INZERCE

ZSSK Cargo je jeden z největších železničních nákladních dopravců Slovenska. Slovenský stát je také stoprocentním vlastníkem společnosti. Foto: ZSSK Cargo

Černá nad Tisou aspiruje na nejmodernější překladiště na východní hranici EU

Překladiště v Černé nad Tisou, kde provozuje slovenský nákladní železniční dopravce ZSSK Cargo, opouští zastaralou překládku pomocí bagrů a rypadel a přechází na moderní automatické výklopníky. Díky využití nejmodernější techniky se může stát nejpokrokovějším překladištěm na východní hranici Evropské unie.

Automatizované rotační výklopníky jsou určeny pro sypké materiály, zejména železnou rudu, která se dováží z Ukrajiny. Její překládka bude již plně automatizovaná. Rotační výklopníky jsou technologickou špičkou v regionu.

„Hodnotím to jako krok správným směrem. Do automatizovaných výklopníků se historicky investovaly obrovské prostředky. Překládka na nich probíhá mnohem rychleji s významně nižšími náklady. Přechod na moderní technologie a maximální efektivita je jediná cesta jak uspět v náročné mezinárodní konkurenci,“ říká Martin Vozár, bývalý ředitel slovenského železničního nákladního dopravce.

Tento krok je součástí takzvaného „Ozdravného plánu Romana Gona“, současného ředitele společnosti, který nastoupil jako krizový manažer.

Předseda představenstva ZSSK CARGO Roman Gono. Foto: ZSSK CARGO

 „Prvního března příštího roku bychom přesunuli komplet překládku tohoto zboží na moderní způsob, a to na rotační výklopníky, které dokážou překládat to zboží výrazně rychleji a efektivněji, a několikanásobně levnější, než to, co momentálně děláme v tu část, kterou dělá naše společnost ruční překládku bagry a rýpadly,” uvedl předseda představenstva ZSSK CARGO Roman Gono.

Konkurenční boj s Polskem a Maďarskem

Přechod na automatizované rotační výklopníky a následné zvýšení efektivity je důležitým krokem i v konkurenčním boji se sousedními státy. Nejrychlejší překládka totiž rozhoduje o volbě trasy.

Slovensko se nachází v konkurenčním boji o přepravu s Polskem a Maďarskem, proto je pro něj důležité být technologicky na vrcholu a přechod na moderní technologie je jediná cesta jak uspět v mezinárodní konkurenci.

Podpora od ministerstva

Kroky k modernizaci ZSSK Cargo jsou plně podporovány ministerstvem dopravy a výstavby Slovenska, které je stoprocentním vlastníkem společnosti.

 „Dobře víte, v jaké situaci bylo Cargo loni. Nový management předložil ministerstvu dopravy ozdravný plán a zatím jedeme podle všech těch kroků, které si definovalo management. Myslím si, že efektem bude zdravá společnost v černých číslech,“ uvedl státní tajemník ministerstva Jaroslav Kmeť.

Tomáš Rovný