Pět milionů eur z operačního programu Integrovaná infrastruktura investuje Železničná spoločnosť Slovensko do instalace takzvaných BlackBoxů do regionálních vlaků. Osadit jimi plánuje vozidla řady 736, 812, 813, 425 a 840. Dokončení instalace je plánováno na konci roku 2023.
Ke zvýšení bezpečnosti, zlepšení komunikace mezi strojvedoucím a dispečinkem a v případě nehody její rychlejší odstranění, vyšetření a menší zpoždění dalších vlaků v důsledku nehody má přispět instalace 54 radiostanic a 88 černých skříněk.
Když chybí signál
V rámci projektu „Zvýšenie bezpečnosti železničnej dopravy dodaním a inštaláciou rádiostaníc a BlackBoxov do železničných koľajových vozidiel“ budou nainstalované radiostanice do železničních kolejových vozidel řady 736, 812, 813, 425 a 840, které umožní komunikaci mezi strojvedoucím, dispečerem a výpravčím bez potřeby mobilního signálu.
„Další z projektů na zvýšení bezpečnosti v železniční dopravě z eurofondů, který jsem podepsal, znamená pokrok v komunikačních technologiích v našich vlacích. Je nemyslitelné, aby se strojvedoucí nemohl spojit s dispečerem, protože má jen mobilní telefon a právě projíždí místem se slabším signálem,“ říká slovenský ministr dopravy a výstavby Andrej Doležal.
Dodává k tomu, že černé skříňky ve vlacích považuje za nevyhnutný standard. Stejně jako už roky fungují v letecké dopravě, musí být podle něj součástí základní výbavy ve vlacích.
Záznam zvuku i obrazu
BlackBoxy zaznamenávají zvuk ze stanoviště strojvedoucího a videozáznam z kamer z čelního pohledu na trať a videozáznam z prostoru styku sběrače a trolejového vedení. Černé skříňky tak ulehčí vyšetřování nehod a mimořádných událostí.
V případě kamerového nebo akustického záznamu je toto vyšetřování jednodušší, rychlejší a jednoznačnější, což se pozitivně projeví i na kratším zpoždění vlaku kvůli nehodě či jiné mimořádné situaci.
Instalace BlackBoxů umožní vypracovat analýzu nehodovosti a následně i přijetí různých opatření.
Železničná spoločnosť Slovensko má na financování projektu zavřenou smlouvu na příspěvek z Operačního programu Integrovaná infrastruktura ve výši pěti miliónů eur. Instalace by měla být hotová do listopadu roku 2023.
Pomoc při vyšetřování
Černé skříňky u nás pomohly například při vyšetřování nehody vlaku Pendolino ve Studénce v roce 2015. V minulém měsíci hledali černé skříňky i vyšetřovatelé nehody nákladních vlaků, které se srazily u obce Světec na Teplicku.
Černá skříňka ze Španělského vlaku, který havaroval v roce 2013 blízko španělského Santiago de Compostela, odhalila, že vlak jel před nehodou rychlostí 192 kilometrů za hodinu a strojvůdce v době nehody telefonoval.
Tomáš Rovný