INZERCE

Palivový článek je elektrochemické zařízení, ve kterém sloučením vodíkového paliva s kyslíkem dochází ke vzniku elektřiny, tepla a vody. Vodík se uchovává v tlakové nádobě a kyslík se odebírá ze vzduchu. Vzhledem k tomu, že zde nedochází k procesu spalování, neuvolňují se škodlivé emise a jediným vedlejším produktem je čistá voda. Foto: Cellcentric

Cellcentric, společný podnik Daimleru a Volva, dostal zelenou na výstavbu vodíkových článků pro nákladní auta

Společnost Cellcentric může zahájit výstavbu svého závodu na výrobu palivových článků ve Weilheimu an der Teck v Bádensku-Württembersku. Německé Spolkové ministerstvo pro digitální záležitosti a dopravu dalo projektu zelenou navzdory očekávanému rozhodnutí o dotaci IPCEI (důležitý projekt společného evropského zájmu) tím, že udělilo tzv. dotačně neškodné předčasné zahájení opatření.

Palivový článek je elektrochemické zařízení, ve kterém sloučením vodíkového paliva s kyslíkem dochází ke vzniku elektřiny, tepla a vody. Vodík se uchovává v tlakové nádobě a kyslík se odebírá ze vzduchu. Vzhledem k tomu, že zde nedochází k procesu spalování, neuvolňují se škodlivé emise a jediným vedlejším produktem je čistá voda.

Palivový článek zjednodušeně funguje jako elektrolýza naruby, používá dvě elektrody oddělené elektrolytem. Záporná elektroda anoda přijímá vodík a ke kladné elektrodě katodě je přiváděn kyslík. Katalyzátor na anodě rozděluje vodík na kladně nabité vodíkové ionty a elektrony. Kyslík je ionizovaný a migruje elektrolytem k anodické části, kde se slučuje s vodíkem.

Ttechnologie palivových článků dvakrát účinnější než proces spalování fosilního paliva. Vodík, nejjednodušší chemický prvek (tvoří jej jeden proton a jeden elektron), je v přírodě hojně zastoupen a jako palivo je výjimečně čistý. Vodík tvoří téměř 90 procent vesmíru a je třetím nejčetnějším prvkem na zemském povrchu. Taková hojnost paliva by poskytla téměř neomezenou zásobu čisté energie za relativně nízkých nákladů.

Německé Spolkové ministerstvo pro digitální záležitosti a dopravu (BMDV) uvedlo, že vítá a podporuje plány společnosti Cellcentric na vybudování jednoho z největších výrobních závodů na palivové články v Evropě.

Cellcentric je společný podnik společností Daimler Truck AG a Volvo Group AB s podílem 50 na 50, založený 1. března 2021. Společnost Cellcentric usiluje o to, aby se stala jedním z předních světových výrobců palivových článků a rozhodujícím způsobem tak přispěla ke klimaticky neutrální a udržitelné dopravě do roku 2050.

Cellcentric se zaměřuje na vývoj, výrobu systémů palivových článků pro použití v těžkých užitkových vozidlech, jakož i pro další aplikace se srovnatelnými požadavky. Dnes pracuje několik stovek kvalifikovaných zaměstnanců v interdisciplinárních týmech v závodech Kirchheim/Teck-Nabern, Stuttgart-Untertürkheim a Esslingen a také v Burnabym v Kanadě. Společnosti bylo uděleno přibližně 700 patentů, které podtrhují vedoucí roli společnosti v technologickém vývoji.

„Pohon na palivové články je důležitou technologií budoucnosti pro těžkou nákladní dopravu a pro Německo jako místo pro podnikání,“ cituje spolkový ministr Volker Wissing.

„Mezinárodní konkurence je tvrdá, a proto mě obzvlášť těší, že Cellcentric investuje ve Weilheimu an der Teck v Bádensku-Württembersku a hodlá zde vybudovat jeden z největších výrobních závodů pro průmyslovou sériovou výrobu palivových článků pro těžkou nákladní dopravu v Evropě,“ pokračuje Wissing.

Hlavním cílem je podle něj „udržet a dále posilovat vynikající know-how automobilového průmyslu v Německu“.

Vodíková vozidla by mohla rozhodujícím způsobem přispět k mobilitě a logistice šetrné ke klimatu.

„Cellcentric chce připravit systém palivových článků pro sériovou výrobu pro použití v těžké nákladní dopravě. Tento významný projekt průmyslové politiky vytváří důležité základy pro rozvoj vodíkové mobility na evropském trhu. Děláme vše, co je v našich silách, abychom tento projekt podpořili,“ pokračoval Wissing.

„Rádi bychom poděkovali spolkovému ministerstvu pro digitální záležitosti a dopravu a zemské vládě Bádenska-Württemberska za konstruktivní spolupráci a podporu našeho projektu. Ochrana klimatu a obrat v energetice se staly globálními hnacími silami inovací, a proto je pro společnost Cellcentric o to důležitější, aby zaujala vedoucí postavení ve vývoji a výrobě palivových článků již v rané fázi,“ zareagoval generální ředitel společnosti Cellcentric Matthias Jurytko.

Společný podnik společností Daimler Truck AG a Volvo Group AB staví ve Weilheimu an der Teck v rámci projektu Klima|Werk rozsáhlý závod na průmyslovou sériovou výrobu palivových článků pro těžká užitková vozidla na vodíkový pohon.

Ministerstvo pro digitální záležitosti a dopravu již tento projekt zařadilo mezi prioritní projekty IPCEI (důležitý projekt společného evropského zájmu). Považuje se proto za důležitý projekt, který prostřednictvím státního financování významně přispěje k růstu, zaměstnanosti a konkurenceschopnosti evropského průmyslu a hospodářství.

O konkrétním financování však zatím nebylo rozhodnuto. Tím, že Cellcentric může zahájit projekt bez jakéhokoli financování, může na vlastní riziko začít s jeho realizací co nejdříve, aniž by ohrozil financování IPCEI.

Cellcentric je již také součástí vodíkového projektu IPCEI Hy2Move, který v celé Evropě koordinuje BMDV.

Od začátku listopadu 2022 je projekt IPCEI Hy2Move předběžně registrován u Evropské komise, a tím i projekt Cellcentric Klima|Werk jako jeden z celkem 20 projektů souvisejících s mobilitou z devíti členských států EU.

(nik)