V meziročním srovnání to bylo o 27,5 procenta více.

Detailní pohled na to, odkud se černé uhlí dováží, nabízejí údaje Českého statistického úřadu. Zatím jsou k dispozici data za leden až listopad loňského roku, kdy se celkem do Česka dovezlo 4,12 milionu tun černého uhlí v hodnotě téměř 12 miliard korun. Tři čtvrtiny pocházejí z Polska, zbytek tvoří dodávky ze vzdálenějších zdrojů – z USA, Kanady, Ruska a Austrálie.

Dovoz černého uhlí podle zemí (leden – listopad 2021)

Objem a hodnota dovozu černého uhlí do ČR, leden až listopad 2021. Zdroj: ČSÚ

Mimořádný skok se loni odehrál v případě dvou zemí. Import z Kanady narostl meziročně sedminásobně na 323 tisíc tun, z Austrálie 57krát na 97 tisíc tun. Z hlediska logistiky to není snadný úkol: uhlí se většinou překládá na vlak v nizozemském Rotterdamu, poté následuje přeprava po značně vytížených železničních trasách na místo spotřeby. Tím je hlavně Ostravsko, konkrétně hutě Liberty Ostrava a Třinecké železárny, nebo také teplárny skupiny Veolia Energie. Další velký odběratel – Elektrárna Dětmarovice v majetku Skupiny ČEZ – má ukončit spalování uhlí nejpozději na jaře příštího roku.

V příštích letech se závislost na zámořském uhlí dále prohloubí. Poslední důl společnosti OKD má ukončit těžbu v prosinci letošního roku. Také produkce černého uhlí v Polsku dlouhodobě klesá s ohledem na stáří a vyčerpání některých důlních lokalit a nízké investice do nových dolů. Podle odborného webu Argus Media muselo Polsko pro pokrytí domácí spotřeby loni dovézt přes 10 milionů tun černého uhlí, a to hlavně z Ruska.

David Tramba