INZERCE

Slavnostní zprovoznění první vodíkové plnicí stanice společnosti ČEPRO se odehrálo za účasti ministrů Kupky a Stanjury. Foto: ČEPRO (tisková zpráva)

ČEPRO otevřelo svou první vodíkovou stanici, zatímco Eurowag sází na nabídku LNG pro kamiony

Společnost ČEPRO otevírá svou první vodíkovou plnicí stanici. Zařízení umístěné ve skladu Mstětice u Prahy bude sloužit nejen pro plnění všech typů vodíkových vozů, ale i pro výzkumné a testovací účely vybraným zákazníkům a zájemcům z řad komerční, odborné a akademické sféry, informovalo ČEPRO v tiskové zprávě.

Stanice je vybavena dvojicí plnících pistolí pro plnění tlakem 350 bar a tlakem 700 bar, které umožní plnit všechny typy vodíkových vozidel, včetně osobních vozů, nákladních vozů, autobusů a také vysokozdvižných vozíků. Zařízení bude obsluhovat proškolený personál společnosti ČEPRO. Umístění stanice v Mstěticích bylo zvoleno z důvodu dopravní dostupnosti z metropole a technologických možností společnosti ČEPRO.

„Pokračujeme v našich strategických plánech, kdy chceme trhu nabízet klasická fosilní i alternativní paliva. Zprovoznění vodíkové plnicí stanice vnímáme jako další posun k ekologicky šetrnější budoucnosti,“ uvedl k první vodíkové stanici generální ředitel společnosti ČEPRO Jan Duspěva.

Slavnostního zahájení provozu se zúčastnili ministři financí Zbyněk Stanjura a dopravy Martin Kupka. „Mobilitu čekají v příštích desetiletích velké změny. Trendem bude zejména elektromobilita, ale musíme zůstat otevření i dalším možnostem, mezi které vodík bezesporu patří. V rámci Operačního programu Doprava 3 jsme podpořili výstavbu dalších šesti vodíkových stanic, které v následujícím období vzniknou v Praze, Ostravě, Brně a v Napajedlech,“ připomněl Kupka.

Letos v březnu slavnostně zprovoznil svou první vodíkovou plnicí stanici Orlen Unipetrol, stalo se tak na provozovně sítě Benzina v Praze-Barrandově. Elektrolyzér určený pro výrobu zeleného vodíku a zásobování veřejné plnicí stanice nedávno uvedla do zkušebního provozu firemní skupina Solar Global, a to u své centrály v Napajedlech na Zlínsku. Celkem tři vodíkové plnicí stanice plánuje v Praze pro motoristy vybudovat Pražská plynárenská. 

Eurowag rozšiřuje nabídku LNG pro kamiony

Nabídku alternativních paliv rozšiřuje také společnost Eurowag, zaměřená na poskytování služeb pro nákladní dopravu. Ta již otevřela dvě čerpací stanice na zkapalněný zemní plyn (LNG). Nové LNG stanice v Kozomíně a v Modleticích u Prahy jsou součástí rostoucí evropské sítě, jež čítá přibližně 700 tankovacích lokalit.

Zkapalněný zemní plyn nachází využití zejména v segmentu těžkých nákladních automobilů. Na rozdíl od nafty vzniká spalováním LNG méně emisí, zájem o toto palivo proto v posledních letech roste. Podle dat webu gasum.com pohánělo LNG loni v Evropě více než 15 tisíc nákladních vozidel nad 3,5 tuny. V Česku se v témže roce nově zaregistrovalo 17 LNG kamionů.

„Dekarbonizace dopravy je pro nás důležitým závazkem, kterému se věnujeme už několik let. Pohon na zkapalněný zemní plyn vnímáme jako jednu z možných cest, kudy se bude komerční silniční doprava ubírat. Naše nové LNG stanice jsou výsledkem snahy Eurowagu udávat krok v oblasti nízkoemisní a bezemisní dopravy,“ říká Martin Vohánka, zakladatel a generální ředitel Eurowagu.

„Vybudováním LNG stanic rozhodně nekončíme. Eurowag do budoucna počítá s tím, že současná infrastruktura postupně přejde ze zkapalněného zemního plynu na bio LNG, což dále akceleruje snižování emisí z nákladní dopravy. Samozřejmě budeme investovat i do dalších alternativních paliv a pohonů, jako jsou baterie či vodík,“ doplnil k tématu topmanažer Eurowagu Attila Dsupin.

(rov)